یادداشت// محمد واحدی

مبارزه با تروریسم راهبردی ثابت و فارغ از اظهارنظرهای گروه‌های داخلی

کدخبر: 2100475

استفاده از موشک‌های بالستیک میانبرد زمین به زمین توسط سپاه که سه روز پیش مشمول تحریم‌های سنای آمریکا علیه ایران قرار گرفته بودند، نشان دهنده آن است که ایران فارغ از اظهارنظرهای برخی گروه‌های داخلی راهبردی ثابت را در موضوع دفاع از تمامیت ارضی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی در دستور کار قرار داده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمد واحدی رئیس مرکز دانشجویی حقوق‌بشر جمهوری اسلامی ایران طی یادداشتی در خصوص حمله موشکی سپاه به مواضع تروریست‌های داعش در دیرالزور سوریه نوشت:

اقدام جمهوری اسلامی ایران در پرتاب موشک به مقر اصلی تروریست ها، حرکتی تاثیرگذار در روند نبرد جهانی علیه تروریسم و استقرار صلح پایدار در جهان است که بسیاری از معادلات را در منطقه برهم خواهد زد و صفحه جدیدی از نقش ایران به عنوان یک قدرت تعیین کننده بین المللی را در مقابل دیدگان جهانیان قرارداده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شلیک 6 موشک به قلب فرماندهی تروریست ها در دیرالزور سوریه در حقیقت پیامی دو سویه را اول برای تروریست‌های تکفیری و سپس برای حامیان منطقه ای و فرامنطقه ای آن ها صادر کرد.

پیام نخست به تروریسم جهانی بود. ایران با این حمله موشکی پیام آشکاری به تروریست ها داد که اگر پایتخت های مهم جهان را مورد هدف قرار می دهید اما شاهد اقدام تلافی جویانه ای از سوی آن ها علیه خود نبودید و نیستید، ما به مانند آن ها عمل نخواهیم کرد و هر حمله ای را با حمله ای بزرگتر پاسخ خواهیم داد. بنابراین، ایران با راه اندازی چنین حملاتی صرفا هدف اش تلافی و پاسخ متقابل نبود بلکه قصد داشت با چنین حملاتی گروه های تروریستی از جمله داعش را از ادامه حملات خود در ایران به نحوی منصرف یا محتاط تر کند. در واقع یک نوع بازدارندگی دفاعی برای جلوگیری از حملات جدید در ایران بوده است.

پیام دوم به ایالات متحده آمریکا و حامیان بین المللی و منطقه ای آن بود. جمهوری اسلامی ایران در آستانه تصویب تحریم های s722 ، پیامی روشن را به گوش سیاستمدار تازه کار آمریکایی رساند.

استفاده از موشک های بالستیک میانبرد زمین به زمین توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که سه روز پیش مشمول تحریم‌های سنای آمریکا علیه ایران قرار گرفته بودند، نشان دهنده آن است که جمهوری اسلامی ایران فارغ از اظهار نظرهای برخی گروه‌ها و سیاسیون داخلی راهبردی مشخص و ثابت را در موضوع دفاع از تمامیت ارضی و مبارزه با تروریسم بین المللی در دستور کار قرار داده است.

از طرفی انتخاب دو شهر مهم کردستان و کرمانشاه به عنوان مبدا پرتاب موشک ها در حالی که امکان پرتاب موشک از شهرهای مرکزی ایران هم وجود داشت، برنامه نفوذ دشمن را در این مناطق برهم زد و عامل اتحاد ملی شد.

فارغ از اینکه این اقدام علیه تروریسم توسط جمهوری اسلامی ایران چه پیام هایی داشته است، مقایسه موشک بازی تبلیغاتی چندماه قبل ترامپ در سوریه با حملات موثر روز گذشته ایران به قلب تروریسم سبب تغییر موازنه منطقه ای به نفع ایران خواهد شد.

در نهایت، بحران در روابط کشورهای عربی، طرح جدایی اقلیم کردستان از عراق، حملات تروریستی تهران، هدف قرار دادن نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه توسط آمریکا و در ادامه حملات موشکی ایران به دیرالزور را نمی توان جدا از هم تحلیل کرد و باید در آینده ای نزدیک شاهد تحولات مهم تری بود.

ارسال نظر: