در گفتگو با «نسیم آنلاین» مطرح شد:

تحلیل مدیر خبرگزاری "النخیل" عراق از تحرکات پرحجم آمریکایی‌ها در آستانه خروج داعش از موصل

کدخبر: 2090528

محمد علی حکیم با اشاره به افزایش تعاملات سیاسی میان واشنگتن و بغداد اظهار داشت: واشنگتن به دنبال بازگشت به عراق آن هم با توسل به شیوه‌های مختلف است که یکی از آن‌ها از طریق دروازه اربیل و دایر کردن بزرگترین کنسول‌گری در منطقه است تا جنگ‌های فرقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کند.

"محمد علی الحکیم" مدیر خبرگزاری "النخیل" عراق و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار « نسیم آنلاین »، در خصوص افزایش تعاملات سیاسی میان بغداد واشنگتن و هدفی ایالات متحده در عراق اظهار داشت: آمریکا با حمله به عراق اهدافی همچون خلاص شدن از دست نشانده خود یعنی صدام حسین و دستیابی به منابع نفت و گاز به همراه ایجاد جنگ‌های فرقه‌ای را در دستور کار خود قرار داد.

الحکیم اظهار داشت: هدف ایالات متحده از ورود به خاک عراق در بحران تکفیری غرب آسیا خلاصه نمی‌شود، بلکه به ابتدای حضور نظامی آنها و حتی قبل‌تر از آن برمی‌گردد، ارتش آمریکا با حضور فیزیکی در دوران اشغال عراق به یک دستاورد اصلی و مهم که حضور در خاورمیانه رسید.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به بحران تروریستی داعش در عراق و آثار آن در این کشور خاطرنشان کرد: وقتی آمریکا با چنین هزینه‌ای به خاورمیانه ورود پیدا می‌کند مطمئنا به راحتی حاضر به ترک آن نمی‌شود و حتی خروج آمریکا از منطقه و برجای گذاشتن جنگ‌های فرقه‌ای در غرب آسیا نیز بهانه‌ای برای بازگشت مجدد به این منطقه به شمار می‌رود، بازگشتی قوی‌تر از گذشته که اهداف و منافع بیشتری را نسبت به قبل دنبال می‌کند.

وی در ادامه تاکید کرد: آمریکا به دنبال بازگشت به عراق به شیوه‌های مختلف است که یکی از این راه‌ها از طریق دروازه اربیل و با دایر کردن بزرگترین کنسول گری در منطقه دنبال می‌شود.

الحکیم در خصوص هدف آمریکا از حضور فیزیکی در منطقه و عراق خاطر نشان کرد: آمریکا با توجه به اهمیت سیاسی، جغرافیایی و نظامی این منطقه به دنبال تبدیل کردن عراق و اربیل به صحنه درگیری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است. همچنین کردستان بستر مناسبی برای تامین منافع آمریکا در منطقه به شمار می‌رود که همواره مورد توجه دولت مردان واشنگتن بوده است.

حکیم در ادامه افزود: آمریکا اکنون بدون شرکت در جنگ مستقیم با ابزار دیپلماسی سعی در به دست آوردن منافع خود در منطقه خاورمیانه است که گسترش کنسولگری کوچک اربیل هم در همین راستا اجرایی می‌شود، کنسولگری که پوششی برای پروژه‌های اجرا شده توسط وزارت دفاع آمریکا و سازمان سیا در راستای تامین منافع ایالات متحده است.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه با اشاره به نقش آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در خصوص تامین منافع واشنگتن در عراق تاکید کرد: دولت بوش، اوباما و ترامپ همواره به دنبال ادامه و گسترش ارتباط و تامین منافع خود در خاورمینه و عراق بوده‌اند که هر کدام از آنها این خواسته آمریکا را با اشکال مختلفی دنبال کرده و میکنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: موضوعی که در اینجا باید به آن توجه داشت حضور آمریکا و تحمیل هزینه‌های بسیار سنگین برای این حضور به واشنگتن است که ترامپ مطمئنا نمی‌تواند این هزینه‌ها را نادیده بگیرد و حتی بر خلاف مسیر گذشته حرکت کند. در نهایت سازمان سیا ماموریت پیدا می‌کند تا با سناریویی دیگر به دنبال تامین منافع حداکثری دولت آمریکا در عراق باشد. موضوعی که با جنگ فرقه‌ای یا ظهور داعش و مسائل دیگری دنبال می‌شود.

ارسال نظر: