یادداشت/

جریان‌های شیعه عراق و ضرورت هشیاری در برابر فتنه داخلی

کدخبر: 2109929

امروز عراق در شرایط تاریخی حساسی بسر می‌برد و با توجه به اینکه این کشور سال آینده انتخابات پارلمانی را در پیش دارد ، تلاش‌های مخربی هم اکنون برای شکاف در بین جامعه شیعه که قدرت اکثریت در حاکمیت را تشکیل می دهند ، صورت می گیرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در شرایطی که عراق درگیر مبارزه با گروههای تروریستی است و در این راه با پشتیبانی و حفظ وحدت احاد ملی به دستاوردهای بزرگی در عرصه نظامی و سیاسی دست یافته ولی حرکت های مرموزی در تلاش است تا این محصول به ثمر ننشیند.

دشمنان ملت عراق که زمانی از برپایی دولتی برآمده از آرای مردمی در این کشور به وحشت افتاده بودند و با صدور تروریسم به این کشور و ارسال سلاح، عراق را به مکانی برای انتقام گیری از این ملت تبدیل کرده بودند، اکنون دوباره سربرآورده و به انتقام گیری از مردم این کشور برآمدند.

برخی از کشورهای منطقه که الگوی دموکراسی مورد نظر در عراق خوشایند آنها نبوده و اصولا با دموکراسی بیگانه اند با همراهی رسانه های وابسته به خود، جنگ رسانه ای گسترده ای را علیه این کشور به راه انداختند و به افکار عمومی اینگونه القاء می کردند که شیعیان در صدد انزوای اهل سنت هستند و قصد دارند آنها را از تمامی عرصه های قدرت و مراکز تصمیم گیری حذف کنند ولی شیعیان عراق با دوراندیشی و مشارکت تمامی طیف ها و جریان های سیاسی این حربه را از انها گرفتند .

شیعیان با وجود اکثریت جامعه عراق در بیش از سه دهه گذشته همچنان در حاشیه قرار داشته اند ولی صدای مخالفی از این کشورها که اکنون برچم حمایت از اهل سنت را برافراشته اند، به گوش نمی رسید اما پس از سرنگونی رژیم سابق و بعد از به قدرت رسیدن شیعیان آنچنان بر طبل طائفه گرایی در این کشور کوبیدند و با طرح مباحث شیعه و سنی سعی کردند که این کشور را تا لبه جنگ مذهبی سوق دهند که با دوراندیشی و هوشیاری مراجع عالیقدر شیعه در این کشور این ترفندها راه به جایی نبرد و شیعیان و اهل سنت و دیگر اقوام و طوایف این کشور همچنان در همزیستی مسالمت آمیز در کنار هم زندگی می کنند وهمه تلاش خود را برای پیشرفت و اعتلای عراق به کار گرفته اند.

امروز عراق در شرایط تاریخی حساسی بسر می برد و با توجه به اینکه این کشور سال آینده انتخابات پارلمانی را در پیش دارد ، تلاش های مخربی هم اکنون برای شکاف در بین جامعه شیعه که قدرت اکثریت در حاکمیت را تشکیل می دهند ، صورت می گیرد که این امر هوشیاری تمامی جریان های سیاسی عراق را می طلبد.

در این راستا حرکت های مرموزی از سوی برخی از کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای و نیز رسانه های وابسته به آنها برای تخریب روابط این کشور با ایران در جریان است و درصدد هستند تا با طرح موضوعات حاشیه ای اینگونه القاء کنند که روابط جریان های سیاسی شیعه با ایران رو به تیرگی است و نفوذ ایران در عراق در حال افول است غافل از اینکه روابط ایران با جریان های سیاسی در عراق فراتر از منافع حزبی و سیاسی قرار دارد و این روابط به عمق مشترکات فرهنگی، دینی و مذهبی شیعیان دو کشور باز می گردد.

در حالی که کشورهای منطقه با صدور تروریسم و نیز ارسال سلاح به عراق درصدد کشاندن آشوب و ناامنی در این کشورند، ایران با حضور نیروهای مستشاری در کنار ارتش و نیروهای مردمی این کشور در جنگ علیه داعش حضور داشت و به گفته مقامات این کشور اگر نبود حضور مستشاری ایران در عراق ، اکنون داعش بغداد را فتح کرده بود.

اکنون که عراق با اتحاد و همدلی توانسته بر دشمن مشترک خود یعنی گروهک تروریستی داعش به پیروزی برسد، ادامه این راه نیز وحدت و انسجام همه جریان های سیاسی این کشور را می طلبد تا این طرح ها در عمل خنثی شود.

در واقع دشمنان ملت عراق در شرایط کنونی دو برنامه را در دستور کار خود قرار داده اند:

اول اختلاف بین جریان شیعیان عراق به عنوان قدرت اکثریت در حاکمیت که این پروژه با طرح مسائل حاشیه ای و جانبداری از یک جریان علیه جریان دیگر عملا کلید خورده است.

دوم به چالش کشیدن روابط ایران با دولت عراق و احزاب سیاسی این کشور .

این دو برنامه در دستور کار رسانه های وابسته به برخی از رژیم های عربی منطقه و کشورهای غربی هم قرار گرفته و با توجه به انتخابات پارلمانی فرارو تلاش دارند تا با اختلاف افکنی بین جامعه شیعیان این کشور که قدرت را در دست دارند، از پیروز قطعی آنها در انتخابات آتی جلوگیری کنند و آنها را از اکثریت در قدرت بیاندازند تا افراد مورد نظر خود را به قدرت برسانند .

برنامه دیگر این کشورها تلاش برای تخریب روابط عراق با ایران است و در این راه تمام تلاش خود را به کار گرفته اند از انتشار اخبار "جعلی و منفی" علیه ایران گرفته تا وابسته نشان جریان های سیاسی شیعه به ایران و اخیرا نیز القای فاصله گرفتن این جریانها از ایران.

برخلاف ادعاهای رسانه های عربی برای وابسته نشان دادن جریان های شیعه به ایران ، اقدام جریان های سیاسی عراق از جمله سفر اخیر مقامات سیاسی این کشور به دیگر کشورها برای گسترش روابط با عراق نشان داد که این جریان های سیاسی وابستگی به هیچ کشور خارجی ندارند و حفظ منافع ملی و مذهبی در اولویت اصلی این جریان هاست و خط و نشان دیگر کشورها نیز نمی تواند خللی در عزم و اراده و رویکرد های سیاسی آنها ایجاد کند.

ایران از گسترش روابط عراق با کشورهای منطقه حمایت می کند و آن را به نفع ثبات و امنیت منطقه می داند. هیچ کشوری به اندازه ایران از ناامنی در عراق متضرر نشده است و ایران ثبات و امنیت عراق را امنیت خود می داند و بیشتر از هر کشور دیگری نگران امنیت و ثبات عراق است چرا که بی ثباتی در این کشور بالطبع بر امنیت ایران نیز تاثیرگذار است.

از این رو انتظار می رود که رهبران جریانهای سیاسی عراق در این شرایط حساس با حفظ همبستگی و وحدت از شکاف و اختلاف در بین خود جلوگیری کنند واجازه ندهند که دشمنان این ملت از این فرصت برای رسیدن به اهداف مورد نظر خود استفاده کنند.

طبیعی است که اختلاف نظر در موضوعات مختلف سیاسی امری عادی است مهم این است که رهبران جریان های سیاسی با گفت وگو و تفاهم از بروز هر گونه اختلاف و شکاف در بین خود جلوگیری کنند و فرصت لازم را از دست فرصت طلبان بگیرند.

نویسنده: حسن رستمی کارشناس مسائل خاورمیانه

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: