با اشاره به تمدید تعلیق محدودیت‌های FATF عنوان شد

بعیدی‌نژاد: اروپایی‌ها و کشورهای بزرگ جهان امکان توسعه روابط بانکی و مالی با ایران را تضمین کردند

کدخبر: 2100858

سفیر کشورمان در لندن با اشاره به ادامه تعلیق اعمال محدودیت‌ها توسط FATF بر نظام بانکی و مالی ایران عنوان کرد:‌ اروپایی‌ها و کشورهای بزرگ جهان با این تصمیم خود، امکان توسعه روابط بانکی و مالی خود با ایران را تضمین کردند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در انگلستان و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در یادداشتی در صفحه تلگرام شخصی‌اش با اشاره به نشست FATF در والنسیا اسپانیا نوشت: اعضای نهاد ترتیبات مالی بین‌المللی برای جلوگیری از پولشویی و تأمین مالی تروریسم موسوم به اف‌ای‌تی‌اف (FATF) که در شهر والنسیا در اسپانیا تشکیل جلسه داده‌اند، طی مصوبه‌ای از اقدامات موثر نظام بانکی و مالی ایران برای مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم تقدیر کرده و بدین ترتیب برای دومین سال متوالی اعمال محدودیت‌های تحمیلی قبلی این نهاد بر نظام بانکی و مالی ایران را تعلیق و متوقف کردند.

وی افزود: کشورهای اروپایی و کشورهای بزرگ اقتصادی جهان با این تصمیم خود، امکان توسعه روابط بانکی و مالی خود با ایران را که یکی از اهداف عمده‌ی تفاهم هسته‌ای برجام است، تضمین کردند.

بعیدی‌نژاد یادآور شد: این تصمیم در شرایطی اتخاذ می‌شود که برخی محافل و مراکز تندرو در آمریکا از ترامپ رئیس جمهور این کشور خواسته بودند که به هر ترتیبی جلوی این تصمیم را بگیرد، اما آمریکا تحت فشار کشورهای اروپایی نهایتا پذیرفت که متن مورد حمایت تمامی کشورهای مهم جهان را بپذیرد. آمریکا با پذیرش متن مصوبه‌ی این نهاد بین‌المللی مجبور شد اقدامات موثر بین‌المللی ایران در مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم ایران را مورد تایید قرار دهد تا راه برای رفع هر چه بیشتر محدودیت‌های بانکی و مالی ایران طبق برجام هموار شود.

به گزارش فارس، کارگروه اقدام مالی (FATF) ساعات پایانی روز جمعه اعلام کرد که تعلیق برخی از اقدامات تقابلی خودش علیه ایران را ادامه خواهد داد.

به نوشته نشریه «وال استریت ژورنال» کارگروه اقدام مالی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران تعهد سیاسی و اقداماتی در راستای توصیه نامه‌های این نهاد نشان داده و این دلیل کافی برای آنها جهت تداوم تعلیق آنچه که «اقدامات تقابلی» نامیده شده، است.

کارگروه اقدام مالی (FATF) در پایان نشست والنسیا اعلام کرد به تعلیق اقدامات تقابلی در مورد ایران ادامه می‌دهد.

این کارگروه از «تعهد سیاسی» ایران به رفع کمبودها و تصمیم تهران برای اجرای «برنامه عمل»، استقبال کرده است.

FATF با بیان اینکه تا زمان رفع کامل کمبودها و اجرای الزامات، نام ایران همچنان در بیانیه‌های عمومی این کارگروه باقی می‌ماند، به کشورها توصیه کرده در روابط اقتصادی با ایران هوشیار باشند.

کارگروه اقدام مالی از چند سال قبل به بهانه مبارزه با پولشویی ایران و کره شمالی را در فهرست سیاه قرار داده است. این کارگروه از پارسال پس از توافق هسته‌ای، اقدامات تقابلی در مورد ایران را به حالت تعلیق درآورد.

در روزهای گذشته کشورهای اروپایی برای حفظ تعلیق اقدامات تقابلی با هدف ترغیب ایران به سمت اجرای برنامه عمل تلاش کردند و در مقابل دولت آمریکا و لابی نزدیک به اسرائیل، تلاش کردند تا اقدامات تقابلی از سر گرفته شود.

ارسال نظر: