اقتصاددان و عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با «نسیم آنلاین»: مدیران مجبورند آمارسازی و شاخص‌ها را جابجا کنند!

بیکاری ۱۳درصدی و کارخانه‌های نیمه‌تعطیل میراث روحانی برای رئیس‌جمهور بعدی

کدخبر: 2093587

جهان بیگلری گفت: دولت آقای روحانی، دولتی بود که مسبب مشکلات اقتصادی بی‌سابقه‌ای در کشور شد و در خلاف جهت شعارهای انتخاباتی خود که وعده بهبود وضعیت اقتصادی را داده بود عمل کرد.

محمدرضا جهان‌بیگلری، دکترای اقتصاد و عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با « نسیم آنلاین » با انتقاد از عملکرد ضعیف دولت یازدهم در حوزه اقتصادی اظهار کرد: دولت آقای روحانی، دولتی بود که مسبب مشکلات اقتصادی بی‌سابقه‌ای در کشور شد و در خلاف جهت شعارهای انتخاباتی خود که وعده بهبود وضعیت اقتصادی را داده بود عمل کرد.

وی خاطرنشان کرد: عدم اطلاع رییس جمهور از اقتصاد و شناسایی گلوگاه‌های اقتصادی، استفاده نادرست از مشاوران اقتصادی، انتخاب وزیران اقتصادی ناکار آمد و به دنبال آن گماردن مدیران میانی سفارشی، تمرکز کامل بر سیاست خارجی و گره زدن برجام به اقتصاد، نداشتن برنامه ریزی و برنامه زمان‌بندی برای اقتصاد، فراهم نکردن بسترهای جذب سرمایه گذاری، اجرا نکردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اصلاح نظام بانکی، عدم پیگیری برنامه‌ها و پروژه‌های نیمه تمام دولت قبل، تلاش در حل مشکلات اقتصادی با استفاده از ابزار سیاسی، دراختیار گرفتن بخش خصوصی با اختیارات دولتی و حذف مدیران لایق اقتصادی که در دولت‌های قبل مشغول به کار بودند از جمله دلایل این بی‌تدبیری‌ها و عدم تحقق وعده‌های اقتصادی آقای روحانی است.

عضو اتاق بازرگانی گفت: مدیران مجبورند برای توجیه عملکرد به سمت آمارسازی و جابجایی شاخص‌ها پیش بروند و به جای برنامه‌ریزی صحیح کارشناسی در بهبود فضای کسب وکار و جذب سرمایه گذاری و ارتقاء شاخص‌ها در مجامع بین المللی، تلاش برای برآورد خواسته‌ها از طریق سیاسی و دادن امکانات حل و فصل نمایند.

جهان بیگلری عنوان کرد: بانک‌ها و بیمه‌های خارجی و سرمایه گذاران که از این مسئله آگاه بودند نیز همچنان با قطع همکاری با جمهوری اسلامی ایران ادامه می‌دهند و نتیجه اقتصادی برجام همچنان در خاموشی به سر می‌برد.

وی عنوان کرد: تنها دستاورد دولت یازدهم توافقی است سیاسی که افق روشنی را هم در بر ندارد. هم اکنون کشور، اقتصادی بیمار و بازاری آشفته دارد که رشد اقتصادی یازده درصدی دارد و نرخ بیکاری سیزده درصدی، و دارای چندین بانک ورشکسته است.

متاسفانه هم اکنون کارخانجات نیمه تعطیل به صورت فراوان در جامعه مشاهده می‌شود، در طرف مقابل، تورم تک رقمی به ثبت میرسد و افزایش قیمتها با سرعت زیاد به پیش می‌رود. این یک تصویر واقعی از اقتصاد ایران در سال 96 است و لذا به راحتی میتوان اذعان کرد بیکاری 13 درصدی، بانک‌های ورشکسته و کارخانه‌های نیمه تعطیل میراث دولت یازدهم برای رئیس دولت دوازدهم است.

جهان بیگلری تصریح کرد: همه این موارد نتیجه بی توجهی رئیس جمهور به مسئله مهمی بنام اقتصاد کشور بود، سرفصلی که با شعار بهبود آن پا به عرصه انتخابات گذاشت و انتخاب شد.

ارسال نظر: