حل آلودگی هوا با کمک اینترنت اشیاء

کدخبر: 2103557

رییس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت زمینه سازی برای حرکت به سمت استفاده از فناوری‌های نوین در کشور را ضروری دانست و از اینترنت اشیاء به عنوان حوزه‌ای بسیار کاربردی در عصر جدید نام برد.

احمد اکبری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ضرورت حرکت به سمت فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی در کشور، گفت: برای استفاده از اینگونه فناوری‌های نوین ابتدا باید پهنای باند سیستم ارتباطی ما با این فناوری‌های متناسب شود و مشخصات فنی و کیفیت سرویس شبکه در حد بقیه کشورهای توسعه یافته باشد. اینترنت اشیاء نیاز به زیرساخت‌های مخابراتی مناسب، مطمئن و ارزان دارد.

وی با اشاره به کاربردهای مختلف اینترنت اشیاء در جهان امروز، بیان کرد: امروزه اینترنت اشیاء در حوزه‌های مختلف صنعتی، پزشکی، شهری، کشاورزی، تجاری و ... کاربرد دارد. در مباحث شهری اینترنت اشیاء بحث شهر هوشمند را ممکن می‌کند که برای نمونه برای یافتن و رزرو پارکینگ‌های خالی از طریق سیستم های اینترنت اشیاء می‌توان با صرف زمان و انرژی کمتری نسبت به یافتن جای پارک اقدام کرد. همچنین برای یکپارچه‌ سازی و کنترل واحد دوربین‌های سطح شهر می‌توان از اینترنت اشیاء کمک گرفت.

اکبری ادامه داد: اینترنت اشیاء در واقع در خدمت استفاده از امکاناتی است که در حالت عادی به هدر می‌روند. گرمایش و سرمایش مجتمع‌های عظیم اگر کنترل شود، انرژی و هزینه گزافی را ذخیره می‌کند. اینترنت اشیاء از طریق یکپارچه سازی و هوشمند سازی کنترل سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی این قابلیت را ایجاد می‌کند که در ساعات یا روزهای تعطیل انرژی در ادارات به هدر نرود که این خود بسیار می‌تواند در کنترل آلودگی نیز موثر باشد.

رییس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت با تشریح چگونگی کنترل آلودگی هوا به وسیله سیستم‌های هوشمند مجهز به اینترنت اشیاء، ادامه داد: از طریق تجهیز خودروها و سیستم‌های ترافیک شهری به اینترنت می‌توان در مسیریابی بهتر راه‌ها در نتیجه کنترل ترافیک راه‌ها به مصرف سوخت کمتر و در نتیجه هوای سالم تر نزدیک شد.

وی در پایان با استقبال از ورود تکنولوژی‌های جدید به کشور، گفت: در حال حاضر ضرورت ورود اینترنت 5Gو اینترنت نسل چهارم وای فای به عنوان یک زیرساخت مهم به کشور احساس می‌شود.

این روزها بحث ورود فناوری‌های جدید به کشور خیلی داغ است. در صدر این فناوری‌ها اینترنت اشیاء قرار دارد که حوزه بسیار جذاب در حوزه فناوری‌های جدید اطلاعاتی و ارتباطاتی است و از طریق آن امکان کنترل وسائل منزل از راه دور فراهم می شود، تصور کنید وقتی در یک روز گرم تابستانی در راه منزل هستید و برای خنک شدن خانه‌تان هنگام ورودتان گوشی همراه خود را روشن و کولرتان را روی درجه خیلی خنک تنظیم کنید!

اصطلاح «اینترنت اشیاء» اولین بار توسط کوین اشتون در سال 1999 بکار برده شد و برای نخستین بار توسط انتشارات مؤسسه MIT به دنیامعرفی گردید. اینترنت اشیاء به معنی یک شبکه جهانی از اشیاء مرتبط که هر یک دارای آدرس مختص به خود بوده و بر اساس قراردادهای استانداردشده‌ای با یکدیگر در ارتباط هستند. این سیستم جدید کنترل از راه دور و کنترل هوشمند اشیا و دستگاه‌ها امروزه در کشورهای توسعه یافته در سیستم‌های اداری و همچنین وسایل منزل بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد اما هنوز در ایران مقدامات استفاده از آن به صورت تجاری فراهم نشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

ارسال نظر: