آخرین اخبار از قطع رابطه برخی کشورهای عربی با قطر

عادل الجبیر: قطر باید به حمایت از حماس و اخوان المسلمین پایان دهد/ حماس: سخنان الجبیر خدمت به اسرائیل است

کدخبر: 2099091

در پی تشدید تنش ها، چهار کشور امارات، بحرین، عربستان و مصر روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از منابع خبری، دولت امارات روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرد و از قطری های مقیم و مسافر در قطر خواست تا به دلایل امنیتی ظرف 14 روز خاک امارات را ترک کنند.

امارات همچنین سفر شهروندانش به قطر یا اقامت یا عبور از این کشور را ممنوع کرد.

خبرگزاری خاورمیانه مصر نیز اعلام کرد که دولت مصر روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرد.

وزارت خارجه مصر در بیانیه خود آورده است: دولت مصر روابط دیپلماتیک با قطر را در سایه اصرار حکومت قطر برای اتخاذ مسیری خصومت آمیز در قبال مصر و شکست همه تلاش ها برای دست برداشتن دوحه از حمایت از گروههای تروریستی و در صدر آنها گروه تروریستی اخوان المسلمین و پناه دادن به رهبران این گروه - که احکام قضایی علیه آنها به خاطر عملیات تروریستی علیه امنیت و سلامت مصر صادر شده است- قطع می کند.

در همین حال، دولت عربستان نیز از قطع روابط دیپلماتیک خود با قطر خبر داد و اعلام کرد که همه گذرگاههای مرزی و دریایی و هوایی با قطر را بسته است.

دولت عربستان همچنین سفر شهروندانش به قطر یا اقامت یا عبور از این کشور را ممنوع کرد.

دولت عربستان همچنین ورود یا عبور قطری ها از عربستان را به دلایل امنیتی پیشگیرانه ممنوع کرد و از قطری های مقیم یا مسافر در عربستان خواست تا ظرف 14 روز خاک این کشور را ترک کنند.

خبرگزاری دولتی عربستان به نقل از یک منبع مسئول نوشت: عربستان تصمیم قاطع خود را به خاطر اقدامات علنی و محرمانه سالهای گذشته قطر برای برهم زدن صفوف داخلی عربستان و تحریک برای شورش علیه دولت عربستان و خدشه وارد کردن به حاکمیت این کشور و نیز پناه دادن دوحه به گروههای تروریستی و طائفه ای متعدد برای ضربه زدن به ثبات منطقه و از جمله گروه اخوان المسلمین و داعش و القاعده گرفته است.

این منبع گفت: عربستان این تصمیم را همچنین به خاطر اعمال حقوق حاکمیتی خود براساس قوانین بین المللی و محافظت از امنیت داخلی خود در قبال خطرات تروریسم و افراط گرایی گرفته است.

بحرین چهارمین کشور عربی بود که هماهنگ با امارات و مصر و عربستان روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرد.

دولت بحرین روابط خود با قطر را قطع و این کشور را به حمایت از تروریسم و دخالت در امور داخلی خود متهم کرد.

دولت بحرین در بیانیه خود آورده است: منامه هیئت دیپلماتیک خود از دوحه را خارج می کند و به همه اعضای هیئت دیپلماتیک قطر 18 ساعت برای ترک بحرین فرصت می دهد.

در سایه مطالب منتشر شده در سایت رسمی خبرگزاری دولتی قطر به نقل از امیر این کشور، تنش و درگیری بی سابقه ای این روزها بین امارات، مصر، بحرین و عربستان با قطر به راه افتاده است که با حمله متقابل رسانه های دوطرف همراه است.

دولت قطر اعلام کرده است که این سایت هدف حمله سایبری قرار گرفته و مطالب منتشر شده متعلق به امیر قطر نیست اما عربستان و امارات این توضیح قطر را رد کرده اند.

در پی بالا گرفتن این تنش ها که درست چند روز بعد از اجلاس سران تعدادی از کشورهای عربی و اسلامی با ترامپ به میزبانی عربستان در شهر ریاض آغاز شد، دولت کویت درصدد میانجیگری برآمد که با توجه به قطع روابط به نظر می رسد که این میانجیگری بی نتیجه بوده است.

چهارشنبه/ 17 خرداد

واکنش حماس به اظهارات «عادل الجبیر»

حماس اظهارات «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان علیه این جنبش را محکوم و تاکید کرد این اظهارات برای عربستانی که از آرمان ملت فلسطین و حقش در مبارزه دفاع می‌کند، عجیب است.

بر اساس گزارش وبگاه «صوت‌الاقصی»، حماس افزود: اینگونه اظهارات ضربه‌ای به ملت فلسطین و امت عربی و اسلامی است که آرمان فلسطین را مسأله اصلی خود می‌داند و به حماس به عنوان یک جنبش مقاومتی مشروع علیه رژیم اشغالگر می‌نگرد؛ رژیمی که دشمن دو امت عربی و اسلامی است؛ خصوصا اینکه حماس و دیگر نیروهای مقاومت از سرزمین معراج ، اول قبله و سومین حرم‌های شریف دفاع می‌کنند.

حماس در ادامه اعلام کرد: بر هیچ فردی پوشیده نیست که دشمن صهیونیستی از این سخنان برای ارتکاب جنایات بیشتر در حق ملت فلسطین، قدس و مسجدالاقصی استفاده خواهد کرد.

حماس تصریح کرد اظهارات الجبیر مخالف با قوانین بین الملل و مواضع غربی و اسلامی است که بر حق مقاومت و مبارزه تا آزادسازی مقدسات و سرزمین تاکید دارد.

این جنبش فلسطینی در ادامه خواستار توقف این اظهارات توسط عربستان شد.

الجبیر سه شنبه (دیروز) به قطر هشدار داد باید به حمایت خود از گروه‌هایی مانند حماس و اخوان المسلمین مصر پایان دهد.

روزنامه کویتی مدعی شد قطع روابط دیپلماتیک با ایران و اخراج اعضای حماس از شروط ریاض برای قطر

در حالی که خبر تعیین شرط از سوی عربستان برای قطر را تکذیب کرد، اما روزنامه «السیاسه» کویت در شماره امروز خود برخی از این شروط را منتشر کرده است.

بنا بر این گزارش، سلمان پادشاه عربستان این پیشنهادات را در دیدار روز سه‌شنبه‌اش با امیر کویت مطرح کرده و گفته است که قطر باید ظرف 24 ساعت این 10 شرط را اجرا کند.

به ادعای این روزنامه، برخی از این شروط عبارتند از:

- قطع روابط دیپلماتیک با ایران؛

- اخراج تمام اعضای حماس از قطر، بلوکه حساب‌های بانکی آن‌ها و ممنوعیت معامله با این افراد؛

- عذرخواهی رسمی از تمام اعضای شورای همکاری به دلیل گزارش‌های الجزیره علیه کشورهای عضو؛

- اعلام پایبندی به میثاق سال 2012 با عربستان در زمان ملک عبدالله

هنوز هیچ منبعی این گزارش را تائید نکرده است.

روز دوشنبه شماری از کشورهای عربی به رهبری عربستان، با متهم کردن قطر با حمایت از تروریسم، روابط دیپلماتیک خود را به دوحه قطع کردند.

«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان روز سه‌شنبه گفت قطر باید از حمایت از حماس و اخوان المسلمین دست بردارد.

ترامپ با سلمان گفت‌وگو کرد، وزیر دفاع آمریکا با همتای قطری‌اش

دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه شب تلفنی با سلمان، پادشاه عربستان گفت‌وگو کرد.

به نوشته سایت شبکه «العربیه»، ترامپ در این گفت‌وگوی تلفنی تأکید کرده است که کشورهای حاشیه خلیج فارس باید با یکدیگر متحد باشند.

این در حالی است که ترامپ تنها ساعاتی قبل، در توییت‌هایی بر خلاف سیاست رسمی دولتش، جانب ریاض را گرفت و قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرد.

روز دوشنبه عربستان و چند کشور متحدش، با متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم، روابط خود را با قطر قطع کردند.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، ترامپ و سلمان در این مکالمه تلفنی بر لزوم «مقابله با حمایت مالی از افراط‌گرایی از سوی هر کشوری که در منطقه باشد»، تأکید کرده‌اند.

همزمان با این تماس، «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا هم تلفنی با همتای قطری‌اش گفت‌وگو کرده است.

پنتاگون روز سه‌شنبه با وجود توییت‌های ترامپ، بیانیه‌ای صادر و از دوحه به دلیل «تعهد دیرینه به امنیت منطقه» تمجید کرد.

بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه، در قطر واقع شده است. واشنگتن می‌گوید تنش‌های اخیر میان کشورهای منطقه خلیج فارس اثری بر فعالیت‌های این پایگاه نداشته است.

******************************

سه‌شنبه/ 16 خرداد

ماکرون در گفت‌وگو تلفنی با امیر قطر: برای حل بحران ایجاد شده در خلیج فارس تلاش می‌کنیم

امیر قطر با رئیس جمهوری فرانسه تلفنی گفت‌وگو کرد.

ایمانوئل ماکرون، رئیس جمهوی فرانسه در این تماس تلفنی با تمیم بن حمد آل ثانی نأکید کرد که تلاش خود را برای حل بحران ایجاد شده بین عربستان و قطر به کار خواهد گرفت.

ماکرون همچنین، خواستار «آرامش» و «اتحاد» کشورهای حاشیه خلیج فارس شد.

به گزارش الجزیره، امیر قطر نیز در به نوبه خود خواستار تقویت روابط دو جانیه بین دو کشور شد.

در پی تحولات اخیر در حاشیه جنوبی خلیج فارس ظریف با وزیر خارجه یونان تلفنی گفتگو کرد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز (سه شنبه) و در ادامه رایزنی های خود در خصوص تحولات منطقه با نیکوس کوجیاس وزیر امور خارجه یونان تلفنی گفتگو و تبادل نظر کرد.

امیر کویت وارد عربستان شد

شیخ «صباح جابر الصباح الاحمد» امیر کویت برای گفت‌و‌گو با «سلمان بن عبدالعزیز» شاه عربستان شامگاه سه‌شنبه وارد جده شد.

شبکه خبری اسکای نیوز گزارش داد که امیر کویت که برای میانجیگری بین قطر و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به جده سفر کرده است، با ملک سلمان دیدار می‎کند.

امارات: می‌خواهیم افراد معقول‌تری سیاست خارجی قطر را در دست بگیرند

«انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه در مصاحبه با سی‌ان‌ان در خصوص موضع کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج‌فارس در قبال قطر و عزم اعراب برای ارسال پیامی محکم برای امیر این شبه‌جزیره کوچک سخن گفت.

قرقاش ابتدا به ریشه بحران جاری در روابط اعراب و قطر پرداخت و گفت: «تجمیع رفتارهای بد قطر در منطقه و بخصوص حمایت بسیار چشمگیر لوجستیک و مالی آنها از گروه‌های افراطی و حمایت آنها از برخی گروه‌های تروریستی مثل النصره و برخی گروه‌ها در لیبی و شبه جزیره قطر به بروز این وضعیت انجامید.»

کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تعاریف متفاوتی از تروریست یا افراط‌گرا بودن یک گروه نسبت به جوامع بین‌المللی دارند.

این مقام بلندپایه اماراتی در خصوص اسناد دال بر حمایت مالی قطر از تروریست‌ها گفت: «اسناد بسیاری وجود دارد؛ دوحه در طول سال‌های اخیر، شبکه بزرگی (از گروه‌های تروریستی) ایجاد کرده است. به باج‌هایی که آنها در سوریه و عراق به تروریست‌ها داده‌اند نگاه کنید.»

انور قرقاش در خصوص نتیجه مورد انتظار اعراب از اعمال تحریم علیه قطر گفت: «هدف اول این است که کشورهایی مانند عربستان، بحرین، امارات متحده عربی و مصر، به صورت شفاف به قطر بفهمانند که از دورویی و تزویر دوحه و اقداماتی که باعث بی ثباتی منطقه می‌شود، به ستوه آمده‌اند.»

وی ادامه داد: «هدف بعدی این است که پیامی محکم به دوحه بفرستیم که بدانند وقت آن است که اشخاص معقول‌تر، به رویکرد سیاست خارجی قطر، شکل و شمایلی جدید بدهند.»

انور قرقاش باز هم به ریشه‌های اختلاف با قطر پرداخت و گفت: «امیر قطر سال 2014 بر روی کاغذ با ما یک توافق امضاء کرد و قول داد نگرانی‌های مصرح در آن توافقنامه را برطرف کند ولی چنین نگرد؛ مشخصاً بین ما بی‌اعتمادی حاکم است.»

مجری برنامه پرسید که آیا سفر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به ریاض، در اتخاذ موضع جدید اعراب علیه قطر تأثیری داشته است؟

قرقاش با طفره رفتن از پاسخ به این سوال گفت که نشست ریاض، نشست موفقی در مسیر مقابله با تروریسم بوده ولی قطر با اقدامات خود، توافق حاصله میان کشورهای منطقه را تضعیف می‌کند.

مجری پرسید که آیا هنوز قطر را به عنوان یکی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) قبول دارید؟

قرقاش باز هم از ارائه پاسخ صریح شانه خالی کرد و گفت که این به خود قطر و رفتارش بستگی دارد.

حیدر العبادی:‌ عراق طرف هیچ یک از طرفین در تنش اخیر بین عربستان و قطر نیست

نخست وزیر عراق اعلام کرد که کشور در تنش ایجاد شده بین عربستان و قطر طرف هیچ یک را نمی‌گیرد.

حیدر العبادی عصر سه شنبه در واکنش به تنش ایجاد شده بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ضمن ابراز تأسف از این اتفاق، اعلام کرد که بغداد از هیچ یک از طرف‌های درگیر در این تنش حمایت می‌کند و بی‌طرف است.

نخست وزیر عراق در مورد تأمین امنیت مرزهای غربی خود با سوریه نیز گفت که بغداد با هماهنگی دولت سوریه به دنبال کنترل مرزهای مشترک است.

وی تأکید کرد که عراق اجازه نخواهد داد گروه‌های مسلح از این کشور به سوریه منتقل شوند.

حمایت «الازهر» از قطع روابط مصر و برخی کشورهای عربی با قطر

دانشگاه «الازهر» مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که الازهر قطع روابط دیپلماتیک کشورهای حوزه خلیج فارس و مصر با قطر را تائید می‎کند.

به گزارش العربیه، الازهر ابراز امیدواری کرد که تلاش‌ها برای جلوگیری از اقدامات نظام‎هایی که امنیت منطقه را تهدید می کنند، دو چندان شود.

دانشگاه الازهر اعلام کرد که قطع ارتباط با نظام‎هایی را که از تروریسم و گروه‎های افراطی حمایت می‏کنند، تایید می‌‏کند.

عادل الجبیر: پیمانه پر شد؛ قطر باید به حمایت از حماس و اخوان المسلمین پایان دهد

وزیر خارجه عربستان گفت که قطر باید از گروه‌های چون حماس و اخوان المسلمین دست بردارد.

عادل الجبیر که در سفر فرانسه به سر می‌برد، تأکید کرد که کشورش قصد ندارد به قطر آسیبی برساند ولی دوحه باید گزینه‌ای را انتخاب کند.

وی به قطر هشدار داد: دیگر صبر ما به سر آمد، قطر باید به حمایت خود از گروه‌هایی مانند جنبش جهاد اسلای فلسطین (حماس) و اخوان المسلمین مصر پایان دهد.

به گزارش العربیه، عادل الجبیر همچنین افزود:‌ اقدامات اقتصادی ما علیه قطر باعث خواهد شد این کشور گام‌های صحیحی اتخاذ کند.

عربستان سعودی طی چند روز اخیر قطر را به حمایت از تروریسم در منطقه متهم کرده است!

روز دوشنبه، کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر روابط خود با قطر را قطع کردند. عربستان، امارات و بحرین همه راه‌های دریایی، زمینی و هوایی خود به روی قطر را بسته‌اند. تنش بین این کشورها با قطر یک روز بعد از سفر رئیس جمهوری آمریکا به عربستان در 23 ماه می آغاز شد.

امیر قطر که گفته می‌شود از نشست ریاض ناخرسند بوده، یک روز بعد از این نشست اظهاراتی در حمایت از ایران، حزب‌الله و حماس بر زبان آورده که به مذاق عربستان سعودی خوش نیامده است.

اگر چه وزارت خارجه قطر به فاصله چند ساعت این اظهارات را تکذیب کرد و تأکید داشت که خبرگزاری قطر (قنا) که اظهارات امیر این کشور را منتشر کرده، در معرض حملات سایبری بوده و برای ساعتی هک شده است؛ ولی تنش بین عربستان و قطر همچنان ادامه دارد و هر روز شدیدتر می‌شود.

دونالد ترامپ در واکنش به تنش بین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در توئیت خود نوشت که طی سفری که عربستان داشته از متحدان و شرکای خود خواسته است جلوی حمایت از تروریسم را بگیرند که این متحدان قطر را به عنوان حامی تروریسم معرفی کردند.

مقام قطری: بحران فعلی، دوحه را به خروج از شورای همکاری خلیج فارس سوق خواهد داد

یک مقام قطری به خبرگزاری رویترز گفته است که بحران اخیر قطر را به خروج از شورای همکاری خلیج فارس سوق خواهد داد.

این مقام قطری با ابراز تأیف عمیق از این بحران پیش آمده گفت که این بحران قطر را به خروج از عضویت شورای همکاری خلیج فارس سوق می‌دهد.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز امروز اعلام کرد که کاسه صبر ریاض لبریز شده و قطر باید به حمایت خود از گروه‌هایی همچون حماس و اخوان المسلمین پایان دهد.

وزیر خارجه قطر: به ترامپ گفته بودیم که ما از تروریست‌ها حمایت نمی‌کنیم

«محمد بن عبدالرحمان» وزیر امور خارجه قطر در میانه تنش دیپلماتیک کشورش با دیگر اعراب حاشیه جنوبی خلیج‌فارس، از قول و قرار چند هفته پیش خود با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا یاد کرد.

دونالد ترامپ امروز در توئیتر خود، رسماً قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرد و گفت که اقدام اخیر عربستان و دیگر کشورهای عربی علیه دوحه، آغازی بر پایان تروریسم است.

محمد بن عبدالرحمان جوان که توئیت ترامپ را خوانده بود، در این خصوص به بی‌بی‌سی گفت: «ما و جناب امیر با رئیس جمهور ترامپ گفت‌وگوی مستقیم داشتیم و او به صراحت به ما گفت که آمریکا برخی ادعاها در خصوص حمایت مالی کشورهای مختلف منطقه از تروریسم را مشاهده کرده است.»

بن عبدالرحمان ادامه داد: «او (ترامپ) چندین بار تکرار کرد که این مسئله در حول و حواشی قطر و عربستان دیده شده است.»

وزیر خارجه جوان قطر در خصوص پاسخ‌های ارائه شده به ترامپ گفت: «ما با صراحت به وی گفتیم که اگر ادعایی در این خصوص وجود دارد، می‌توانیم آن را روی میز بگذاریم و حل کنیم ولی به شما اطمینان می‌دهیم که این اطلاعات، مبنایی جز گزارش‌های رسانه‌ای ندارد.»

محمد بن عبدالرحمان در انتها گفت: «روابط قطر با ایالات‌متحده و شورا(ی همکاری خلیج فارس) برای جوامع اطلاعاتی و دیگران روشن است و هیچ سندی از حمایت قطر از اسلام‌گراهای رادیکال وجود ندارد.»

قطر میزبان بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه است؛ پایگاه هوایی «العدیده» در حمله به عراق، نقشی محوری داشت.

پنتاگون پس از اعلام حمایت ترامپ از عربستان در دعوای دوحه و ریاض، اعلام کرد که هیچ مشکلی برای ادامه استفاده از پایگاه العدیده وجود ندارد و نظامیان آمریکایی به کار خود در این محل ادامه می‌دهند.

آلمان از قطر حمایت و از ترامپ و عربستان انتقاد کرد

«زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان روز سه‌شنبه در اولین موضع برلین در قبال تنش میان عربستان و قطر، جانب دوحه را گرفت.

وی که با روزنامه «هاندلزبلات» آلمان گفت‌وگو می‌کرد، گفت: «به نظر می‌رسد که قرار است قطر کم و بیش منزوی شده و بقایش با بحران مواجه شود.»

گابریل افزود: «این رفتار ترامپ‌گونه (مشابه اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا)، برای این منطقه که همین حالا هم درگیر بحران است، خطرناک است.»

این تازه‌ترین مورد از اختلاف نظرهای میان دولت آمریکا و کشورهای اروپایی در مسائل سیاست خارجی است. پیش از این طرفین، در مورد توافق اقلیمی پاریس و پیمان آتلانتیک شمالی هم تنش‌های لفظی داشته‌اند.

گابریل در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «تشدید تنش، به نفع هیچ‌کس نیست. خاورمیانه یک بشکه باروت سیاسی و نظامی است. مناقشات مذهبی، قومی، سیاسی و ایدئولوژیک بین پادشاهی‌های خلیج (فارس) تفرقه می‌اندازد.»

وی ضمن هشدار نسبت به تبعات بالا گرفتن بحران، از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل انعقاد قرارداد تسلیحاتی۱۱۰ میلیارد دلاری با عربستان، انتقاد کرد.

گابریل گفت: «معاملات کلان تسلیحاتی اخیر رئیس‌جمهور ایالات متحده با پادشاهی‌های خلیج (فارس)، احتمال رقابت تسلیحاتی را تشدید می‌کند. این سیاست بسیار غلطی است و قطعا آلمان چنین سیاستی را دنبال نمی‌کند.»

وزیر خارجه آلمان با تمجید از توافق هسته‌ای با ایران، گفت آن توافق ریسک رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه را کاهش داد و اکنون هم باید برای حل مشکلات منطقه از جمله بحران سوریه، به دنبال گفت‌وگو بود.

اظهارات گابریل در حالی مطرح می‌شود که ترامپ امروز در چند توییت جانب عربستان را گرفت و دوحه را به حمایت از تروریسم متهم کرد.

دستور امیر قطر برای آماده باش ارتش

امیر قطر با صدور فرمانی به نیروهای مسلح این کشور دستور آماده باش کامل را برای مقابله با هر تجاوزی به خاک این کشور صادر کرد

گفتگوی تلفنی وزیر خارجه قطر با همتایان خود در ۹ کشور

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر در تماس تلفنی با وزرای خارجه 9 کشور به بررسی روابط دوجانبه، راهکارهای حمایت از این روابط و تحولات اخیر بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس پرداخت.

خبرگزاری قطر (قنا) گزارش داد که وزیر خارجه این کشور با خمیس الجهیناوی وزیر خارجه تونس، ابراهیم غندور وزیر خارجه سودان، عبدالقادر مساهل وزیر خارجه الجزایر، ناصر بوریطه وزیر خارجه مغرب، سرتاج عزیز مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور خارجه گفت‌وگو کرد.

محمد آل ثانی همچنین تماس‌های تلفنی از «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران، «رافی کارونونایاکی» وزیر خارجه سرلانکا، «سری حنیفه حاج امان» وزیر خارجه مالزی، دریافت کرد.

آخرین تحولات اقتصادی قطع روابط عربستان با قطر

عربستان سعودی در پی قطع روابط سیاسی با قطر، اقداماتی را در دستور کار قرار داده تا دوحه را در تنگنا بلکه محاصره اقتصادی قرار بدهد.

توقف تعامل بانکهای مصری، اماراتی و سعودی

روز دوشنبه خبرگزاری رویترز گزارش داد که بانک‌های مصر تعامل با بانک‌های قطر را در پی این بحران دیپلماتیک قطع کرده‌اند.

بانک الاهلی مصر به همه شُعب خود بخش‌نامه کرده که «نباید با ریال قطری خرید فروش شود تا لیست ارزهایی که ریال قطر از آن حذف شده در اختیار شعب قرار بگیرد».

یک منبع به خیرگزاری رویترز گفته بود که برخی بانک‌های دیگر هم در اقدامی پیشگیرانه کار با ریال قطر را متوقف کرده‌اند.

با این حال روز گذشته بانک مرکزی مصر صدور هرگونه بخشنامه در این خصوص را تکذیب کرد و طارق عمر رئیس بانک مرکزی توضیح داد که آنچه در این خصوص شایعه شده کذب است و تأکید کرد که همه سپرده‌های بانک مصری-قطری (الوطنی-الاهلی) در امنیت کامل است مثل همه بانک‌های دیگر.

رویترز امروز سه‌شنبه نیز گزارش داد که بانک‌های سعودی و اماراتی امروز تعامل خود با بانک‌های قطر را قطع کرده‌اند.

توقف 4 بانک سریلانکایی از خرید ریال قطر

علاوه بر این برخی بانک‌های سریلانکا نیز از خرید ریال قطر خودداری کرده‌اند و به نظر می‌رسد این اقدام در پی توصیه بانک‌های سنگاپوری انجام شده باشد که گفته‌اند ریال قطر را نخرند.

رویترز می‌گوید که حداقل چهار بانک محلی گفته‌اند که خرید ریال قطر را متوقف کرده‌اند. این خبرگزاری به نقل از یک منبع در خرید فروش ارز در یکی از این چهار بانک در سریلانکا گفت که «بانکهای سنگاپور از ما خواسته‌اند که ریال قطر را خرید و فروش نکنیم».

از طرفی دیگر بانکهای سریلانکا منتظر بخش‌نامه بانک مرکزی هستند تا بدانند که با ریال قطر کار کنند یا خیر. البته بانک مرکزی سریلانکا تکذیب کرده که هرگونه بخش‌نامه‌ای در خصوص عدم خرید و فروش ریال قطر صادر کرده است.

توقف پروازها به قطر

در بخش دیگر، پروازهای عربستان و امارات به قطر از امروز متوقف شده و متقابلا پروازهای خطوط هواپیمایی قطر به این دو کشور نیز متوقف شد.

رویترز گزارش کرده که خطوط هواپیمایی قطر پروازها به بحرین، مصر و امارات عربی متحده را تا اطلاع ثانوی لغو کرده است.

این پروازها از قطر، یک روز پیش به عربستان نیز متوقف شده بود.

تاکنون شرکت هواپیمایی مصر، فلای دبی و طیران الخلیج بحرین در کنار الاتحاد و طیران الامارات همه پروازهای خود به قطر را لغو کرده‌اند.

این اقدامات پس از قطع رابطه عربستان، بحرین، امارات و مصر با قطر رخ داد که به دلیل «حمایت قطر از تروریسم» انجام شد.

کاهش شدید شاخص بورس قطر

وبگاه عربین‌ بیزینس گزارش داد که پس از اعلام قطع رابطه چهار کشور عربی با قطر، بورس این کشور دچار افت شاخص‌ها شد اما در مقابل بورس عربستان شاهد رشد بود.

طبق این گزارش شاخص بورس قطر 7.3 درصد افت کرد تا بیش از هشت میلیارد دلار از ارزش خود را از دست بدهد.

این افت در بورس قطر از اواخر سال 2009 که بازار جهانی دچار بحران مالی شد، بی‌سابقه بود.

رویترز گزارش داده که قطر با ذخیره ارزی معادل 335 میلیار دلار و سود تجاری بالغ بر 2.7 میلیارد دلار در ماه آوریل و استفاده از بندرهای خود به جای مرز خاکی با عربستان، می‌تواند این بحران اقتصادی را پشت سر بگذارد.

در مقابل شاخص بورس عربستان در ابتدای انتشار اخبار قطع روابط دچار کاهش شد اما ساعاتی بعد با 0.5 درصد رشد، بسته شد.

اعلام آمادگی قطر برای پذیرش میانجی‌گری جهت حل اختلافات

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر امروز سه‌شنبه از آمادگی دوحه برای پذیرش میانجی‌گری برای کاهش تنش‌ها با کشورهای عربی خبر داد.

وی گفت که امیر قطر به دلیل اعطای فرصت به کویت جهت تلاش برای پایان دادن به تنش‌های منطقه‌ای، نطق دیشب خود را لغو کرد.

خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر افزود که «تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر قطر دیشب با «صباح الأحمد الصباح» امیر کویت تلفنی گفت‌وگو کرد و پس از آن تصمیم گرفت که نطق تلویزیونی خود را لغو کند.

این در حالی است که «أنور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات اعلام کرد که مقامات قطر بایستی «نقشه راهی» را تدوین و اجرای آن برای حل بحران کنونی بین دوحه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را تضمین کنند.

وی در صفحه توییتر خود نوشت: «آیا امکان دارد این برادر رفتار خود را تغییر دهد و عهد و میثاق را حفظ کرده و حق برادری و همسایگی را به جا آورد و در سختی‌ها و شادی‌ها شریک باشد؟ و به همین سادگی چارچوب راه‌حل این است».

گفت‌وگوی تلفنی سران سودان و کویت درباره بحران قطر

«عمر البشیر» دیشب با «صباح الأحمد الجابر الصباح» امیر کویت تلفنی گفت‌وگو و بحران بوجود در روابط بین قطر با عربستان، امارات عربی متحده، بحرین، مصر و دولت مستعفی یمن را مورد بررسی قرار داد.

خبرگزاری سودان گزارش داد که امیر کویت در این تماس تلفنی به البشیر اطمینان داد که برای دیدار با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی به این کشور سفر می‌کند و تلاش خواهد کرد بحران بوجود آمده را با توجه به خطراتی که جهان عربی و اسلامی را تهدید می‌کند، مهار نماید.

همزمان با بحران روابط عربستان و قطر الجزایر کشورهای عربی را به گفت‌وگو فراخواند

دولت الجزایر در بیانیه خود کشورهای عربی را به حل اختلافات از طریق گفت‌وگو ، احترام به اصل حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر و احترام به حاکمیت‌ کشورها دعوت کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، در این بیانیه با اشاره به چالش‌ها و خطراتی که ملت‌های عربی با آن مواجه هستند از جمله تروریسم، بر عقلانیت و درایت برای حل اختلافات تأکید شده است.

واکنش اتحادیه عرب به بحران در روابط کشورهای عربی

احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب از بحران در روابط بین برخی کشورهای عربی از جمله امارات، عربستان، مصر و بحرین با قطر ابراز تاسف و بر لزوم پایبندی به تفاهم های سال 2014 میلادی به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تاکید کرد.

در بیانیه دبیرخانه اتحادیه عرب آمده است: دبیرکل "از رسیدن وضعیت به این مرحله بین چند کشور عربی ابراز تاسف می کند؛ بویژه که وی به طور گسترده به تبعات و پیامدهای اختلافات بر فعالیت عربی مشترک و ساختار آن توجه دارد".

ابوالغیط افزود که " به عنوان دبیرکل اتحادیه عرب امیدوار است که این بحران خطرناک در آینده نزدیک از طریق پایبندی به تفاهم های سال 2014 میلادی و برای پاسداری از امنیت اعراب در برابر تهدیدها پشت سرگذاشته شود تا اینکه روابط بین کشورهای عربی به مسیر طبیعی خود بازگردد".

هشدار آمریکا به اتباع خود در قطر

سفارت آمریکا در قطر در بیانیه خود آورده است:این سفارتخانه از اتباع آمریکایی مقیم و مسافر به قطر می خواهد که محتاط بوده و جوانب احتیاط را رعایت کنند.

وزیر خارجه قطر: روابط قطر با آمریکا راهبردی است/ تدابیر تحمیلی را نمی‎پذیریم

«محمد بن عبد الرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر در گفت‎وگو با شبکه الجزیره اعلام کرد که روابط دوحه با نهادهای دولتی آمریکا در سطح بالایی قرار دارد.

وزیر خارجه قطر تاکید کرد که روابط ما با واشنگتن استراتژیکی و راهبردی است و از طریق نهادهای غیر رسمی افراطی تحت شعاع قرار نمی‎گیرد.

عبد الرحمن آل ثانی تاکید کرد که قطع روابط با دوحه روی روند طبیعی زندگی مردم قطر تاثیری نخواهد داشت.

وی افزود: امیر قطر نطق تلویزیونی خود را به تاخیر انداخته است تا به تلاش های امیر کویت برای میانجیگری فرصت داده شود.

وزیر خارجه قطر در ادامه با تاکید بر اینکه همجمات بی سابقه‎ای علیه علیه قطر صورت گرفته است، افزود: تماس های زیادی از کشورهای دوست برای همبستگی با دولت قطر انجام گرفته است.

وی گفت: متاسفانه از داخل خود شورای همکاری خلیج فارس تیرها و نیزه‎هایی برای هدف قرار دادن ما پرتاب شده است.

محمد بن عبد الرحمن آل ثانی تاکید کرد که برخی کشورها تلاش می کنند تا دستورات خود به دولت قطر دیکته و تحمیل کنند و دوحه این مساله را به طور کامل رد می کند.

وزیر خارجه قطر گفت: زندگی روزانه شهروندان قطری با قطع ارتباط برخی کشورهاو بسته شدن خطوط هوایی آنها تحت تاثیر قرار نگرفته و نخواهد گرفت.

وی گفت: طی روزهای اخیر شاهد کمپین تبلیغات منفی علیه قطر از سوی سفرای کشورهای عضو شورای همکاری بوده‎ایم.

هیأت دولت عربستان: قطع روابط با قطر نتیجه اقدامات علنی و غیر علنی دوحه است

شورای وزیران سعودی یا همان هیات دولت این کشور روز سه شنبه در بیانیه‎ای بر خروج قطر از قوانین و منشور شورای همکاری خلیج فارس تاکید و اعلام کرد که قطع روابط دیلپماتیک با دوحه به دلیل نقض علنی و غیر علنی آن است.

در ادامه بیانیه آمده است که اعلام قطع روابط تعدادی از کشورهای عربی با دوحه برای حفاظت از وحدت امت عربی است.

هیات دولت عربستان تاکید کرد که دوحه در سیاست‎های خود از گروه‎‌های تروریستی و فرقه‎ای متعدد حمایت می‎کند و همین عامل بعث می شود که امنیت عربستان هدف قرار بگیرد.

شورای وزیران عربستان اعلام کرد که نقض قوانین از سوی قطر باعث می شود که به وحدت داخلی کشور عربستان خدشه و با شوراندن مردم عربستان علیه دولت این کشور به حاکمیت آن ضربه وارد شود.

در گفتگوی تلفنی با امیر قطر اردوغان بر همبستگی ترکیه با دوحه تاکید کرد

شیخ «تمیم آل ثانی» امیر قطر و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز سه شنبه درباره بحران بوجود آمده برای قطر به صورت تلفنی رایزنی کردند.

رئیس جمهور ترکیه در این تماس تلفنی بر همبستگی آنکارا با دوحه در پی قطع روابط دیپلماتیک برخی کشورهای عربی با قطر تاکید کرد.

بیانیه سازمان همکاری اسلامی درباره بحران بین کشورهای عربی

سازمان همکاری اسلامی در بیانیه خود آورده است: "این سازمان از نزدیک تحولات کنونی در منطقه خلیج فارس و قطع روابط دیپلماتیک برخی اعضای این شورا با قطر را با استناد به اطلاعات و دلایلی که ثابت می کند که اقدامات خصمانه از قطر علیه آنها صورت می گیرد، زیر نظر دارد".

این سازمان بر "اهمیت پایبندی همه کشورهای عضو از جمله قطر به مبانی منشور این سازمان تاکید کرد که خواهان پایبندی به سیاست حسن همجواری و احترام به حاکمیت و استقلال و وحدت سرزمینی کشورهای عضو و عدم دخالت در امور داخلی آنها است".

ابراز نگرانی سودان از بحران روابط قطر با چند کشور عربی

وزارت خارجه سودان در بیانیه خود از بوجود آمدن بحران در روابط بین قطر و چند کشور عربی از جمله عربستان، امارات، بحرین و دولت مستعفی یمن، ابراز تأسف کرده است.

طبق گزارش خبرگزاری سودان، این بیانیه با اشاره به پیوندهای دینی و تاریخ مشترک سودان با این کشورها و با استناد به دفاع از امنیت و ثبات منطقه و به خصوص شورای همکاری خلیج‌فارس، این کشورهای عربی را به حفظ آرامش خود و تلاش برای حل اختلافات بر اساس درایت، تجربه و تمایل به حفظ منافع کشورهای و ملت‌های عربی دعوت کرده است.

وزارت خارجه سودان همچنین بر آمادگی این کشور برای تلاش و میانجی‌گری بین کشورهای عربی جهت حفظ آرامش خود و توقف تنش‌ها تأکید کرد.

پروژه ایرانی سعودی‌ها برای قطر هم کلید خورد عربستان و امارات از AFC خواستار برگزاری دیدارهایشان با قطر در زمین بی طرف شدند!

روزنامه الشرق الاوسط عربستان گزارش داد: منابعی آگاه از فدراسیون فوتبال عربستان خبر دادند که فدراسیون این کشور از کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست کرده است تا در صورت ادامه قطع ارتباط سیاسی ریاض با دوحه بازی های نمایندگان این کشور در لیگ قهرمانان آسیا را در زمین بی طرف برگزار کند.

سعودی‌ها پیش از این با بهانه جویی موفق شده بودند که کنفدراسیون فوتبال آسیا را راضی کنند تا به ایران نیایند و بازی های نمایندگانشان با نمایندگان کشورمان را در زمین بی طرف برگزار کنند.

این روزنامه عربستانی در ادامه خبر داد: این اقدام تنها به عربستان ختم نمی شود بلکه فدراسیون امارات نیز همچنین درخواستی را AFC کردند تا بازی های نماینده امارات نیز با قطر در کشوری بی طرف برگزار شود. این درحالی است که عربستان پیش از این دوحه را برای میزبانی از نمایندگان ایران انتخاب می کرد و با این اتفاق از این به بعد عمان میزبان نمایندگان عربستان خواهد بود.

پوتین و اردوغان خواستار گفتگو میان عربستان و قطر شدند

کاخ کرملین در بیانیه‌ای از گفتگوی تلفنی میان روسای جمهور روسیه و ترکیه درباره مسائل منطقه خاورمیانه به ویژه بحران در روابط قطر با کشورهای عربی خبر داد.

براساس این گزارش، رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین از همه کشورهای ذینفع در منطقه خواستند درباره تنش در روابط خود گفتگو کنند.

دو طرف در این گفتگوی تلفنی ضمن تاکید بر صلح و ثبات در خاورمیانه بر لزوم حل اختلافات عربستان و قطر از طریق گفت‌وگو تأکید کردند.

*********************************

دوشنبه/ 15 خرداد

وزیر خارجه عمان وارد قطر شد

وزارت خارجه عمان اعلام کرد «یوسف بن علوی» وزیر خارجه این کشور امروز (دوشنبه) به قطر سفر کرده است.

مسقط می‌گوید این سفر «شخصی و از پیش‌برنامه‌ریزی‌شده» است و ارتباطی به بحران اخیر در روابط شورای همکاری خلیج فارس با قطر ندارد.

پروژه ایرانی سعودی‌ها برای قطر هم کلید خورد عربستان و امارات از AFC خواستار برگزاری دیدارهایشان با قطر در زمین بی طرف شدند!

روزنامه الشرق الاوسط عربستان گزارش داد: منابعی آگاه از فدراسیون فوتبال عربستان خبر دادند که فدراسیون این کشور از کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست کرده است تا در صورت ادامه قطع ارتباط سیاسی ریاض با دوحه بازی های نمایندگان این کشور در لیگ قهرمانان آسیا را در زمین بی طرف برگزار کند.

سعودی‌ها پیش از این با بهانه جویی موفق شده بودند که کنفدراسیون فوتبال آسیا را راضی کنند تا به ایران نیایند و بازی های نمایندگانشان با نمایندگان کشورمان را در زمین بی طرف برگزار کنند.

این روزنامه عربستانی در ادامه خبر داد: این اقدام تنها به عربستان ختم نمی شود بلکه فدراسیون امارات نیز همچنین درخواستی را AFC کردند تا بازی های نماینده امارات نیز با قطر در کشوری بی طرف برگزار شود. این درحالی است که عربستان پیش از این دوحه را برای میزبانی از نمایندگان ایران انتخاب می کرد و با این اتفاق از این به بعد عمان میزبان نمایندگان عربستان خواهد بود.

برای رایزنی درباره بحران قطر برای رایزنی درباره بحران قطر مشاور ویژه شاه عربستان وارد کویت شد

شاهزاده «خالد فیصل» مشاور ویژه ملک سلمان و امیر منطقه مکه مکرمه عصر امروز (دوشنبه) در حالی وارد کویت شده است که چند کشور عربی امروز روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند.

منابع خبری به جزئیات سفر خالد فیصل به کویت اشاره‎ای نکردند، اما هیچ بعید نیست که مشاور شاه عربستان از امیر کویت بخواهد که به تبعیت از عربستان و چند کشور دیگر عربی روابط خودش با دوحه را قطع کند.

کویت و عمان دو کشور عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند که هنوز درباره قطع روابط دیلپماتیک خود با قطر دیگر عضو شورای همکاری به تبعیت از عربستان و چند کشور دیگر عربی، تصمیم‎گیری نکرده‎اند.

رایزنی تلفنی ظریف با وزیر خارجه کویت و موگرینی

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران امشب و در ادامه رایزنی ها با همتایان خود در خصوص آخرین تحولات منطقه، با شیخ صباح الخالد الصباح وزیر امور خارجه کویت به صورت تلفنی گفتگو و تبادل نظر کرد.

ظریف همچنین امشب در تماس تلفنی با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آخرین تحولات منطقه ای را مورد بحث و گفتگو قرار داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پیش از نیز با وزرای خارجه قطر، الجزایر، لبنان، مالزی، تونس، عراق، عمان، ترکیه و اندونزی درباره اوضاع کنونی در منطقه و تنش پیش آمده بین قطر و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس به گفت‌وگو پرداخته بود.

مهدی محمدی: اسرائیل نگران است قطر دیگر از تروریست‌ها حمایت نکند

پس از آن مذاکره تاریخی که روسیه را به همکار مقاومت بدل کرد، آنطور که رسانه ها می گویند، نوبت به مذاکره ای دیگر رسیده و قطر را از محور سعودی خارج کرده است.

هیچ کس نمی تواند درباره معادلات منطقه ای چنین آشفته، پیشگویانه سخن بگوید اما قدر آن مردانی را که سر بزنگاه، جهت این معادلات را چنین ماهرانه تغییر می دهند باید دانست.

روزی که خالد مشعل-که در قطر می زیست- از دفتر سیاسی حماس رفت و اسماعیل هنیه به جای او نشست؛ و سپس حاج قاسم سلیمانی برای هنیه پیغام آشکار فرستاد، بسیاری دانستند خبری در راه است.

قطر راهی دراز و دشوار در پیش دارد. محل آزمون اصلی هم سوریه است. اسراییل گفته قطر از تروریست ها حمایت می کرد. این جمله را معکوس باید خواند: اسراییل نگران است قطر دیگر از تروریست ها حمایت نکند، کار در سوریه یکسره شود و آنگاه نوبت به اسراییل برسد.

انتقال پول میان بانک‌های اماراتی و قطری به حالت تعلیق در آمد

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز چند بانک مصری همکاری خود را با بانک‌ها و موسسات مالی قطر را متوقف کرده‌اند.

این خبرگزاری به نقل از چند مدیر عالی رتبه بانکی در امارات گفته است نقل و انتقال پول به دستور "مدیریت این بانک‌ها" به حالت تعلیق درآمده است.

بر همین اساس بعضی بانک‌های اماراتی در ابتدا از دریافت ریال قطر هم خودداری کرده بودند اما بانک مرکزی امارات از بانک‌ها خواسته ریال قطر را بپیذیرند.

کشورهای بحرین، عربستان، مصر و امارات و چند کشور عربی دیگر امروز دوشنبه در اقدامی هماهنگ قطع روابط دیپلماتیک خود با قطر را اعلام کردند و در پی آن پروازهای شرکت های هواپیمایی مصر، امارات و عربستان با قطر به حالت تعلیق درآمد.

روابط قطر با همسایگانش از ماه پیش رو به وخامت رفت. این وخامت روابط پس از آن آغاز شد که خبرگزاری رسمی قطر اظهارات "شیخ تمیم بن حمد" امیر قطر را درباره موضع این کشور در قبال ایران را منتشر کرد، اگر چه این خبرگزاری بعدا اعلام کرد که مورد حمله هکرها قرار گرفته است.

رایزنی تلفنی ظریف و وزیر خارجه قطر

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان شامگاه دوشنبه با وزیر امور خارجه قطر در خصوص وضعیت منطقه به صورت تلفنی گفتوگو و تبادل نظر کرد.

لاوروف: از ایجاد کانونی جدید برای تنش در جهان عرب بسیار نگرانیم

تنش‌ها در روابط قطر و کشورهای عربی و غیرعربی حامی عربستان سعودی به صورت ساعتی افزایش می‌گیرد و در همین حال، روسیه کاهش تنش‌ها از مسیر گفت‌وگو را خواستار شد.

آنطور که رویترز گزارش داده، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه با «محمد بن عبدالرحمان» همتای جوان قطری خود تماس گرفته و حل اختلاف پیش آمده میان کشورهای عربی از طریق گفت‌وگو را خواستار شده است.

طرف روسی در این تماس تلفنی همچنین «از ایجاد کانونی جدید برای ایجاد تنش در جهان عرب» ابراز نگرانی جدی کرده است.

امیرعبداللهیان در مورد قطع روابط چند کشور عربی با قطر: حاکمان آل‌ سعود دچار سرگیجه سیاسی شدیدی هستند/ حفظ روابط منطقی و همکاری با همسایگان از سیاست‌های اصولی ایران است

امیرعبداللهیان دستیار ویژه و مدیرکل امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی با انتشار مطلبی در کانال شخصی خود در مورد قطع روابط چند کشور عربی با قطر اظهار داشت: حفظ روابط منطقی و ممتاز و تقویت دوستی و همکاری با همسایگان از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: شش کشور شورای همکاری خلیج‌فارس هیچگاه متحد واقعی نبوده‌اند؛ در جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش شده تا روابط با همسایگان و از جمله رابطه عربی در حوزه جنوبی خلیج‌فارس در بهترین و مطلوب‌ترین وضعیت باشد که البته مداخلات خارجی و برداشت‌های نادرست برخی طرف‌های مقابل در مقاطعی مشکلاتی را ایجاد کرده است.

دستیار ویژه و مدیرکل امور بین‌الملل رئیس مجلس یادآور شد: متأسفانه سیاست‌های قبیله‌ای، فرقه‌گرا، دیپلماسی دلار و راهبرد توسعه صادرات اندیشه‌های وهابی از سوی سعودی و معدود متحدان آن به جهان، بیش از هر چیز، منطقه و جهان اسلام را در معرض تفرقه، اختلاف، افراط‌گرایی و تروریسم تکفیری قرار داده است.

وی تأکید کرد: امروز حاکمان آل‌سعود در وضعیت بدی قرار دارند و دچار سرگیجه سیاسی شدیدی هستند که نه تنها قادر به حل مشکلات خود در درون شورای همکاری خلیج‌فارس نیستند که خود بخش اصلی مشکل‌آفرینی در منطقه به شمار می‌روند.

امیرعبداللهیان عنوان کرد: مقامات سعودی با اتکای نادرست به بیگانگان تصور می‌کنند با توسل به دیپلماسی قطع رابطه سیاسی، اتخاذ رویکرد نظامی و امنیتی و وعده دلارهای نفتی، تهاجم نظامی به همسایگان و تقویت روحیه تروریسم‌پروری در منطقه می‌توانند رهبری جهان عرب و اسلام را تصاحب کنند و مسائل را به نفع نوزاد ناقص‌الخلقه حاصل از «هم‌پیمانی سیاسی-امنیتی تل‌آویو و ریاض» حل و فصل نمایند، در این راستا عربستان برای کشورهای عرب حاشیه جنوبی خلیج‌فارس (به اصطلاح هم‌پیمانان خود) هم اعتباری قائل نیست.

وی افزود: ما قبلاً به سعودی و برخی کشورهای حامی تروریسم گوشزد کرده بودیم که این سیاست، امنیت همگان را تهدید می‌کند و جز تفرقه و اختلاف در منطقه نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت.

دستیار ویژه و مدیرکل امور بین‌الملل رئیس مجلس متذکر شد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر سیاست اصولی خود مبنی بر ضرورت حفظ امنیت جمعی منطقه‌ای-بدون مداخلات خارجی- تأکید می‌ورزد.

وی در پایان با بیان اینکه تهران با سیاست‌های قلدرمآبانه، تنش‌آفرین و تروریسم‌پرور از ناحیه هر کشوری که باشد قویاً مخالف است، خاطرنشان کرد: تهران راه حل مشکلات منطقه را توقف استفاده ابزاری از تروریسم و همچنین گفت‌وگوی مستقیم و توأم با احترام متقابل می‌داند.

پنتاگون از ادامه کار پایگاه نظامی آمریکا در قطر خبر داد

وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه‌ای از ادامه فعالیت نظامیان آمریکایی در پایگاه «العدید» قطر خبر داد.

واکنش وزارت خارجه ایران به تحولات اخیر در روابط همسایگان جنوبی در خلیج فارس: افزایش تنش در روابط میان دولت‌های همجوار به سود منطقه نیست/ حفظ حاکمیت ملی و عدم مداخله در امور داخلی کشورها باید

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به تنش های بوجود آمده میان برخی همسایگان جنوبی در خلیج فارس گفت: جمهوری اسلامی ایران با ابراز نگرانی از تحولات اخیر در روابط برخی کشورهای همسایه جنوبی خود در خلیج فارس و اظهار امیدواری نسبت به حل و فصل آن، بر نکات زیر بعنوان مواضع ثابت و اصولی خود تاکید می کند:

- افزایش تنش در روابط میان دولتهای همجوار در شرائطی که منطقه و جهان همچنان از تبعات گسترده بحران تروریسم و افراط گرایی و تداوم اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی رنج می برد، به سود هیچ یک از دولت ها و ملت های منطقه نبوده و مصالح همگان را تهدید می کند. جمهوری اسلامی ایران از همه همسایگان درگیر در اختلافات جاری در جنوب خلیج فارس می خواهد با عبرت آموزی از تجارب تلخ منطقه، دوری از احساسات و رجوع به عقلانیت و تدبیر، ضمن حداکثر خویشتنداری، در جهت کاهش تنش و بازگشت به آرامش حرکت نمایند.

- راه حل اختلافات میان کشورهای منطقه و از جمله اختلاف فعلی میان سه دولت همسایه قطر با این کشور، تنها از طریق روش های سیاسی و مسالمت آمیز و گفتگوهای شفاف و صریح میان طرفین امکان پذیر است.

- استفاده ابزاری از تحریم در جهان بهم پیوسته کنونی ضمن ناکارآمدی، امری مذموم، مردود و غیر قابل پذیرش است.

- حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی دولتهای مستقل و عدم مداخله در امور داخلی آنها و احترام به مرزهای شناخته شده بین المللی، اصول بنیادین و شناخته شده حقوق و روابط بین الملل است که می بایست توسط همه طرفها محترم شمرده شود.

لاوروف: قطع روابط کشورهای عربی به ما مربوط نیست

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه قطع روابط برخی کشورها با قطر را مسئله ای مربوط به خود این کشورها دانست.

وی در عین حال گفت: ما از همه طرف ها در منطقه می خواهیم که اختلافات خود را از طریق گفت‌وگو با یکدیگر حل و فصل کنند.

ویکتور اوزیرف رئیس کمیته دفاع و امنیت مجلس فدرال روسیه نیز در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیک این کشور گفت که هیچ تغییراتی در روابط بین روسیه و قطر روی نخواهد داد.

وی افزود: "طبیعتا ما به دقت همه اطلاعات مورد ادعای مصر و قطر و کشورهای ملحق شده به آنها مبنی بر اینکه قطر از تروریسم بین المللی حمایت می کند، بررسی خواهیم کرد".

اوزیرف افزود: "اما مسکو در رویکرد سیاست هایش در قبال روابط دیپلماتیک با قطر از استقلال برخوردار است".

عربستان مجوز فعالیت الجزیره را لغو کرد

روزنامه عاجل سعودی نوشت: مسئولان عربستان همه دفاتر شبکه تلویزیونی الجزیره در عربستان را بستند.

مسئولان سعودی همچنین به همه کارمندان سعودی شبکه الجزیره و سایر رسانه های گروهی قطر خواستند که از شغل خود استعفا دهند.

در سایه مطالب منتشر شده در سایت رسمی خبرگزاری دولتی قطر به نقل از امیر این کشور، تنش و درگیری بی سابقه ای این روزها بین امارات، مصر، بحرین و عربستان با قطر به راه افتاده است که با حمله متقابل رسانه های دوطرف همراه است.

دولت قطر اعلام کرده است که این سایت هدف حمله سایبری قرار گرفته و مطالب منتشر شده متعلق به امیر قطر نیست اما عربستان و امارات این توضیح قطر را رد کرده اند.

در اقدامی متقابل قطر پروازهای خود به عربستان را لغو کرد

به دنبال لغو پروازهای امارات و عربستان به دوحه، خطوط هوایی قطر نیز در اقدامی متقابل پروازهای خود به عربستان را لغو کرد.

رسانه‎های عرب زبان گزارش دادند که چهار کشور عربی قطر را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم و اعلام کردند که این کشور باعث بی ثباتی در منطقه می‎شود.

چهار کشور مذکور همچنین حریم هوایی، دریایی و زمینی خود را به صورت دو طرفه با قطر بستند و شهروندان خود را از سفر به این کشور منع کردند.

امروز همچنین شرکت هواپیمایی «الاتحاد» و «فلای دوبای» امارات عربی متحده اعلام کردند که پروازهای خود به مقصد قطر را از صبح فردا (سه شنبه) متوقف می‌کنند.

مالدیو هم ارتباط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرد

مجمع الجزایر مالدیو در پی قطع روابط پنج کشور عربی عربستان، لیبی، مصر، بحرین و امارات با قطر، روابط دپلماتیک خود با دوحه را قطع کرد.

لیبی هم روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرد

دولت موقت لیبی مستقر در طبرق که تحت حمایت سازمان ملل قرار دارد، به تبعیت از عربستان سعودی و سه کشور عربی دیگر روابط دیپلماتیک خود با کشور قطر را قطع کرده است.

«محمد الدایری» وزیر خارجه دولت موقت لیبی گفت: قطر پس از انقلاب ۱۷ فوریه بارها کرامت ملت لیبی را هدف قرار داد که این خشم طیف بزرگی از ملت لیبی را برانگیخت.

دولت مستعفی یمن هم روابطش را با قطر قطع کرد

دولت مستعفی عبدربه منصور هادی که دنباله‌ور سیاست‌های عربستان سعودی است، قطع روابط خود با قطر را اعلام و بر حمایت از اقدامات عربستان سعودی در این باره تأکید کرد.

دولت هادی همچنین اعلام کرد که از تصمیمات اتخاذ شده عربستان و متحدان آن برای لغو مشارکت نیروهای قطری در ائتلاف علیه یمن حمایت می‌کند.

وزارت خارجه پاکستان: تصمیمی برای قطع روابط با قطر نداریم

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان امروز (دوشنبه) اعلام کرد که پاکستان تصمیمی برای قطع روابط دیپلماتیک با قطر ندارد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که «نفیس زکریا» امروز دوشنبه در واکنش به اقدام ۴ کشور عربی اعم از عربستان، مصر، بحرین و امارات در قطع روابط با دوحه، تأکید کرد که اسلام‌آباد چنین تصمیمی ندارد.

وی افزود که تا به این لحظه تصمیمی درباره قطر اتخاذ نشده و در صورت وجود هر گونه تغییر و تحولی، بیانیه‌ای صادر و آن را اعلام خواهیم کرد.

ابراز تأسف قطر از اقدام ۴ کشور عربی

وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای ضمن ابراز تأسف از اقدام ۴ کشور عربی در قطع روابط با دوحه، این اقدام آنها را غیر قابل توجیه و مبتنی بر ادعاهای بی‌اساس خواند.

در این بیانیه آمده است که قطر برای به شکست کشاندن تلاش‌های مربوط به تأثیرگذاری بر جامعه و اقتصاد قطر تلاش خواهد کرد.

طبق گزارش شبکه المیادین، در این بیانیه آمده است که این اقدامات هرگز در روند حیات طبیعی شهروندان و اتباع خارجی مقیم قطر تأثیری نخواهد داشت.

در این بیانیه اشاره شده است که قطر با موج اتهام‌زنی و افتراء‌ مواجه است که هدف از آن ضربه زدن به دولت قطر است.

وزارت خارجه قطر همچنین افزود که هجمه رسانه‌ای در متقاعد کردن افکار عمومی منطقه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس شکست خورد و این علت حملات روزافزون و مستمر است.

قطر تأکید کرد که بیان کردن دلایل ساختگی برای اتخاذ اقداماتی علیه یک کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس دلیل روشنی بر عدم وجود توجیهات قانونی برای این قبیل اقدامات است و هدف از اقدامات اتخاذ شده با هماهنگی مصر، تحمیل قیمومیت بر دولت قطر است و این امر نیز نقض حاکمیت ماست و لذا کاملا مردود است.

آمریکا خواستار حل اختلافات کشورهای عربی با قطر شد

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در واکنش به قطع روابط 4 کشور عربی با قطر، از آنها خواست اختلافات خود را حل کرده و متحد باقی بمانند.

تیلرسون که اکنون در استرالیا به سر می‌برد طی گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «انتظار ندارم این اقدام اثر مهمی، مخصوصا بر روی نبرد با تروریسم در منطقه بگذارد.»

به نوشته خبرگزاری «رویترز» وی از کشورهای عربی خواست بجای دامن زدن به تنش‌ها، اختلافات خود را حل کنند.

عطوان: اقدام بعدی علیه قطر، احتمالا اقدام نظامی است

«عبدالباری عطوان» روزنامه‌نگار، تحلیلگر و نویسنده سیاسی مشهور دنیای عرب به قطع روابط چهار کشور عربی با قطر واکنش نشان داد.

عطوان که از روزنامه‌نگاران ملی‌گرای عرب است در اکانت توییتر خود نوشت که قطع روابط (عربستان و سه کشور عربی دیگر) و بستن مرز با قطر مقدمه‌ای برای منزوی کردن دوحه است.

عطوان نوشت: گام بعدی شاید دخالت نظامی برای تغییر رژیم در قطر باشد. این جنگی است که ماه‌ها پیش برای آن برنامه‌ریزی شده است.

بحران سیاسی به ورزش رسید فسخ قرارداد اسپانسری هواپیمایی قطر و الاهلی عربستان/ تعلیق پروازهای شرکت هواپیمایی امارات به قطر

باشگاه الاهلی عربستان اعلام کرد که قرارداد اسپانسری با خطوط هواپیمایی قطر را بنا به دستورات دولت عربستان فسخ کرد.

باشگاه الاهلی در صفحه خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: "باشگاه الاهلی عربستان فسخ قرارداد اسپانسری امضا شده بین باشگاه الاهلی و شرکت خطوط هواپیمایی قطر را در راستای عمل به رویکرد دولت عربستان اعلام می کند."

باشگاه الاهلی ماه گذشته قرارداد اسپانسری با خطوط هواپیمایی قطر را برای سه سال دیگر به مبلغ 48 میلیون دلار تمدید کرده بود.

رسانه‌های صهیونیستی: قطع روابط ۴ کشور عربی با قطر، تراژدی سیاسی در جهان عرب است

رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که قطع رابطه عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر یک تراژدی سیاسی در جهان عرب است.

در پی تنش‌های به وجود آمده بین قصر و چهار کشور امارات، بحرین، عربستان و مصر، این چهار کشور از قطع روابط دیپلماتیک خود با قطر خبر داد.

وزارت خارجه قطر در واکنش به این اقدام اعلام کرد که اقدامات چند کشور عربی برای قطع روابط با این کشور توجیهی ندارد و بر اساس ادعاهای بی‌اساس و نادرست صورت گرفته است.

این وزارتخانه در ادامه تاکید کرد: ما برای به شکست کشاندن تلاش‌ها برای تاثیر منفی بر جامعه و اقتصاد قطر تلاش خواهیم کرد.

خروج قطر از ائتلاف نظامی عربستان علیه یمن

فرماندهی ائتلاف تحت فرماندهی سعودی در جنگ علیه یمن اعلام کرد که به مشارکت قطر در این جنگ پایان داده است.

دولت سعودی در قالب ائتلاف خود از سه سال پیش جنگ همه جانبه علیه یمن را به راه انداخت که تاکنون به کشته و زخمی شدن هزاران یمنی، انهدام ساختار زیربنایی این کشور، آوارگی میلیونها نفر و شیوع بیماری های واگیر دار و قحطی منجر شده است.

در سایه مطالب منتشر شده در سایت رسمی خبرگزاری دولتی قطر به نقل از امیر این کشور، تنش و درگیری بی سابقه ای این روزها بین امارات، مصر، بحرین و عربستان با قطر به راه افتاده است که با حمله متقابل رسانه های دوطرف همراه است.

دولت قطر اعلام کرده است که این سایت هدف حمله سایبری قرار گرفته و مطالب منتشر شده متعلق به امیر قطر نیست اما عربستان و امارات این توضیح قطر را رد کرده اند.

در پی بالا گرفتن این تنش ها که درست چند روز بعد از اجلاس سران تعدادی از کشورهای عربی و اسلامی با ترامپ به میزبانی عربستان در شهر ریاض آغاز شد، دولت کویت درصدد میانجیگری برآمد که با توجه به اعلام قطع روابط به نظر می رسد که این میانجیگری بی نتیجه بوده است.

کشورهای بحرین، عربستان، مصر و امارات امروز دوشنبه در اقدامی هماهنگ قطع روابط دیپلماتیک خود با قطر را اعلام کردند.

ارسال نظر: