هاشمی در اجلاس شورای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها:

عرصه فرهنگ جامعه عرصه سیاسی نیست/ عرصه فرهنگ را نمی‌شود با رویکردهای مکانیکی مدیریت کرد

کدخبر: 2090675

معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: با رویکرد مکانیکی نمی‌توان عرصه فرهنگ را مدیریت کرد و باید با فهم درست و کارشناسی نسبت به اقتضاعات جامعه مسیر خود را تعیین کنیم.

به گزارش « نسیم آنلاین » فارس نوشت: سیدضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در اجلاس ملی شورای هماهنگی فعالیت‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گفت: با رویکردهای مکانیکی نمی‌شود عرصه فرهنگ را مدیریت کرد و باید با فهم درست و کارشناسی نسبت به اقتضاعات جامعه، مسیر خود را تعیین کرد.

وی با اشاره به سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها ادامه داد: این سند، سندی خوب و ارزشمندی است ولی هنوز به دغدغه افراد تبدیل نشده است و حتی خیلی از افرادی هم که اظهار دغدغه‌مندی می‌کنند حتی یک بار هم این سند را نخوانده‌اند.

هاشمی ادامه داد: از نگاه این سند، دانشگاه اسلامی یک نهاد فرهنگی کارآمد و ناصح برای جامعه است که 3 خروجی تئوری علم نافع، تربیت نیروهای پرتوان و ساختار مدیریتی کارآمد را از دانشگاه می‌خواهد.

معاون فرهنگی وزیر علوم تأکید کرد: در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها تأکید شده است که بخش مهمی از این سند در حال حاضر اجرا می‌شود و رویکرد سند بیشتر تأکیدی است و بخشی از سند هم رویکرد تکمیلی دارد.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه بخشی از جامعه و یکی از خرده‌نظام‌های اجتماعی است و اگر ناهماهنگی در رویکردها باشد عوارض غیرضروری ایجاد می‌شود و باید تعاملاتی وجود داشته باشد که این تعاملات در پرتو استقلال دانشگاه‌هاست.

هاشمی ادامه داد: استقلال دانشگاه‌ها امتیاز ویژه‌ای نیست و تنها برای این است که دانشگاه به عنوان یک نهاد مستقل پیش برود چرا که اگر این استقلال نباشد دانشگاه نمی‌تواند موثر باشد.

معاون فرهنگی وزیر علوم ادامه داد: تکثر دیدگاه‌ها امر ناپسندی نیست و البته اجتناب‌ناپذیر است و امری است که باید در مسیر وحدت قرار گیرد.

هاشمی ادامه داد: عرصه فرهنگ جامعه عرصه سیاسی نیست و با رویکردهای مکانیکی هم نمی‌شود آن را مدیریت و اجرا کرد. به همین دلیل باید با فهم درست و کارشناسی، نسبت به اقتضاعات جامعه مسیر خود را تعیین کنیم.

وی تأکید کرد: اگر قرار باشد عرصه فرهنگ به روش نادرست مورد فعالیت قرار گیرد، عوارض خود را ایجاد می‌کند و نمی‌توان با روش‌های مدیریت کلیشه‌ای و مکانیکی آن را مدیریت کرد.

معاون فرهنگی وزیر در خاتمه گفت: عوامل موثر در فرهنگ متعدد است البته مدیریت فرهنگی نیز موثر است و فرهنگ را نمی‌شود به حال خود سپرد. فلسفه وجودی ما این است که مدیریت فرهنگی رویکردهایی دارد که می‌تواند به اطلاع فرهنگ کمک کند.

ارسال نظر: