استاد دانشگاه مینه‌سوتای آمریکا:

مسجد الاقصی بیان کننده وحدت میان ادیان ابراهیمی است

کدخبر: 2110317

ویلیام بیمن استاد دانشگاه مینه‌سوتای آمریکا گفت: مسجد الاقصی نه تنها بیان کننده سنت‌های مقدس اسلام، بلکه بیان کننده وحدت میان ادیان ابراهیمی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از پایگاه تخصصی مسجد، سی و یکم مرداد ماه (۳۱ مرداد) برابر با ۲۱ آگوست هر سال، روز جهانی مسجد نامگذاری شده است. در اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی تهران که ۷-۹ خرداد ۱۳۸۲هجری شمسی( ۲۸-۳۰ ماه می ۲۰۰۳ میلادی مصادف با ۲۷-۲۹ ربیع الاول ۱۴۲۴ هجری قمری) برگزار شد، نماینده ایران به این اجلاس پیشنهاد کرد تا سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی توسط اسرائیل به عنوان روز جهانی مساجد تعیین شود که مورد پذیرش قرار گرفت.

دنیس مایکل ولیم روهان شهروند اسرائیلی در ساعت هفت صبح روز ۲۱ آگوست سال ۱۹۶۹ مسجدالاقصی را به آتش کشید. در نتیجه این اقدام، ۱۵۰۰ متر مربع از فضای مسجد از بین رفت و منبر ترایخی مسجد منتسب به سلطان ناصر صلاح‌الدین یوسف بن ایوب (سال ۵۸۳ هجری) در آتش سوخت. این حادثه بازتاب گسترده‌ای در جهان اسلام و همچنین در میان پیروان ادیان ابراهیمی داشت. مسجدالقصی مکانی مقدس برای همه ادیان ابراهیمی به شمار می‌آید. برای درک بهتر اهمیت روز جهانی مسجد در وحدت ادیان، همچنین بازتاب و بررسی حادثه به آتش کشیده شدن مسجد الاقصی در میان ادیان ابراهیمی و جهان غرب، گفتگویی با پروفسور «ویلیام بیمن» استاد دانشگاه مینه سوتا آمریکا انجام داده‎ایم که در ادامه می‌آید.

پروفسور ویلیام اورمان بیمن (William O. Beeman) استاد و مدیر گروه مردم شناسی دانشگاه مینه‌سوتا آمریکا است. وی همچنین از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ ریاست بخش خاورمیانه انجمن مردم شناسی آمریکا را برعهده داشته است.

بیمن پیشتر مدیر گروه مطالعات خاورمیانه در دانشگاه براون (Brown) در ایالت رودآیلند و استاد مردم شناسی و مطالعات آسیای شرقی این دانشگاه نیز بود. وی دکترای مردم شناسی را از دانشگاه شیکاگو در سال ۱۹۷۶ دریافت کرد و به خاطر نوشتن چندین جلد کتاب و بیش از ۱۰۰ مقاله علمی در مورد پویش های ارتباطات در ایالات متحده، ایران و غیره بسیار مشهور است.

*۲۱ اوت، سالگرد آتش سوزی مسجد الاقصی (۱۹۶۹) و روز جهانی مسجد است. بازتاب جهانی رو زجهانی مسجد و آتش کشیده شدن مسجد الاقصی در غرب چگونه بود؟

محراب مسجد الاقصی در سال ۱۹۶۹ توسط فردی استرالیایی به نام «دنیس مایکل روهان» به آتش کشیده شد. روهان، کسی که خود را مسیحی معرفی نمود، تحت تاثیر جناح راست افراطی مسیحیان پروتستان بود.

او با آتش زدن مسجد الاقصی می خواست به یهودیان فرصت بازسازی معبد سلیمان در اورشلیم را بدهد، معبدی که پایه‌های آن بر اساس آموزه های سنت زیر بنای مسجدالاقصی است. بعدها اعلام شد روهان فردی دیوانه است و جهت انجام مراقبت‌های روان پزشکی باید به استرالیا بازگردانده شود. وی در سال ۱۹۹۵ در استرالیا مرد. بازتاب جهانی علیه آتش سوزی مسجد الاقصی بسیار گسترده بود، به همین دلیل وحشت عاملان این حادثه را فراگرفته بود و این دلیلی بود که روهان را شخصی دیوانه معرفی کنند. علی‌رغم این واقعیت که گروههای یهودی راست افراطی خواهان تخریب مسجدالقصی هستند، مقامات یهودی راست‌گرا پاسخی مبهم در ارتباط با آتش سوزی ارائه دادند و در پایان توافق کردند، مسجد الاقصی یک مکان مقدس بوده که باید حفاظت شود.

*نقش مسجد در درک بهتر اسلام از سوی غیرمسلمانان چیست؟

اکثر غیر مسلمانان و بسیاری از مسلمانان ارتباط بین مسیحیت، یهودیت و اسلام را درک نمی کنند. اسلام به کل تاریخ این دو دین احترام می‌گذارد. بنابر سنت، مسجد الاقصی مکانی است که حضرت محمد(ص) جهت انجام یک سفر شبانه عرفانی و دیدن قدرت و عظمت خداوند به آن مکان رفت و در آنجا با قدیسین و فرشته ها ملاقات نموده است. بر اساس سنت، همچنین مکان بنای مسجد الاقصی مکانی است که خداوند به حضرت ابراهیم دستور داد تا پسرش را جهت اثبات ایمان خود در آن مکان قربانی کند و پسرش (اسحاق در دین یهود و اسماعیل در دین سلام) بعد از اثبات ایمان حضرت ابراهیم مورد لطف خداوند قرار گرفت.

علاوه بر این ، بسیاری از وقایع زندگی عیسی مسیح در کوه معبد و بیت القمدس(اورشلیم) رخ داده است. بنابراین مسجد الاقصی نه تنها بیان کننده سنت های مقدس اسلام بوده بلکه بیان کننده وحدت میان ادیان ابراهیمی است.

*نقش مسجد در درک بهتر اسلام در جهت مقابله با گسترش اسلام هراسی چیست؟

در روز جهانی مسجد، مساجد در سراسر جهان به روی غیر مسلمانان باز خواهند بود. این روز یک فرصت فوق العاده برای درک جهانی وحدت ادیان ابراهیمی است. اگر غیر مسلمانان بتوانند وحدت ادیان ابراهیمی را درک کنند، اسلام هراسی کاهش خواهد یافت. لازم به ذکر است که باید به مسیحیان، یهودیان و پیروان دیگر ادیان جهت درک وحدت بین ادیان ابراهیمی آموزش لازم داده شود. بازبودن مساجد و خوش آمد گویی به پیروان تمامی ادیان روشی است که با استفاده از آن دسترسی به غیرمسلمانان و کمک به آنها جهت درک وحدت بین ادیان راحت تر خواهد شد.

در آمریکای شمالی در ۲۱ اوت، بزرگترین خورشید گرفتگی رخ داده و اولین خورشید گرفتگی کامل بعد از خورشید گرفتگی سال ۱۹۱۸ خواهد بود. میلیونها نفر در امریکای شمالی شاهد این رویداد آسمانی خواهند بود. تقارن روز جهانی مسجد و بزرگترن خورشید گرفتگی را باید به فال نیک گرفت و آن راهی جهت یاد آوری قدرت خدا و جایگاه انسان در نظم الهی و آسمانی است.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: