اقتصاد ایران زیر ذره‌بین برنامه مناظره شبکه یک سیما

پازوکی: اقدامات دولت روحانی تحسین‌برانگیز است/ صمصامی: با آمار بازی نکنیم؛ رشد بدون نفت، تنها ۱.۹ درصد است

کدخبر: 2093418

یک اقتصاددان گفت: بخش قابل توجهی از رشد اقتصادی مدیون رشد نفت است یعنی در همین آمار بانک مرکزی که در اختیار من هم هست در ۹ ماهه حدود ۶۵.۴ درصد گروه نفت فقط رشد داشته یعنی این رشد اقتصادی مدیون رشد نفت است، رشد بدون نفت حتی با آمارهایی که بانک مرکزی با بازی محاسبات افزایش داده تنها ۱.۹ درصد است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، دکتر حسین صمصامی در برنامه مناظره شبکه اول سیما گفت: دولت در عرصه گفتار و رفتار دچار تناقض است و در حالی که در اوایل فعالیت خود بسته های اقتصادی برای خروج غیرتورمی از رکود تهیه و ابلاغ کرده بود نتوانست آن را به خوبی اجرا کند و عمدتاً روی کاغذ ماند.

وی افزود: این بسته سیاستی در 177 بند برای خروج از رکود تورمی تهیه شده بود که شامل بحث های مختلف تورمی و بانک و صنعت بود که در تیر 93 انجام شد اما در 18 شهریور و چهار ماه بعد چهار وزیر اقتصادی به رئیس جمهور نامه نوشتند و درباره بحرانی شدن رکود اقتصادی هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، صمصامی گفت: دولت در ادامه در مهر 94 یک بسته اقتصادی تهیه کرد که در واقع فشرده و خلاصه همان 177 بند سیاست های قبلی بود که برای رفع چالش های اقتصادی تا پیش از رفع تحریم ها تهیه شده بود.

صمصامی با اشاره به عملکرد اقتصادی دولت یازدهم خاطرنشان کرد : نتیجه برنامه های اقتصادی دولت را باید در نتایج این برنامه ها جستجو کرد و براساس آمار بانک مرکزی میزان رشد اقتصادی کشور در سال 94 بدون احتساب نفت منفی 1.6 درصد و با احتساب نفت منفی 3.1 درصد بود.

وی افزود: حاصل این عملکرد اقتصادی منفی افزایش نرخ بیکاری از 10.6 درصد در سال 93 به 11 درصد در سال 94 بود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد : عملکرد اقتصادی دولت نشان می دهد که دولت اشراف لازم بر اقتصاد ندارد و نمی داند در فضای اقتصادی کشور چه اقداماتی باید انجام دهد.

وی با اشاره به متهم کردن دولت گذشته به اقدامات پوپولیستی خاطرنشان کرد : دولت کنونی نیز اقدامات پوپولیستی از نوع دیگری داشته است چراکه وقتی رئیس جمهور قول حل مشکلات اقتصادی طی 100 روز را می دهد خود نوعی حرکت پوپولیستی است که حاکی از عدم شناخت کافی از شرایط اقتصادی و نحوه خروج از شرایط موجود است.

تلاش دولت در رفع تحریم ها ، خردمندانه است

پازوکی با اشاره به مواهب حاصل شده از گشایش های بعد از برجام گفت:متاسفانه برخی از فرودگاه های جهان حتی پیش از تحریم ها هم به هواپیماهای جمهوری اسلامی ایران اجازه سوخت گیری هم نمی دادند اما الان نه تنها بسیاری از این تحریم ها برطرف شده بلکه زمینه برای خرید ناوگان جدید نیز فراهم شده است.

وی افزود: متاسفانه برخی مدام در حال عیب جویی هستند اگر هوایپمای جدید خریداری می شود یک بحث مطرح می کنند و اگر خرید به تعویق می افتد از بی اثر ماندن برجام می گویند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد:سالانه بین 4.5 تا 5 میلیارد دلار از منابع کشور صرف خرید بلیط هواپیما از خطوط هوایی نظیر ترکیش ، قطریه و امارات می شود و درحالی که بسیاری از کشورهای عربی برای شرکت در بازی های جام جهانی آرژانتین از طریق ایران عازم این کشور می شدند امروز به هاب فرودگاهی منطقه شده اند.

وی تاکید کرد: به هیچ وجه جهان غیر عقلانی اداره نمی شود بلکه خط قرمز تمامی کشورها منافع ملی است و این خط قرمز باید در کشور ما نیز حاکم شود ، باید در برابر روشهای علمی سر تعظیم فرود آوریم ، و من به اینده اقتصاد ایران در یک دوره 10 -12 ساله امیدوارم چراکه جامعه ایران از لحاظ علم و دانش به سرعت در حال پیشرفت است و قطعا سهم ایران در تولید جهانی افزایش چشم گیری خواهد داشت.

پازوکی: اقدامات دولت روحانی ؛ تحسین برانگیز است

کارشناس ارشد اقتصادی تصریح کرد : باید ببینم اقای روحانی در چه شرایطی دولت را تحویل گرفت ، روحانی اگر یک دوره دیگر به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شود و بار دیگر شرایط اقتصادی کشور به پایان دولت اصلاحات بازگردد باید مجسمه ایشان را در میدان پاستور نصب کنیم.

مهدی پازوکی در مناظره شبکه یک سیما با صمصمامی دیگر اقتصاد دان در پاسخ به سئوال عامل رشد اقتصادی اخیر چه بوده و چقدر این رشد مهم است ؟ افزود : اقتصاد ایران ربع قرن به عقب رفته است به همین خاطر در چهارسال گذشته دولت روحانی کار تحسین برانگیزی کرده است بنده با وجود نقدهای جدی که به همین دولت دارم ولی به مظلومیت این دولت دلم می سوزد و نگرانم که بار دیگر پوپولیسم در ایران به قدرت برسد چون پوپولیسم ربع قرن کشور را به عقب برده است.

وی گفت: فضای کسب وکار از فضای بسته دوران دولت گذشته ، گشایش یافت ما به لحاظ رشد اقتصادی براساس سند چشم انداز باید شاگرد اول منطقه می شدیم ده سال از تا اویل این دولت نه تنها اختلاف ما با کشورهایی مانند عربستان و ترکیه کمترنشده است بلکه فاصله هم گرفته ایم.

پازوکی افزود: آخرین گزارش بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی در سال 95 معادل 11.8 درصد است که گزارش بانک مرکزی موجود است لذا اقتصاد روند مثبتی را طی می کند ما در واقع برای اولین بار در برنامه های بعد از انقلاب نرخ رشد ما تا این حد مثبت بوده است تنها برنامه پنجم بود که نرخ رشد تنها نیم درصد بود ما از قرارداد ما از قرارداد دارسی تا پایان سلطنت رضا شاه 500 میلیون دلار نفت فروختیم ، از شهریور 20 تا انقلاب اسلامی 136 میلیارد دلار یعنی پدر به اضافه پسر 136.5 میلیارد دلار نفت فروختیم.

وی با بیان اینکه ما از 1357 تا مرداد 1392 چیزی حدود 1100 میلیارد دلار نفت فروختیم ، گفت : بالای 600 میلیارد دلار آن در دولت آقای احمدی نژاد بوده است ، ماحصل آن چه شده است نرخ رشد منفی ، نرخ تورم فزاینده ، نرخ سرمایه گذاری منفی و تبعات نرخ منفی سرمایه گذاری را در سالهای 91 و 92 می بینید.

پازوکی به موضوع ارزش پول ملی اشاره کرد و افزود : وقتی از دولت اصلاحات دولت را تحویل گرفت نرخ رشد حدود 7 درصد قیمت ارز در بازار حدود 900 تومان بود و وقتی دولت را تحویل می داد قیمت ارز 3600 تومان بود.

با آمار بازی نکنیم

صمصامی دیگر اقتصاددان حاضر در این مناظره گفت : اطلاعاتی که من ارائه کردم با توجه به سیاستهایی که دولت اعلام کرده درخصوص سال 94 بود.

وی افزود: در مقامی نیستم که از دولت دهم حمایت کنم یا از دولت یازدهم ، در مقام کارشناس وظیفه خود می دانم که در اینجا و در خدمت بینندگان حقایق را بر زبان جاری کنم.

صمصامی گفت: اما آماری که بانک مرکزی در سال 95 منتشر کرده این است که رشد اقتصادی در 9 ماهه 11.6 درصد و بدون نفت 1.6 درصد است ، یک قسمتی از این آمار بازی با محاسبات است یعنی همین تغییر سال پایه که بانک مرکزی انجام داده است چون محاسبات اول بانک مرکزی به قیمت ثابت سال 83 بود که بر این اساس در فصل دوم رشد اقتصادی تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه 9.2 درصد و بدون نفت 2.6 درصد است و همین رشد در فصل دوم در سال 95 می شود 11.9 درصد بنابراین یک قسمتی از این آمار بازی با آمار است.

صمصامی افزود: بخش قابل توجهی از این رشد اقتصادی مدیون رشد نفت است یعنی در همین آمار بانک مرکزی که در اختیار من هم هست در 9 ماهه حدود 65.4 درصد گروه نفت فقط رشد داشته است یعنی این رشد اقتصادی مدیون رشد نفت است ، رشد بدون نفت حتی با آمارهایی که بانک مرکزی با بازی محاسبات افزایش داده تنها 1.9 درصد است.

پازوکی هم گفت: من برخلاف نظر آقای صمصمامی اعتقاد دارم بانک مرکزی بیش از 50 سال است که آمار می دهد مورد تائید سازمانهای بین المللی مثل بانک جهانی است ، خیلی جالب است انجا که می خواهیم دولت را بکوبیم آمار منفی سال مثلا منفی را می گوئیم و آنجا که مثبت شده می گوئیم ماخذ اطلاعات ؛ ماخذ اطلاعات در اداره اقتصادی بانک مرکزی وجود دارد من همین جا از بانک مرکزی بعنوان یک کمک کارشناس درخواست دارم واقعا ماخذ را بگوید و آقایان بدانند که عدد و رقم بانک مرکزی ما را دنیا قبول دارد و خودمان امامزاده را زیر سئوال نبریم.

وی گفت: نکته بعدی این است که در اقتصاد ایران بله من هم قبول دارم رشد بخش نفت 65 درصد بوده است ، چه کردیم ، من به شما آمار می دهم ، عراق که بیش از یک سوم مساحت آن در اشغال گروههای تروریستی مثل داعش است در میدان نفتی مشترک در جزیره مجنون روزی 280 هزار بشکه برداشت می کرد و ما 140 هزار بشکه یعنی 50 درصد عراق ، اخیرا در 20 فروردین در این میدان برداشت ما به 300 هزار بشکه در روز رسیده که این کار بخردانه ای است و من از وزارت نفت تشکر می کنم.

پازوکی گفت: یا اینکه در اوپک آقای زنگنه و تیمش فوق العاده عمل کردند ، ما علیرغم اینکه با عربستان سعودی مشکل سیاسی داشتیم ولی در اوپک منافع مشترک ما 500 هزار بشکه سهمیه عربستان کاهش و سهمیه ما براساس سیاست خردمندانه دولت تدبیر که با جهان منطقی با جهان وارد مذاکره شده است توانستیم به حق قانونی خود برسیم.

نکته جالبی را اشاره کردند، این برای من ایرانی کسر شان است که در یک کنفرانس بین المللی بعنوان یک کارشناس ایرانی شرکت می کنم و پول را مثل دوران قلقلک میرزا در شلوارم بگذارم ، اینها واقعا با این طرز تفکر ما نمی توانیم در دنیا سهم خودمان را بدست بیاوریم.

مهدی پازوکی افزود: ما دوکشور در شرق آسیا داریم یکی کره شمالی یکی کره جنوبی با دو سیستم حکومتی و حکمرانی ، تولید ناخالص ملی کره شمالی 50 میلیارد دلار است ، حکومت بسته ، مردم علف می خورند ، فقر فزاینده بمب اتم هم دارد در مقابل کره جنوبی کشوری است که تولید ناخالص ملی آن 1020 میلیارد دلار بیش از 50 برابر کره شمالی است و دهها شرکت بین المللی دارد که یکی از این شرکتها را ما در ایران نداریم.

وی گفت: ما هنگامی که مثلا پارس الکتریک و گروه صنعتی بهشهر را در ایران داشتیم آنها تلویزیون تولید نمی کردند ، امروز سامسونگ جهان را گرفته و الان در ایران یک شرکت بین المللی در حد سامسونگ ، هیوندای و کیاموتورز نداریم فرق این دو کشور فقط دو سیستم حکومتی بوده بنابراین من فکر می کنم با طرز تفکر بسته با جهان ما قطعا دچار مشکل خواهیم شد.

پازوکی با بیان اینکه کشور ما دو مزیت انرژی ارزان و نیروی کار تحصیل کرده ارزان در اختیار دارد به موضوع فضای کسب و کار اشاره کرد و گفت : رشد اقتصادی در ایران منوط بر این است که ما سرمایه گذاری را در این اقتصاد افزایش دهیم و برای سرمایه گذاری باید فضای کسب و کار را بهبود ببخشیم.

صمصامی هم گفت: البته تناقضاتی من در صحبت های آقای پازوکی مشاهده می کنم چون از یک طرف می گویند که با دنیا ارتباط برقرار کنیم و از طرفی می گویند که ما از ظرفیت داخل استفاده کنیم ولی آنچه که دولت در عمل نشان می دهد این است که دولت از ظرفیت داخل استفاده نکرده است.

وی افزود: اگر دولت از ظرفیت داخل استفاده می کرد که ما شاهد این رکود نبودیم و شاهد افزایش بیکاری و حجم بالای واردات که کمر اقتصاد را خرد کرده است ، نبودیم.

صمصامی گفت: کره جنوبی را با ایران مثال نزنید ، کره جنوبی ساختار حکومتی خاص خود را دارد ، کره جنوبی با مناسباتی که آمریکا با آن برقرار می کند و سرمایه های آمریکا در کره جنوبی فعال می شود تحت هر شرایطی می تواند رشد کند.

وی افزود: ما اگر می خواستیم کره جنوبی شویم که اصلا انقلاب نمی کردیم ، قرار بود همان سیاست هایی که آمریکا یا کشورهای قدرتمند می می گویند براساس آن عمل کنیم و سرمایه های آنها وارد کشور شود که مثلا ما سامسونگ تولید کنیم این با اصل سیاست های ما در تناقض است.

صمصامی گفت: نکته ای که وجود دارد این است که ما اگر بخواهیم از ظرفیت های داخل استفاده کنیم بحث تجارت خارجی و ارتباط خارجی است و راه آن این نیست که دولت یازدهم متاسفانه اتخاذ کرده است.

پازوکی هم گفت: در همین دولت یازدهم البته من سخنگوی دولت نیستم من دلم برای مظلومیت شیخ حسن روحانی واقعا می سوزد ، الان در همین دولت یازدهم که ایشان اشاره کردند واردات ، رشد واردات براساس آخرین گزارش بانک مرکزی 7 درصد و رشد صادرات 45 درصد است چرا این را نمی گوئید ، از آنطرف شما بروید تشکیل سرمایه ناخالص را ببینید ، ماشین الات یعنی کالاهای سرمایه ای وارد اقتصاد شده است.

وی افزود: الان تکنولوژی در صنعت نفت ما 30 سال از تکنولوژی دنیا عقب است در حالی که این صنعت پیشرفته ترین تکنولوژی را در اقتصاد ایران داشت ، ما 30 سال از دنیا عقب هستیم همین الان قطری که به اندازه یک سوم استان هرمزگان ما نیست می آید و 12 کیلومتر چاه افقی به سمت پارس جنوبی می زند در حالی که ما تکنولوژی حفر 2 کیلومتر چاه را داریم.

پازوکی گفت: اگر من از سرمایه گذاری خارجی دفاع می کنم از تعامل با دنیا دفاع می کنم بدنبال منافع ملی کشورم هستم ، کره جنوبی هم حتما اینگونه است هرچند من سخنگوی کره جنوبی نیستم ولی می گویم براساس مبانی علم اقتصاد ما باید دنبال منافع ملی باشیم و اگر با جهان منطقی برخورد کنیم برد با ماست.

وی افزود: شما ببینید دشمنان چه چهره ای از ما ساخته اند شما همین برجام را اسرائیلی ها بشدت ، تندروها در آمریکا بشدت و برخی از دوستان تندرو در همین تحریم ها ، تحریم ها برای یک عده ای ثروت های نجومی ایجاد کرد که اگر وقت شد من آمار هم دارم.

ارسال نظر: