روزنامه روس بررسی کرد

امکان پیدایش رویارویی‌های ژئوپلیتیکی جدید در منطقه

کدخبر: 2111635

موفقیت روز افزون ارتش سوریه و متحدانش، نگرانی آمریکا و اسرائیل از تقویت حضور ایران در این کشور و برخی عوامل دیگر، می‌تواند رویارویی‌های نظامی و ژئوپلیتیکی جدیدی در منطقه بوجود آورد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» امروز در تحلیلی نوشته است: پیروزی های آشکار ارتش سوریه که با حمایت روسیه یکی بعد از دیگری بدست می آید، می تواند باعث بروز درگیری نظامی یا رویارویی ژئوپلیتیکی جدیدی در منطقه خاورمیانه شود.

امروز در سوچی (جنوب روسیه) "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل قصد دارد بار دیگر از "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه بخواهد تا در حل و فصل مشکلات در سوریه، منافع تل آویو را هم در نظر بگیرد. بیشترین نگرانی اسرائیل به خاطر حضور نظامی ایران در سوریه است.

نگرانی واشنگتن از تقویت محور «مسکو-تهران-دمشق»

چنین نگرانی از سوی واشنگتن نیز ابراز شده است. البته برخلاف اسرائیل، دغدغه آمریکایی ها فقط ایران نیست، بلکه اوضاع کلی در منطقه خاورمیانه است که برخلاف میل آنها مواضع روسیه و متحدانش، نه تنها از لحاظ نظامی، بلکه اقتصادی، سیاسی و انسانی هم در حال تقویت است.

دولت آمریکا منافع خاص خود را در منطقه پیش ببرد. در همین راستا "جیمز ماتیس" وزیر دفاع آمریکا از 22 آگوست به کشورهای اردن و عراق سفر کرده و امروز هم در ترکیه بسر می برد. ماتیس فردا به سفر خود به خاورمیانه پایان داده و به اوکراین می رود.

هدف ماتیس از سفر به منطقه مقابله با گسترش نفوذ ایران است

هدف رسمی این سفر، بررسی روند حل و فصل مناقشه سوریه و مبارزه گروه تروریستی داعش اعلام شده است. ولی حقیقت این است که رئیس پنتاگون، چیزی فراتر از این هدف را دنبال می کند. ماتیس در اردن وضعیت پیرامون منطقه کاهش تنش در جنوب خاک سوریه که با مشارکت روسیه ایجاد شده را بررسی کرد که توسط نیروهای آمریکایی و روسی و البته شبه نظامیان شیعه کنترل می شود.

مقامات واشنگتن و تل آویو اصلا رضایت ندارند که در مناطق مرزی اردن و اسرائیل، نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای جنبش حزب الله لبنان، حضور داشته باشند. دقیقا این مسئله در جریان سفر "یوسی کوئن" مدیر بخش نظامی موساد به آمریکا در تاریخ 17 آگوست مورد بررسی دو طرف قرار گرفت. واقعیت این است که بعد از این سفر، آمریکایی ها مسئولیت متوقف ساختن فعالیتهای ایران در منطقه را برعهده گرفتند و هدف سفر ماتیس به منطقه هم انجام همین وظیفه است.

به احتمال قریب به واقعیت می توان گفت که وزیر دفاع آمریکا در جریان سفر خود به بغداد و آنکارا، موضوع برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق (که قرار است 25 آگوست انجام شود) را نیز بررسی کرده تا به ترکیه و ایران این امکان را ندهد تا مشکلی در این رابطه بوجود آوردند. پیش از این اطلاعاتی به نقل از "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه منتشر شده بود که آنکارا و تهران در حال طراحی یک عملیات مشترک نظامی علیه شبه نظامیان کرد هستند. طرف ایرانی چنین طرحی را تکذیب کرده است.

مسکو اهداف خاص خود را در خاورمیانه دنبال می کند

اکنون سئوال اینجاست که در چنین شرایط حساسی ، روسیه چه هدفی را در منطقه دنبال می کند؟ از اظهارات روز دوشنبه سرهنگ "سرگئی رودسکی" فرمانده اداره عملیاتی ستاد کل نیروهای مسلح، مشخص شده که مسکو فعلا جایگزینی برای "بشار اسد" که تقریبا همه کشورهای منطقه به غیر از روسیه، ایران، عراق و قطر، مخالف او هستند، نمی بیند و همچنان قصد دارد از او حمایت کند. علاوه بر این، وزارت دفاع روسیه عملا بازسازی سیاسی و زندگی مسالمت آمیز در سوریه را تضمین کرده است. ضمن اینکه مسکو در این راستا وعده داده است تا منافع همه طرفین، از جمله کردها و حتی مخالفان نظام دمشق، از جمله ترکیه و آمریکا را نیز تامین کند.

این در حالی است که در بسیاری از موارد روسیه و آمریکا در سوریه همچنان در مخالفت با یکدیگر عمل می کنند و دو کشور در مبارزه با داعش در این کشور تقریبا هیچ مشارکتی با یکدیگر ندارند. ضمن اینکه مواضع دو کشور در مورد سوریه نیز کاملا متفاوت است.

این در حالی است که طبق اطلاعات وزارت دفاع روسیه، عملیات نظامی مشترک سوریه و روسیه در مقابله با تروریستها با موفقیت ادامه دارد و ارتش سوریه تقریبا «روزانه 30 الی 40 کیلومتر» پیشروی دارد و بزودی کل مناطق مرکزی سوریه، تحت کنترل آنها قرار خواهد گرفت.

حضور یک شرکت نظامی خصوصی روسی در سوریه؟!

علاوه بر مبارزه با تروریسم، روسیه در منطقه خاورمیانه منافع اقتصادی خاصی هم دارد که می تواند منشاء بروز رویارویی جدیدی بین مسکو واشنگتن شود. همزمان با گزارش جدید وزارت دفاع روسیه از عملیات میدانی در سوریه، در رسانه های گروهی خبر جدیدی از یک شرکت خصوصی نظامی روسی به نام «واگنر» منتشر نمودند که ظاهرا در درگیریهای نظامی در سوریه، طرف نیروهای دولتی در حال مبارزه است. مقامات رسمی در مسکو این مسئله را تکذیب می کنند، ولی شواهدی در این زمینه وجود دارد.

بر اساس اخبار رسانه ها، نیروهای نظامی «واگنر» در کنار نیروهای حزب الله لبنان و نظامیان سپاه پاسداران ایران، در حال حاضر وظیفه حفاظت و دفاع از میدانها و پالایشگاههای نفت و گاز در سوریه را برعهده دارند. ظاهرا این شرکت روسی قراردادی با دولت سوریه در این زمینه منعقد کرده و در ازای حفاظت از تاسیسات نفتی و گازی این کشور، یک چهارم از سود آنها را بدست خواهد آورد. البته هیچکدام از این اطلاعات بطور رسمی مورد تایید قرار نگرفته اند.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: