بیگی حبیب آبادی در شابک:

شعر "یاران چه غریبانه" با تماشای خرمشهر اشغال شده در دهن من متولد شد

پرویز بیگی حبیب آبادی، مدیر انتشارات فصل پنجم

بیگی حبیب آبادی گفت: عوامل متعددی باید در کنار هم قرار بگیرند تا یک اثر به مانایی و نامیرایی برسد که در شعر غریبانه این اتفاق افتاد.

به گزارش «نسیم آنلاین»، پرویز بیگی حبیب آبادی شاعر و ناشر با حضور در برنامه تلویزیونی «شابک» در خصوص حرفه نشر و شاعر بودن گفت: من شاعر بودن را به ناشر بود ترجیح می‌دهم زیرا شعر دغدغه درونی و روحی من است و تکیه گاهی برای من است که اگر شعر نسرایم انگار زندگی نکرده ام و به همین دلیل باید در حال و هوای شعر زندگی کنم. زمانی که از حال و هوای سرودن خارج می شوم و وارد امور اجرایی می شوم دچار آسیب هایی می شوم و همیشه در این تقابل شاعری و ناشر بودن زندگی کرده ام.

وی ادامه داد: عقیده من این بود که باید یک نشر تخصصی باشد تا آنچه در شبکه ذهنی و زبانی شاعران به ویژه شاعران جوان شکل می گیرد منعکس کند. هرکدام از حوزه های شعر و نشر سختی های خاص خود را دارد. اگر انسان بخواهد به معنای واقعی شعر بسراید باید در یک فضای خاص و در عرق ریزان روحی قرار بگیرد و در محیط خود ذوب شود و اشک و لبخندها و پیروی ها و شکست ها را ببیند و حاصل آن را در شعر خود بیان کند. در حقیقت شاعر باید آیینه تمام نمای اجتماع خود باشد و این بسیار سخت است.

بیگی حبیب آبادی با اشاره به مشکلات صنعت نشر اظهار داشت: البته حوزه نشر هم سختی ها و مشکلات خود را دارد چراکه در کشور ما هر شغلی برای کنترل مسیر واقعی شغل در سال فقط یک یا دوبار مورد بررسی قرار می گیرد اما ما در حوزه نشر برای چاپ یک کتاب وارد یک دور بررسی ها می شویم و باز برای چاپ کتاب بعدی این دور از صفر آغاز می شود و هر کتابی تمام مراحل که حدود 15 مرحله می شود را باید طی کند.

شاعر شعر«یاران چه غریبانه» در بیان ماجرای تولد این شعر عنوان کرد: شعر «یاران چه غریبانه» حاصل سفر من به آبادان در سال 1360 بود و از آنجا توانستیم به محله کوته شیخ برویم و از پشت بام یک ساختمان فروریخته خرمشهر در اشغال را ببینیم و یاران چه غریبانه آن زمان درذهن من متولد شد. عوامل متعددی باید در کنار هم قرار بگیرند تا یک اثر به مانایی و نامیرایی برسد که در شعر غریبانه این اتفاق افتاد.

وی با اشاره به کتاب «اندوه سیاوشان» خاطرنشان کرد: ما کتاب هایی که منتشر می کنیم را هدیه هم می دهیم و حتی کتاب «اندوه سیاوشان» که به مناسب حماسه آتش نشانان در حادثه پلاسکو منتشر شد را قیمت نزدیم و رایگان به مخاطبان عرضه کردیم. شعر هنر ملی این سرزمین است و یک هنر وارداتی نیست. جهان ما را با حافظ و خیام و سعدی می شناسد. البته ممکن است ما را با نفت هم بشناسند اما اگر روزی نفت تمام شود سعدی و حافظ تمام نمی شوند و این دائمی است.

گفتنی است معرفی و متن خوانی کتاب «نرگس» به قلم رحیم مخدومی از دیگر بخش های برنامه شابک بود.

 

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

بازارهای مولد فلج شدن شده است

مالیات بر عایدی سرمایه؛ کلید قفل رکود مسکن

تورم به ۵۰ درصد خواهد رسید

فاطمی گفت: هنوز به تورم 49 درصدی سال 74 نرسیدیم، اما شاید تا پایان امسال برسیم!

تولیداتی که توجیه دارد، اما منطق نه!

حالا دیگر بعد از تجربه چند سال تولید برنامه‌های سینمایی در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر در رسانه ملی، تقریبا می‌توان این برنامه‌ها را به تعبیر قدیمی‌ها «سرجهازی» تلویزیون در ایام برگزاری جشنواره فجر دانست! برنامه‌هایی که هر ساله تب و تاب ساخت آن‌ها از یک ماه قبل از آغاز جشنواره فیلم فجر به اوج خود می‌رسد و همه شبکه‌های رسانه ملی به فکر راه انداختن برنامه‌ای تخصصی در حوزه سینما و برای پوشش اخبار جشنواره فیلم فجر می‌افتند.

مانور بی‌بی‌سی فارسی برای جلوگیری از عرضه نفت در بورس

با توجه به اطلاعیه بورس انرژی به نظر میرسد که تمامی ضوابط لازم برای تضمین بازگشت بهای نفت فروخته شده در بورس در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب با عرضه نفت در بورس و استفاده از توانمندی بخش خصوصی در صادرات نفت، میتوان بخشی از کاهش درآمدهای نفتی را بدون هیچ گونه ریسکی جبران کرد.

مهم‌ترین مطالب سرویس

گزارشی درباره وضعیت برنامه‌های ‌سینمایی تلویزیون برای سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر
تولیداتی که توجیه دارد، اما منطق نه!
چرا نباید از کنار مسئله انتقادپذیر نبودن مسئولان ساده گذر کرد؟
مردم نقدناپذیر، ثمره مسئولان انتقاد گریز!
در حاشیه حضور سردار محسن رضایی و سلیمانی در برنامه حالا خورشید
وقتی شفافیت، تهدید را به فرصت تبدیل می‌کند
نگاهی به فیلم «بمب؛ یک عاشقانه»
اضطراب عاشقانه آژیرهای قرمز
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین