طی تفاهمی بین سازمان‌های اوقاف و تبلیغات

اخذ آزمون مدرک کارشناسی حافظان قرآن به سازمان دارالقرآن واگذار شد

کدخبر: 2110306

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی، در رابطه با برگزاری آزمون اعطای مدرک کارشناسی حافظان قرآن کریم و واگذاری آن به سازمان دارالقرآن به تفاهم رسیده‌اند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا ، قانون اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به حافظان کل قرآن مجید در سال 1375 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در همان سال نیز هیأت دولت آیین نامه اجرایی آن را به تصویب رساند.

بنا بر این قانون به منظور گسترش فرهنگ حفظ توأم با درک مفاهیم قرآن مجید، وزارت فرهنگ و آموزش عالی موظف است هر ساله یک دوره آزمون ویژه برای حافظان کل قرآن که آشنا با ترجمه و تفسیر و علوم قرآنی و دروس اختصاصی در سطح کارشناسی این رشته باشند، برگزار و به قبول شدگان مدرک رسمی کارشناسی رشته علوم قرآنی و حدیث اعطا کند.

علاوه بر آن حافظانی که مدرک رسمی کارشناسی علوم قرآنی را دارا هستند و از مزایایاین قانون استفاده نکرده اند، می توانند در آزمون ویژه ای که برای کلیه دروسکارشناسی ارشد مصوب رشته علوم قرآنی برگزار می شود شرکت کنند و در صورت موفقیت پس از ارائه یک رساله تحقیقی در علوم قرآنی، مدرک رسمی کارشناسی ارشد به آن ها داده می شود.

از آنجایی که در آیین نامه اجرایی اجرای آزمون کتبی و تشخیص حافظ بودن کل قرآن به وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش کشور محول شده است؛ پیش از این این وزارتخانه، برگزاری آزمون شفاهی را به سازمان اوقاف و امور خیریه سپرده بود؛ اما با تفاهم به وجود آمده بین سازمان اوقاف، سازمان دارالقرآن و وزارت علوم از این پس آزمون شفاهی جهت احراز حافظ کل بودن توسط دبیرخانه اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کر یم که در سازمان دارالقرآن الکریم مستقر است اجرا خواهد شد.

به نظر می رسد وجود چنین دبیرخانه ای در سازمان دارالقرآن الکریم علت اتخاذ چنین تصمیمی باشد.

آزمون شفاهی امسال با همکاری هر دو سازمان در حال اجراست و از سال آینده مستقلا توسط دبیرخانه اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم، برگزار خواهد شد.

طی آزمون شفاهی از هر سه جزء قرآن کریم یک سؤال پرسیده می شود و حافظان قرآن کریم مجموعا طی 10 سؤال باید محفوظات خود را ارایه دهند.

اینک باید مشخص شود که آیا با سپردن آزمون شفاهی به دبیرخانه اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم تغییری در نحوه اجرای این آزمون پدید خواهد آمد یا خیر؟

اخبار تکمیلی در این خصوص به زودی در خبرگزاری تسنیم منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: