نمایندگان مجلس در موافقت و مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد چه گفتند؟

کدخبر: 2110301

در ادامه بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم‌، صحن علنی مجلس امروز شاهد بررسی صلاحیت سید‌عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، جلسه علنی نوبت صبح امروز (شنبه 28 مرداد ) مجلس شورای اسلامی برای بررسی برنامه ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم دقایقی پیش پایان یافت.در ششمین جلسه علنی مجلس صلاحیت و برنامه های وزرای پیشنهادی از جمله سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی شد.

صالحی نیز مانند سایر وزرا موافقان و مخالفانی داشت ، از جمله موافقان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی سید علی ادیانی راد نماینده مردم قائمشهر بود. وی در سخنانی گفت: مبانی فکری و زاویه دید وزیر پیشنهادی در چارچوب اندیشه اسلامی است و نباید شخصی که معتقد به سکولاریسم و اباهه گری است در این جایگاه قرار بگیرد. صلاحیت علمی، مبانی فکری و جهت گیری های وی همه در چارچوب باورها و ارزش های دینی است.

وی ادامه داد: دستگاه های فرهنگی در کشور دارای تکثر است و صالحی در اکثر نهادهای تصمیم ساز فرهنگی عضو اصلی بوده است اظهار داشت: جنس صالحی، جنس فرهنگ و هنر کشور است و حضور وی در چارچوب فرهنگ و هنر تفسیر پیدا کرده در حالی که اکثر وزرای قبلی، سوابق فرهنگی آنچنانی نداشتند.

جمشید جعفرپور نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی نیز دیگر موافق سید عباس صالحی بود، وی در سخنانی گفت: سیدعباس صالحی فرزند فرهنگ است و سوابقش ما را در دادن رای اعتماد کمک می کند، سابقه حضور طولانی در فرهنگ و حضور در مناصب و مراجع سیاستگذاری فرهنگی، عضویت در کمیسیون های شورای عالی انقلاب فرهنگی از خانواده فقاهت بودن و مشورت پذیری از ویژگی های صالحی است.

وی به اهل تعامل بودن، پرهیز از حاشیه سازی ، انتقال نمایشگاه کتاب از مصلی به شهر آفتاب و حذف بن نقدی و کاهش فساد به عنوان ویژگی های صالحی اشاره کرد.

فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران نیز موافق حضور صالحی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، او در سخنانی گفت: وزیر فرهنگ باید اهل علم و فرهنگ باشد که از تجربه آقای صالحی و اقدامات مثبت ایشان در این عرصه همچنین اشراف بر موضوعات فرهنگی می توان امیدوار بود که ایشان در مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موفق باشد. چرا که عرصه فرهنگ جز با مدارا و گفتگو قابل اداره نیست که از خصوصیات شخصیتی ایشان است.

وی گفت: صالحی در تجربه چهارساله خود به عنوان معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان داد که گام درستی در تغییر و تحول در تعامل با اقوام و گروه های مختلف و نهادهای محلی کشور برداشته است. همچنین در برنامه او تأکید شده است که نباید رویکرد کلی نگری به مسائل داشت. بلکه باید با نگاهی جزئی نگرانه به مسائل فرهنگی به این موضوع که فرهنگ محل فرصت آفرینی و ائتلای جامعه است توجه بیشتری شود که این واقعیت به وضوح در برنامه دکتر صالحی هویدا است.

علیرضا ابراهیمی نماینده مردم رامیان نیز موافق صالحی بود، وی در سخنانی گفت: صالحی یک روشنفکر تمام عیار دینی است و امروز جمهوری اسلامی به چنین افرادی نیاز دارد تا بتواند گسست های ایجاد شده در فرهنگ را ترمیم کند. تجربه های 4 دهه گذشته نشان داده که مدیرانی که در این عرصه حضور داشته اند در حوزه فرهنگ موفق نبودند. مسئله ما در شرایط امروز گفتگو و تعامل است و کسی را می خواهیم که اصول را قبول داشته و مسائل فرهنگی را بفهمد و بتواند بفهماند. از طرفی باید بتواند ظرفیت ها و خلاقیت های زبان امروزی را درک کرده و بتواند به دیگران بفهماند.

اما صالحی مخالفانی نیز داشت، محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن مجلس، گفت: من هم مانند سایر موافقان، آقای صالحی را از جهات اخلاقی و سوابق مثبت کاری و مدیریتی تایید می کنم، ولی ایشان از اقتدار کافی برای مدیریت حوزه پرچالش فرهنگ برخوردار نیستند.

وی افزود: آقای صالحی در خط اول برنامه پیشنهادی خود تنوع و تکثر دستگاه های اجرایی در حوزه فرهنگ را باعث ایجاد ابهام در نقش وزارت فرهنگ دانسته ، ولی در ادامه برنامه خود راه حلی برای رفع این نقیصه ارائه نکرده است.بهام زدایی در هزینه کرد بودجه عمومی وزارت فرهنگ یکی دیگر از معضلات این حوزه است. بسیاری از اشخاص تحت عناوین فرهنگی از بیت المال استفاده می کنند و هیچ نظارتی هم بر هزینه کرد آنها وجود ندارد و در مقابل مجلس و دیوان محاسبات هم پاسخگو نیستند. آقای صالحی چه برنامه ای برای رفع سوءاستفاده ها تحت عنوان جدول 17 که در بالا اشاره شد دارید؟

صادقی با اشاره به اینکه ما در حوزه فرهنگ دچار مشکلات ساختاری هستیم خاطرنشان کرد: این مشکلات هم در حوزه های حمایتی و هم در حوزه های نظارتی وجود دارد و امروز حمایت از هنرمندان به شکل سنتی آن و از افراد مشخص صورت می گیرد که در این زمینه باید تحولاتی ایجاد شود.

خدیجه ربیعی نماینده مردم بروجن نیز در مخالفت با صالحی گفت: در برنامه آقای صالحی برنامه های علمی و اساسی در حوزه فرهنگ و ارشاد مشاهده نشده است. ساماندهی مشکلات فرهنگی در کشور ما به دلیل تعدد دستگاه ها دشوار است. آقای صالحی در برنامه هایش اشاره ای نکرده که با دستگاه های فرهنگی چگونه هم افزایی و هم پوشانی خواهد داشت که موجب تمرکز در تصمیم گیری ها شود. وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه هایش اشاره نکرده که سبک زندگی ایرانی اسلامی را چگونه می خواهد در کشور پیاده کند؟ بهتر بود که آقای صالحی در برنامه هایش به این نکته اشاره می کرد که چه برنامه ای برای این دارند که کشورهای فارسی زبان و همسایه افتخارات فرهنگی ما را به نام خودشان مصادره نکنند.

قاسم میرزایی نکو نماینده دماوند در مجلس نیز در مخالفت با سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هنرمندان از نبود بیمه و حمایت فقط به دنبال قبری در قیامت هستند.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی ارشاد اظهار داشت: شما به تفکر 24 میلیونی خیلی بدهکار هستید. رئیس جمهور به شما اعتماد کرده، مبادا جوانان پرشور و امید از شما سلب اعتماد کنند. حمایت از کیارستمی ها و پیام های تسلیت و تبریک را نمی خواهیم، به فکر مشکلات ممیزی ها باشید که تا کی می خواهد روح هنرمندان را بخراشد.مواضع سیاسی شما باید شفاف باشد، برای ما مشخص کنید بودجه وزارت ارشاد چه زمانی به دست اهالی هنر خواهد رسید.

سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در صحن علنی مجلس در دفاع از خود گفت: همه می دانید و می دانیم که جامعه ایران به اعتبار استعداد ذاتی و اینکه در چهار راه تاریخی و حلقه وصل شرق و غرب بوده در این راستا، آثار هنری خود را به جهان عرضه کرده و سهم زیادی در تبادل فرهنگی جهان در طول تاریخ داشته است.

وی ادامه داد: ایران پایگاه جهانی شدن فرهنگ در جهان بوده است و سهم به سزایی در تلطیف و شاعرانه کردن جامعه جهانی داشته است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: جامعه ایرانی با دین مداری، توحیدگرایی، معنویت گرایی و اخلاق گرایی، آشنا بوده و هزاران سال زمینه ورود اسلام را در خود پرورانده است. همین مسئله شعله راهبری جامعه ایرانی را پرفروغ تر ومقدس تر کرده است.

صالحی با اشاره به ویژگی های اصیل مردم ایران طی سالیان گذشته تأکید کرد: فرهنگ، هنر و ادب، دین مداری توحیدی و اخلاق معرفی، مهر و معرفت اهل بیت(ع) سه ضلع اصلی است که در تار و پود مردم ایران قرار گرفته است و هر برنامه اجتماعی برای ایران باید با توجه به در نظرگرفتن و نسبت این سه ضلع پایه ریزی شود. هر برنامه ای بدون توجه به این سه ضلع ابتر، ناکارآمد و بی هدف خواهد بود.

وی با بیان اینکه برنامه فرهنگی دولت براساس این سه ضلع دیده شده است، به برخی از رویکردهای معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: گسترش اعتماد سازی میان اصحاب فرهنگ و هنر، با وزارت ارشاد و دولت، گسترش فرهنگی و بهبود نسبی اقتصاد فرهنگ، تقویت نقش واحدهای صنفی و واگذاری امور به بخش خصوصی در برنامه های دولت یازدهم وجود داشت و قطعا در این دولت نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به روش مدیریت خود در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در چهار سال گذشته گفت: در چهار سال گذشته به دنبال ایجاد اعتماد عمیق به چهار اصل اساسی دین، نظام اسلامی و انقلاب، قانون اساسی و اخلاق بوده ام و این چهار اصل مبنای مدیریت من در وزارت ارشاد دولت دوازدهم خواهد شد. شفافیت در مراحل تصمیم گیری از نکاتی است که در برنامه هایم به آن معتقدم. اعتقاد دارم دوره مدیریت پشت درهای بسته و در غیاب مردم گذشته است و معتقد به مشارکت جمعی، گفتگو با اصحاب فرهنگ و هنر هستم.

صالحی ادامه داد: واگذاری امور به بخش خصوصی و فعالیت های نهادهای صنفی را درنظر دارم و این نگاه را در دوره چهارساله فعالیت خود در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به جد دنبال کردم.

وی تمرکز زدایی جغرافیایی را از دیگر برنامه های خود برای وزارت ارشاد دولت دوازدهم دانست و گفت: معتقدم خلاقیت های ایرانی در همه ایران است با همه اقوام، مذاهب، سلیقه ها و همه ادیان موجود در کشور می توان در این زمینه حرکت کرد و برنامه ریزی اجرایی خود را در پهنه فرهنگی بزرگ ایران اسلامی با ظرفیت 80 میلیون ایرانی و بیش از 30 استان دیده ام. این مسئله در معاونت فرهنگی ارشاد وجود دارد و 65 درصد منابع معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در سال های گذشته در استانهایی غیر از تهران مصروف شد.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: برنامه های بنده متکی بر اسناد بالادستی، برنامه فرهنگی دولت، برنامه ششم توسعه است. شاید حجم برنامه ها موجب نشده باشد که همه وضوح کامل یابند اما تمامی اسناد بالادستی مورد مطالعه دقیق قرار گرفت.

صالحی به سه هدف عمده خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: صیانت از هویت ایرانی، حمایت از محصولات هنری و فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی بر محور فرهنگ از اهداف عمده من در وزارت ارشاد است که 7 بخش را در بر می گیرد.

وی یادآور شد: با بررسی چالش های فراوان حوزه فرهنگ و هنر به 14 مسئله رسیدیم و این 14 مسئله به 46 برنامه تبدیل شد.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تنوع حوزه فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار توجه نمایندگان به این تنوع شد و گفت: حوزه اول کاری ما در وزارت ارشاد حوزه دین است که قرآن و عترت، حج و زیارت، مساجد و اوقاف و امور خیریه را دربرمی گیرد.

صالحی افزود: حوزه بعدی فرهنگ است که بخش اهل هنر، نشر و کتاب را شامل می شود.حوزه بعدی ادبیات است که کتابخانه های عمومی، صنعت چاپ را شامل می شود.

وی تصریح کرد: هنر حوزه دیگری است که هنرهای تجسمی و غیرتجسمی را دربرمی گیرد. حوزه بعدی سینما، رسانه، حوزه محتوای فضای مجازی، فعالیت های فرهنگی و هنری خارج کشور و آموزش و پرورش فکری و فرهنگی از حوزه های متنوع و مختلف این بخش محسوب می شود.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در برخی از حوزه های هشت گانه فرهنگ و هنر مدعی تخصص و در بخش دیگری مدعی آشنایی نه چندان اندک هستم.

صالحی تأکید کرد: هنر و ارتباط با هنرمندان و اهالی هنر از جمله حوزه هایی است که بنده با آن مشهور و مأنوس بودم و دغدغه آنها را می دانم. تلاش می کنم که اهالی هنر مانند اهالی فرهنگ در صدر بنشینند.

وی با اشاره به چند بسته پیشنهادی خود در برنامه های درنظر گرفته شده اش گفت: بسته اول بهبود کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر در چهارچوب اقتصاد مقاومتی است معتقدم فرهنگ هم حلقه ورود اقتصاد مقاومتی است و هم یک ضلع جدی آن به شمار می رود اگر اقتصاد مقاومتی را به دانش بنیانی تعریف می کنیم در حوزه فرهنگ و هنر نیز این اتفاق راحت و سریعتر میسر می شود.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برنامه من برای بهبود کسب و کار پیشنهادهای روشنی دارد. در حوزه مانع زدایی، تمرکز زدایی دولتی را مانع دیدم و پیشنهاداتی برای رفع آن ارائه کردم.

صالحی در ادامه گفت: هویت گرایی ایرانی اسلامی متناسب با هدف یکی از نقاط جدی ماست. فراهم آوردن فرصتی برای هویت های قومی است که در ایران مانند رنگین کمان هستند نیز از ظرفیت هایی است که در این بخش استفاده کرد. معتقدیم اقتدار فرهنگی قومی ایران بر اقتدار ایرانی می افزاید.

وی در ادامه تحکیم حقوق فرهنگی هنرمندان را از بسته پیشنهادی دیگر خود اعلام کرد و گفت: بسته تحکیم حقوق فرهنگی بسته ای جدی است و زودگر نیست. معتقدیم باید از فرهنگ و هنر به شدت و بدون هیچ کاستی دفاع شود، سرمایه ایران نفت نیست سرمایه ایران فرهنگ و هنر و دانش ایرانی است. آنچه می ماند این است و آنچه می رود نفت است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دیپلماسی فرهنگی را بسته دیگر خود در برنامه های پیشنهادی خود اعلام کرد و گفت: دیپلماسی فرهنگ بر محور فرهنگ و هنر را باید به عنوان یک مسئله ضروری و مهم دنبال کرد. باور کنید دیپلماسی فرهنگی ضرورت اساسی هم برای معرفی فرهنگ، هم هنر ایرانی، هم برای اقتصاد، سیاست و هم برای امنیت پایدار ایران دارد.

صالحی در ادامه با اشاره به ضرورت تقویت ارتباطات اهالی اصحاب هنر گفت: ظرفیت های حوزه و دانشگاه را برای هنر و هنرمندان و سازمان و مجامع مدنظر را باید به کار گیریم تا ظرفیت دینی خود را افزایش دهیم.

وی در ادامه به الزامات برنامه های خود اشاره کرد و گفت: ارتقای منابع مالی و امکانات وزارت ارشاد از جمله مسائلی است که در تحقق برنامه ها نمی توان به آن بی توجه بود. قطعا نمی توان با بودجه ها و منابع موجود به تنهایی به اجرای این برنامه ها پرداخت.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: باید انتظارات متکثر و متناقض از حوزه فرهنگ را به یکدیگر نزدیک کرد. نمی توان انتظارات متناقض ازوزارت ارشاد داشتو اینگونه عملکرد او را بررسی نمایند.

صالحی افزود: ارتقای نقش حاکمیتی وزارت ارشاد و دوگانه های موجود در حوزه اجرا و فعالیت های فرهنگی عمومی را بید ببرسی کردو به آن نیزتوجه داشت.در رسیدن به الزامات نیازمند گفتگوی اهالی فرهنگ و ارشاد اسلامی با خود، گفتگوی اهالی فرهنگ و هنر با یکدیگر، گفتگوی اهالی فرهنگ و هنر با کنشگران مقوله های پدیده های فرهنگی با اصحاب دین، سیاست، امنیت و ... هستیم. آنها بایددر چنین فضایی دغدغه های خودشان را بیان کرد و دغدغه هایشان را شنید و به راه حل رسید.

وی تأکید کرد: معتقدم با مشارکت اهالی فرهنگ و هنر می توانیم به بخش ها و فعالیت های خوبی در حوزه هنر و ادبیات و حرکت دادن آن در بخش های مورد نیاز کشور بپردایم.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی سخنان خود خطاب به نمایندگان اظهار داشت من سید عباس صالحی فرزند حوزه و دانشگاه تمام اعتبار خانگی و سرمایه وجودی ام را در کف گذاشته ام تا شاید سهمی در اعتلای دین، اخلاق و ارتقای فرهنگ و هنر ایران زمین داشته باشیم.

صالحی گفت: خداوند یاری ام کن تا نگرانی های فرهنگی مقام معظم رهبری را به نوید و قوت فرهنگی بدل سازم توانایی ام ده تا پیمان رئیس جمهور منتخب ملت را با اهالی فرهنگ و هنر در تحکیم حقوق فرهنگی پاس بدارم. خداوند از تو می خواهم تا یاری ام دهی تا دغدغه های مراجع عظام و علمای اسلام را در نظر گیرم و برای آن چاره بیاندیشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خدایا کمک کن تا حق و نظر اهالی فرهنگ را پاس بدارم و از مشورتشان بهره مند گردم و خدمت به ایشان را سرمایه دنیا و آخرت خود سازم.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: