گزارش روزنامه روس از انتخابات ایران:

انتخابات ایران می‌تواند نتیجه غیرقابل پیش‌بینی داشته باشد

کدخبر: 2097764

روزنامه "نیزاویسیمایا گازیتا" چاپ مسکو در تحلیلی نوشت: انتخابات ریاست جمهوری امروز در ایران که سیاست آینده این کشور در عرصه بین المللی را رقم خواهد زد، می‌تواند برخلاف تصور قبلی نتیجه غیرقابل پیش‌بینی داشته باشد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» چاپ مسکو در تحلیلی می نویسد: امروز در ایران انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود. بسیاری از تحلیلگران در غرب بر این عقیده هستند که این انتخابات اهمیت زیادی ندارد، ولی واقعیت این است که این انتخابات سیاست آینده جمهوری اسلامی را مشخص خواهد کرد. رقابت اصلی بین "حسن روحانی" رئیس جمهوری کنونی ایران و "ابراهیم رئیسی" نامزد جناح اصولگرایان است که ارتباط نزدیکی با جامعه روحانیت ایران دارد.

روحانی که سیاستمداری میانه رو و واقع گرا شناخته شده، 4 سال است در صندلی ریاست جمهوری تلاش کرد تا کشور را از انزوای خارجی خارج سازد و در سال 2015 توانست با امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، در ازای توقف برنامه هسته ای کشور، برخی تحریمها علیه تهران را لغو کند. ولی برغم توافقات، آمریکا همچنان تحریمهای یکجانبه خود علیه ایران را حفظ کرده و حتی به بهانه آزمایشات موشکی و نقض حقوق بشر، تحریمهای جدیدی علیه این کشور اعمال کرده است و این آنچیزی نبود که مقامات تهران انتظار آن را داشتند.

مبارزات انتخاباتی برخلاف تصور بسیار پرسروصدا بود

"نینا مامیدووا" مدیر بخش ایران در موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه معتقد است که عدم اجرای برجام از سوی آمریکا باعث شد تا روحانی در مبارزات انتخاباتی از مواضع قاطعی برخوردار نباشد. وی می گوید: «دو ماه قبل تصور می‌شد که این دور از انتخابات ایران بسیار آرام و با پیروزی روحانی به پایان خواهد رسید، ولی در جریان مبارزات انتخاباتی مشخص شد که این انتخابات بیش از آنچه تصور می‌شد، جنجالی و بحث برانگیز است و روحانی با موانع زیادی برای حفظ صندلی خود مواجه است.»

این کارشناس مسائل ایران افزود: «جناح اصولگرایان در ایران مغابله شدیدی را علیه روحانی آغاز کردند و ابراهیم رئیسی، ریاست آستان قدس رضوی در شهر مشهد مقدس و دادستان سابق تهران که تا پیش از این چهره چندان شناخته شده بین المللی نداشت، به رقیب اصلی رئیس جمهوری کنونی ایران تبدیل شد و روند مناظرات انتخاباتی به نفع او پیش رفته است.»

مامیدووا یادآور شد: «البته روحانی اقدامات زیادی برای ایران انجام داده است تا کشور را از بحران خارج کند. وی ایران را در شرایط بسیار نامساعدی تحویل گرفته بود و اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، رشد اقتصادی ایران که در سال 2013 منفی بود، اکنون مثبت شده و نرخ تورم به کمتر از 10 درصد رسیده است. روحانی هدف خود را برطرف کردن تیرگی روابط تهران با کشورهای غربی قرار داده بود که تا حدودی نیز در این مورد موفق عمل کرده است.»

این ایرانشناس یادآور شده است: «البته وضعیت دشوار اجتماعی-اقتصادی اصلی ترین دلایل مخالف با دولت اصلاح طلب روحانی در مبارزات انتخاباتی بود. طبقه متوسط و پایین ایران هنوز نتوانسته اند فواید امضای برجام را در وضعیت اقتصادی کشور احساس کنند. یکی دیگر از دلایل مطرح شده اصولگرایان، افزایش اعمال فشارهای خارجی بر ایران است که با روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ در آمریکا شدت یافته و به ابتکار عمل واشنگتن، حتی احتمال ایجاد ائتلافی ضدایرانی در خاورمیانه نیز وجود دارد. در چنین شرایطی اصولگرایان بر این عقیده استوار هستند که باید دستی قدرتمند، ملت را برای مقابله با دشمنان خارجی، متحد کند.»

جامعه روحانیت در ایران نگران آینده روابط با غرب است

این کارشناس روس یادآور شده است که جامعه روحانیت در ایران نگران آن است که حسن روحانی به سیاست نزدیکی به غرب خود ادامه دهد. به عقیده آنها ایران به پول و کالاهای مصرفی کشورهای غربی نیاز ندارد، بلکه فناوری‌ها و تجهیرات مدرن لازم دارد که غرب از دادن آنها به ایران خودداری می کند.

وی افزود: «در رابطه با رهبر انقلاب اسلامی باید بگویم که وی بطور علنی از هیچیک از نامزدهای پست ریاست جمهوری حمایت نکرده است. ابراهیم رئیسی جوانتر و با قوانین اسلامی کاملا آشنایی داشته و روی "اقتصاد مقاومتی" تاکید دارد تا ایران را از فناوری‌های خارجی بی‌نیاز سازد. نتیجه برجام را نیز برای جمهوری اسلامی مثبت نمی داند، البته قصد خارج شدن از توافق هسته ای را نیز ندارد.»

به نوشته این روزنامه، در چنین شرایطی، نظرسنجی های انجام شده طی چند هفته اخیر در ایران نشان می دهد که این احتمال وجود دارد که هیچیک از دو نامزد اصلی نتوانند 50 درصد رای لازم برای انتخاب شدن را بدست آورده و ممکن است انتخابات به دور دوم کشیده شود.

لازم به یادآوری است که بر اساس اطلاعات آماری، در ایران 80 میلیون نفری، بیش از 50 میلیون نفر واجد شرایط رای دهی هستند که 60 درصد آنها را نسل جوان تشکیل می دهند که خواهان شرایط بهتر اقتصادی برای آینده خویش هستند.

ارسال نظر: