در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

سیاست خارجی ترکیه منفعت گرایی فردی است/ایران تنها کشور مبارزه کننده علیه تروریسم در منطقه است

کدخبر: 2109902

مناسبات ترکیه و ایران و آینده تحولات منطقه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور کارشناسان بررسی شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، کارشناس مسائل غرب آسیا، کارشناس مسائل ترکیه و رئیس کمیته سیاست خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری 26 مرداد ماه به بررسی مناسبات ایران و ترکیه و آینده تحولات منطقه پرداختند.

سید رضا صدر الحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون دعوت ترکیه از رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: سرلشکر محمد باقری برای چند موضوع و مورد به ترکیه دعوت شد ، ترک ها در طول 7 سال گذشته متوجه شدند ، ایران تنها کشوری است که با شعار مقابله با تروریسم وارد میدان عمل شده است.

سیاست خارجی ترکیه در شرایط کنونی منفعت گرایی فردی است

وی با اشاره به اینکه امروز ترکیه با شرایط خاصی روبرو است اظهار داشت: سیاست خارجی ترکیه در شرایط کنونی منفعت گرایی فردی است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه لازم بود درخصوص مرزهای مشترک میان ایران و ترکیه در بالاترین سطح نظامی گفتگو صورت گیرد افزود: امروز ترکیه با بن بست راهبردی روبرو شده و برای تامین منافع خود به دنبال راه حل است ، ترکیه نتوانست به اهداف خود دست یابد، ترکیه قرار بود حداکثر4 ماهه وارد خاک سوریه شود به طوری که هفت سال پیش درصدد بود تا تمامیت ارضی سوریه را زیر پا بگذارد، اما این امر اتفاق نیفتاد.

رویکرد های ترکیه راهبردی نیست بلکه براساس اجبار است

وی با اشاره به اینکه رویکرد های ترکیه راهبردی نیست بلکه براساس اجبار است افزود: بخشی از امنیت داخلی ترکیه توسط تروریست ها مورد خدشه قرار گرفته است.

مرتضی صفاری نطنزی رئیس کمیته سیاست خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه بعد از تحولات منطقه جریان افراطی داعش تا حدودی محدود شده است گفت: حفظ امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه صورت گیرد.

ایران تنها کشور مبارزه کننده علیه تروریسم در منطقه است

صفاری نطنزی با اشاره به اینکه شاهد تغییر رویکرد در ارتباط با بحث های منطقه و جریان داعش از سوی ترکیه هستیم ادامه داد: ایران تنها کشور مبارزه کننده علیه تروریسم در منطقه است و لذا چرخش به سمت جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس کمیته سیاست خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: لازم بود برای جلوگیری از ورود قدرت های بیگانه در منطقه و برای پر کردن خلأ های موجود ، رایزنی با ترکیه صورت گیرد.

محمد علی دستمالی کارشناس مسائل ترکیه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه در ترکیه شاهد تغییر رویکرد نه به شکل راهبردی و نه به شکل تاکتیکی هستیم بلکه شاهد ادامه روند دیپلماسی فعال، عمل گرا و منفعت گرای ترکیه هستیم که در راستای تحولات منطقه موضع خاص را اتخاذ می کند اظهار داشت:در هیچ یک از تحولات سیاسی، اجتماعی و امنیتی مرتبط با جهان اسلام و منطقه و در هیچ پرونده ای نمی توان بدون نظر گرفتن از ترکیه و ایران کاری انجام داد.

صفاری نطنزی رئیس کمیته سیاست خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح همه پرسی در اقلیم کردستان عراق نیز اظهار داشت: اگر تیم همه پرسی برگزار شود و بخواهد کردستان مستقلی به عنوان یک کشور مستقل در اینجا ایجاد شود یک تغییر ژئوپولتیک در منطقه انفاق می افتد آثاری به همراه خود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه باید مسئله می تواند بر ترکیه، ایران و کل منطقه تاثیر گذار باشد گفت: تشکیل کشور مستقلی تحت عنوان کردستان با توجه به روابط و ارتباطاتی که با قدرت های جهان دارد و با حمایت هایی که آمریکا و اسرائیل به صورت جدی در اینباره دنبال می کند می تواند مشکلاتی را برای ترکیه، ایران، عراق و سوریه به همراه داشته باشد و تنش هایی را در این کشورها و منطقه ایجاد کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به این امر رایزنی و مشورت با کشورهای منطقه برای پیشگیری از عوارض ناشی از این اتفاق امری ضروری است و باتوجه به سابقه ای که در منطقه داریم و تحولات اخیر منطقه ای ، تحرکات آمریکایی ها و اسرائیلی ها برای تضعیف محور مقاومت نگرانی هایی است که می توانیم در اینباره داشته باشیم.

گرایش ترکیه به سمت ایران از روی ناچاری است

صفاری تاکید کرد: اینکه ترکیه بیشتر به سمت ایران گرایش پیدا کرده از روی ناچاری است.

در ادامه این بحث محمد مهدی برومندی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز در تشریح مهمترین پیامد مذاکرات اخیر بین مقامات نظامی ایران و ترکیه گفت: باتوجه به اینکه مقوله بحران و امنیت در منطقه غرب آسیا وارد مرحله جدیدی شده، بی توجهی به آن می تواند هزینه زیادی را متوجه کشورها و بازیگران منطقه ای کند.

وی افزود: مروری بر حوادث یمن، سوریه، عراق و بحرین علایم و نشانه های ماجرایی عدم اجماع در میان دولت ها و نگرانی از آینده را به نمایش گذاشته و در ان میان وضعیت سوریه به خاطر تبدیل شدن به بحران ، دامنه گسترش مناسبات و نقش متفاوت و منافع متعارض بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای ، وضعیت عراق به دلیل پیچیده ای دوران پساداعش ، وضعیت رفراندم در اقلیم کردستان و آینده دولت ملی ضرورت هماهنگی و مذاکرات دو قدرت موثر و مهم منطقه را آشکار می کنند.

وی با بیان اینکه سفر سرلشکر باقری نقطه عطفی برای دو کشور به شمار می رود گفت: برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی ، عالی ترین مقام نظامی جمهوری اسلامی ایران به ترکیه سفر می کنند و ثانیا باتوجه به اینکه این مقام مستقیما زیر نظر فرماندهی معظم کل قوا انجام وظیفه می کند نشانگر انتقام جدی جمهوری اسلامی ایران در حل و فصل منازعات فی مابین و منطقه ای است.

برومندی افزود: تاکنون روابط ایران و ترکیه در حوزه های انرژی ، اقتصاد، بازرگانی و توریسم وجود داشته ولی این اولین باری است که گفتگو در حوزه نظامی در چنین سطح مهمی انجام می شود بنابراین این دیدار می تواند زمینه را برای مذاکرات دوجانبه و چند جانبه برای کاستن از بحران های امنیتی در منطقه به همراه داشته باشد.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سفر سرلشکر باقری به ترکیه می تواند نوید بخش فیصله دادن به بحران سوریه، یافتن مکانیزم های موثر و مورد توافق برای مقابله با تروریسم و ایجاد هماهنگی گفتمانی در خصوص نحوه برخورد با تهدیدات قرا سرزمین باشد.

وی تصریح کرد: از چند جنبه این مذاکرات را می توان مهم تلقی کرد؛ دفاع از حاکمیت ملی دولت ها به ویژه در عراق و سوریه، مقابله با هرگونه اقدامات و تحرکات تجزیه طلبانه ، بحث عملیاتی نمودن آتش بس و صلح در سوریه و رسیدن به اجماع در خصوص آینده این کشور و هماهنگی در خصوص وضعیت مقابله با داعش از مهمترین جنبه های تیم سفر است.

برومندی تاکید کرد: در مقطع کنونی بر همگان آشکار و مشخص است که بدون حضور ایران امکان ایجاد نظم منطقه ای وجود ندارد و این مذاکرات یک شکست تاریخی برای همه کسانیکه است که سعی می کردند علاوه بر براندازی حاکمیت های رسمی همچون سوریه ، جمهوری اسلامی ایران را نیز به انزوا بکشانند لذا این سفر تحلیل های درست و واقع بینانه ایران از منطقه خاورمیانه را به نمایش گذاشت.

در ادامه این بحث دستمالی کارشناس مسائل ترکیه نیز بیان داشت: بین اهداف ایران و ترکیه در منطقه فاصله بسیار جدی وجود دارد و پرونده اختلافات و تفاوت دیدگاه های ایران و ترکیه در حوزه سوریه کماکان به قوت خود باقی است.

بخشی از اختلافات ایران و ترکیه به قوت خود باقی است

وی ادامه داد: اینکه ترکیه در این سفر خیلی از مسایل را پذیرفته ، مبتنی بر این نیست که از مسیر خود دنده عقب گرفته و می خواهد تغییر مسیر دهد و همین الان که صحبت می کنیم ترکیه در شمال سوریه تحرکات جدی دارد.

این کارشناس مسایل ترکیه اظهار داشت: بخشی از اختلافات دو کشور را می توان با همکاری حل کرد اما بخشی از آن به قوت خود باقی می ماند اما علی رغم این موضوع کشورها باید برای ثبات تلاش کنند.

وی افزود: این که عنوان کردند تغییر رویکرد ترکیه ، تغییر راهبردی نیست ، به دلیل این است که ترکیه همچنان می خواهد نفوذ عمیقی در خاک سوریه داشته باشد اما علی رغم این هدف در کنار ایران و سوریه نیز اهداف دیگری را دنبال می کند.

صدر الحسینی کارشناس مسایل غرب آسیا نیز در خصوص اهمیت عراق و تلعفر برای ترکیه گفت: بعد از موفقیتی که در موصل پدید آمد تلعفر به عنوان کی از پیکان های حرکت نیروهای نظامی عراق به همراه حشدالشعبی در دستور کار قرار گرفت و مجموعه نیروهای نظام اعلام آمادگی برای آزادسازی این منطقه کردند و سعی دارند با پاک سازی که انجام می دهند این منطقه را کاملا از وجود داعشی ها پاک کنند اما برای ترکیه نیز این مسئله حایز اهمیت است که حتی کلونی های کوچکی از تروریست ها در تلعفر باقی بماند.

وی با بیان اینکه راهبرد ایران در منطقه مبارزه جدی با تروریسم است گفت: بر این اساس هرگونه مذاکره در این خصوص برای تشدید مقابله با تروریسم خواهد بود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: علی رغم اینکه تفاهماتی در نگاه های ترکیه در مسائل منطقه ای داریم گفت: به نظر می رسد ترکیه به این نکته رسیده که تروریسم در منطقه به منافع او هم نزدیک می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: