گزارش تحلیلی «نسیم آنلاین»:

ورود هواپیماهای سن بالا به ناوگان هوایی کشور/ پاسکاری توپ واردات هواپیمای قدیمی در زمین رئیس قبلی و کنونی سازمان هواپیمایی کشوری!

علیرضا جهانگیریان

علیرضا جهانگیریان گفته که هر هواپیمایی که در دوران ریاست او بر سازمان هواپیمایی کشوری وارد شده طبق مقررات بوده و تاکید کرد که حتی در زمان ریاست خود او بر این سازمان راههای ورود هواپیمای با سن بالا بااعمال سخت گیری های بیشتر مسدود شده است.

گروه اقتصادی «نسیم آنلاین»- مجید حیدری: رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشوری  گفته است که هیچ مجوز خلاف مقررات برای  ورود هواپیمای  با سن بالا به کشور در دوره مسئولیت او در این سازمان صادر نشده است.

براساس مصوبه سازمان هواپیمایی کشوری،ورود هرگونه هواپیماهای قدیمی و تولید شده با عمر بیش از 15 سال به کشور ممنوع است.

گفته می شود که در ماههای اخیر چند فروند هواپیمای با سن تولید قبل از1998 میلادی توسط  ایرلاین ها به کشور وارد شده اند که از جمله آنها می توان به ورود دو هواپیمای با عمر ساخت ۱۹۹۸ ویک فروند هم با سال ۲۰۰۰ میلادی اشاره داشت که طبق سیاست‌های ابلاغی از سوی وزارت راه و شهرسازی ورود هواپیمای با عمر ساخت بیش از 15 سال ممنوع است.

واردات هواپیمای با سن بالا در این شرایط از آن جهت جریان ساز شده که در سفر اخیر رییس جمهوری ایران به فرانسه تفاهم نامه اولیه خرید  118 فروند هواپیمای ایرباس به ارزش دستکم 10.5 میلیارد دلار به امضاء رسید که قرار شد 45 فروند هواپیمای ایرباس 320 و 321، 45 فروند ایرباس 330 ، 16 فروند ایرباس 350 و 12 فروند هواپیمای ایرباس A380 در مدت زمان 5 سال در اختیار شرکت دولتی هواپیمایی "هما" قرار گیرد.

صنعت حمل و نقل هوایی ایران یکی ازفرسوده ترین صنایع حمل و نقل هوایی در خاورمیانه بوده که در حال حاضر کل هواپیماهای موجود ناوگان هوایی این کشور، به 266 فروند می‌رسد که از قرار معلوم 100 فروند آن زمین گیر بوده و عمر مفید 166 فروند دیگر هم بیش از 23 سال است. بنابراین، استاندارد بین المللی، توصیه می‌کند که باید این پرنده‌های کهنسال یکی پس از دیگری بازنشسته شوند.

"علی عابدزاده"رئیس فعلی سازمان هواپیمایی کشوری در واکنش به ورود هواپیماهای 18 و 20 ساله توسط برخی ایرلاین ها گفته است که فضای مالی کشور امکان ورود هواپیمای نو را به ایرلاین‌ها نداده  بنابراین آنها ناچار به ورود هواپیماهای ارزان قیمت هستند و افزوده که سازمان هواپیمایی کشوری اجازه ورود هواپیما با سن بسیار بالا را نمی‌دهد.

جنجال بر سر واردات هواپیمای قدیمی به کشور درحالی بالا گرفته که درشرایط فعلی سازمان هواپیمایی کشوری از قبول مسئولیت ارایه مجوز واردات هواپیمای قدیمی به کشور شانه خالی می کند.

علیرضا جهانگیریان در گفتگو با نسیم آنلاین با بیان اینکه  19ماه از زمان جدایی  او از سازمانه هواپیمایی کشوری گذشته است اظهار کرد که مجوز ورود هواپیما به کشور را معاونت استاندارد این سازمان  صادر می کند.

به گفته وی، در ایین نامه قبلی  ، ریاست سازمان هواپیمایی  کشوری می توانست با تشخیص خود مجوز ورود هواپیمای با سن بالاتر را  صادر کند که تمامی روسای قبلی سازمان هواپیمای کشوری  از این اختیار  خود استفاده کرده اند و ادامه داد که خود او در زمان ریاست بر این سازمان از این اختیار استفاده نکرده است.

معاون سابق وزیر راه و شهرسازی، مدعی شد که هر هواپیمایی که در دوران ریاست  او بر سازمان هواپیمایی کشوری  وارد شده طبق مقررات بوده و تاکید کرد که حتی  در زمان ریاست خود او بر  این سازمان راههای ورود هواپیمای با سن بالا بااعمال  سخت گیری های بیشتر،مسدود شده است.

وی، با بیان اینکه دراجازه ورود هواپیمای با سن بالا  واجازه حمل  مسافر توسط این دست هواپیماها یک تفاوت جدی ووجود دارد، اذعان داشت که  ممکن است که حتی  هواپیمای با سن بالا اجازه ورود داشته باشد اما اجازه حمل مسافر نداشته باشد بنابراین سازمان هواپیمایی کشوری در هر مقطعی  که تشحیص دهد پرواز یک هواپیما دارای خطر بوده می تواند جلوی پرواز وجابجایی مسافر را تویط آن هواپیما بگیرد.

به گفته جهانگیریان، در سازمان بین المللی هوانوردی ، ایکائو هم شرط سنی برای پیری هواپیما قید نشده چراکه در ایالات متحده ودر شرایط حاضر هم هواپیمای با سن 40 سال  درحال جابجایی مسافر بوده که دلیل این امر داشتن صرفه اقتصادی و رعایت استاندارد های لازم  درآن هواپیما است.

وی اذعان داشت که  در ایران و برای جلوگیری  از پیر ترشدن سن ناوگان ورود هواپیما به کشور دارای محدودیت است.

ارسال نظر

استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

دولت یازدهم توجیه کننده مفاسد اقتصادی بود با آمارهای دروغ مردم را سرکار می‌گذارند

بازار گوشت قرمز در دست یک عده خاص!

بیابانی گفت: تا حدی کمبود گوشت قرمز وجود دارد اما واقعیت این است که این کمبود در حدی نبوده که این چنین موجب گرانی این کالا شود، هر چند که عرضه این محصول تا حدی کم شده اما موضوع این است که پیش بینی‌های صورت گرفته هم درست از آب درنیامده است.

آخوندی برای فرار از عملکرد خود به قالیباف حمله کرد!/ آقای آخوندی بفرمایید در 1460 روز اخیر چند عدد مسکن اجتماعی ساختید؟

او باید پاسخ دهد چرا نتوانسته حتی یک مسکن اجتماعی برای ملت ایران بسازد؟ باید بگوید چرا رشد ساخت بزرگراه ها و راه‌های روستایی در دوران وزارت او در مقایسه با دوران علی نیکزاد به شدت کاهش یافته است و باید بگوید چرا ساخت و ساز در دوران وی منفی 16 است؟

بستنی 14 درصد گران شد/ بستنی‌فروش‌ها حق فروش حلیم و آش را ندارند

اسکندر آزموده گفت: با آمدن ماه رمضان واحدهای اتحادیه موظف هستند که فروش خود را به شب موکول کنند و اجازه فروش حلیم و آش در واحد خود را ندارند.

مهم‌ترین مطالب سرویس

عضو هیئت مدیره انجمن ملی خرما در گفتگو با «نسیم آنلاین»:
مردم هر جعبه خرمای مضافتی را گران تر از ۸ هزار تومان نخرند
رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:
مرغ ۱۰ هزار تومانی دروغ است/ فروش مرغ بالاتر از ۷۹۵۰ تخلف محرز است
معاون عباس آخوندی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:
شهردار شدنم در تهران شایعه است
مدیرعامل شرکت بیمه سینا در گفتگو با «نسیم آنلاین»:
بیمه سینا سال ۹۵ را با زیان انباشته به پایان می‌برد
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی کارگزاران رسمی بیمه در گفتگو با «نسیم آنلاین»:
بیمه مرکزی تخلفات کارگزاران را منعکس نمی‌کند/ صنعت بیمه دچار هرج و مرج در نرخ‌دهی شده است
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین