مهر گزارش می‌دهد؛

چتر بیمه سلامت آب می‌رود/حذف بیمه رایگان ۲۰درصد از افراد تحت‌پوشش

کدخبر: 2103543

کشاورزی معاون سازمان بیمه سلامت یکی از برنامه‌های جدید این سازمان در سال جاری را ادامه اجرای بیمه سلامت همگانی از طریق آزمون «وسع» دانست.

خبرگزاری مهر - گروه جامعه، عارف چراغی: اظهارنظرهای مقامات رسمی و برخی نمایندگان نشان می‌دهد که دوران استفاده رایگان همه ۱۰ میلیون و اندی بیمه شده سازمان بیمه سلامت، از خدمات رایگان این بیمه به سر رسیده است.

در آخرین اظهارنظر رسمی، معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت بر لزوم کنترل منابع و مصارف تأکید کرده و استراتژی سازمان خود را کنترل هزینه‌ها و مدیریت منابع مالی عناون کرده است.

دکتر آناهیتا کشاورزی قصد سازمان بیمه سلامت از کاهش هزینه‌ها را تحمیل فشار به بیمه‌شدگان نمی‌داند و می‌گوید که هدف نهایی، بهبود ارائه خدمات در حین جلوگیری از هدررفت منابع است.

وی با بیان اینکه همه پزشکانی که در سطح روستاها در قالب نظام ارجاع سرویس‌دهی می‌کنند از طریق مراکز بهداشتی - درمانی با سازمان بیمه سلامت قرارداد دارند، گفت: همانند سایر گروه‌ها، پزشکان نظام ارجاع در سطح مازندران و فارس هم مطالباتی از ما دارند که هنوز موفق به پرداخت آن نشده‌ایم اما امیدواریم بزودی بتوانیم مطالبات را تسویه کنیم.

آزمون وسع برای حذف بیمه رایگان افراد غیرمستحق

واقعیت آن است که تجربه طرح تحول سلامت نشان داد که افزایش منابع نمی‌تواند راهکار اساسی افزایش بهره‌وری و بهبود خدمات باشد. از سوی دیگر از آجا که منابع دولت در حوزه درمان نیز محدود است و این کمبود منابع باعث افزایش بدهی بیمه‌ها و تأخیر در پرداخت‌های مالی در چرخه درمان شامل بیمارستان‌ها، شرکت‌های دارویی و دانشگاه‌های علوم پزشکی شده، باید سیاست‌های انقباضی برای حل و فصل این مشکلات در دستور کار قرار گیرد. یکی از مهم‌ترین این سیاست‌ها عقب‌نشینی دولت از اجرای رایگان بیمه سلامت است.

در همین راستا، کشاورزی معاون سازمان بیمه سلامت یکی از برنامه‌های جدید این سازمان در سال جاری را، ادامه اجرای بیمه سلامت همگانی از طریق آزمون «وسع» دانست و گفت: امسال چند تکلیف از سوی دولت داریم که ادامه بیمه سلامت همگانی از جمله آن‌هاست و قرار شده است با همکاری وزارت رفاه دریافت حق بیمه از طریق آزمون وسع را داشته باشیم.

بر اساس مصوبه هیئت وزیران، سهم مشارکت بیمه افرادی که در وضعیت فعلی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور قرار دارند، رایگان خواهد بود و تعیین سهم مشارکت سایر افراد بر اساس آزمون وسع توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به صورت تعیین سهم حق بیمه از (۱۵) درصد تا (۱۰۰) درصد سرانه حق بیمه خدمات درمانی مصوب هر سال است.

طبق گفته معاون سازمان بیمه سلامت، در مصوبه هیئت وزیران مقرر شد هر فردی که در قالب بیمه سلامت همگانی از سه سال گذشته تحت پوشش قرار گرفته بود از این پس در پرداخت حق بیمه‌اش مشارکت کند.

کاظم میکائیلی سرپرست دفتر بیمه‌های سلامت وزارت کار و رفاه اجتماعی هم در اظهار نظری مشابه اعلام کرد که با انجام آزمون وسع و براساس پایگاه داده‌هایی که در اختیار وزارت رفاه است، بیمه رایگان نزدیک به ۱٫۵ میلیون نفر قطع شود.

۸۰ درصد افراد تحت پوشش بیمه سلامت، حاشیه‌نشین هستند

طبق آمارهای رسمی منتشر شده از سوی دولت، بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند که بر اساس ادعای مقامات دولتی و بر اساس مطالعات انجام شده بیش از ۸۰ درصد آنها حاشیه‌نشین و نیازمند بوده و با توجه به آزمون وسع، حق بیمه آنها به صورت رایگان خواهد بود. اما برای مابقی بیمه‌شدگان که ۲۰ درصد افراد تحت پوشش را تشکیل می‌دهند، آزمون وسعی برقرار می‌شود و از این طریق سهم مشارکت افراد به نسبت توانمندی و تمکن مالی بیش از ۱۵ درصد حق بیمه تعیین را پرداخت کنند که این میزان بر اساس میزان وسع افراد تا ۱۰۰ درصد نیز قابل افزایش است.

از سوی دیگر بر اساس اعلام سرپرست دفتر بیمه‌های سلامت وزارت رفه، یارانه نقدی ۵۰۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش بیمه سلامت، به دلیل وسع مالی قطع شده و با دلیلی مشابه، آنها باید برای ادامه تحت پوشش بیمه قرار گرفتن، ۱۰۰ درصد حق بیمه را خودشان پرداخت کنند.

منبع: مهر

ارسال نظر: