فعال بنگلادشی تشریح کرد

میانمار به سوی سوریه‌ای شدن پیش می‌رود

کدخبر: 2116933

«امجد حسین» فعال روهینگیایی ساکن شرق بنگلادش می‌گوید، با افزایش خشونت‌ها در میانمار، وضعیت در این کشور به سوی وضعیت مشابه سوریه پیش می‌رود.

گروه بین الملل خبرگزاری فارس ؛

«امجد حسین» فعال بنگلادشی در گفت وگوی تلفنی با «بین الملل فارس» برخی مسائل پیرامون بحران کنونی در میانمار را تشریح کرد و درباره «سوریایی» شدن این کشور هشدار داد.

امجد ساکن استان چیتاگنگ (chittagong) در شرق بنگلادش است. او می گوید از سال 2012 به طور جدی درباره مسلمانان میانمار و داستان غم انگیز آنان کار فرهنگی می کند و در این باره مستند «سرزمین مادری» را نیز تدوین کرده است.

«امجد حسین» با بیان اینکه روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هفته گذشته در مرز شاهد ورود آوارگان بوده، گفت: تا کنون تقریبا 400 هزار نفر وارد بنگلادش شده اند اما آمار رسمی فقط از ورود 190 هزار نفر صحبت می کند و فقط 10 درصد کسانی که پناهنده می شوند، جزء آمار محسوب می شوند.

اوضاع بد آوارگان در مرز بنگلادش

او درباره وضعیت آوارگان گفت: کسانی که خود را به مرز بنگلادش می رسانند در وضعیت بسیار بدی هستند، آن ها یک هفته پیاده روی دشوار می کنند و در حالیکه حداقل سه روز است چیزی نخورده اند به مرز می رسند و باید در آن جا منتظر اجازه عبور باشند.

امجد توضیح داد که در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه 100 هزار نفر را پشت مرز بنگلادش مشاهده کرده که منتظر صدور اجازه ورود بودند و در حال حاضر در شرایط بسیار بدی به سر می برند و گاهی 100 نفر مجبور هستند در یک مکان بسیار کوچک بخوابند و معمولا غذایی برای خوردن ندارند.

امجد حسین رفتار مأموران بنگلادشی را خوب توصیف کرد و گفت که آن ها هیچ سلاحی در دست ندارند و مشکلی تا کنون میان آوارگان و مأموران مرزی بنگلادش به وجود نیامده است.

این فعال بنگلادشی در ادامه تأکید کرد که تا کنون هیچ کمکی از سوی نهادهای دولتی و غیر دولتی بنگلادشی یا خارجی به آوارگان نشده است و فقط روز پنج شنبه همسر رئیس جمهور ترکیه به بنگلادش آمد.

مذهب مسلمانان روهینگیا، حنفی است

امجد حسین در بخش بعدی صحبت های خود، گفت که مذهب مسلمانان میانماری اهل سنت حنفی است و با افزایش اقدامات خشونت بار علیه مسلمانان، گروههای تندرو و به اصطلاح جهادی نیز در حال شکل گیری و رشد هستند.

جای پای عربستان در میانمار

امجد از «ارتش آزادیبخش روهینگیای آراکان» (ARSA) یاد کرد و درباره رهبر این گروه گفت: رهبر این گروه به نام «عطاءالله» از یک پدر روهینگیایی است که 40 سال پیش به پاکستان مهارجت کرد و عطاءالله در کراچی (پاکستان) به دنیا آمد. او در عربستان سعودی به مدرسه رفته است و مسائل نظامی را در افغانستان آموزش دیده است.

این فعال بنگلادشی در ادامه گفت: در حال حاضر از عربستان، پاکستان، مالزی و کراچی به گروه «ارتش آزادیبخش روهینگیای آراکان» کمک مالی می شود.

هشدار درباره سوریه ای شدن میانمار

امجد حسین معتقد است که وضعیت در میانمار به سوی سوریه ای شدن پیش می رود و در حالی که نشانه های فروکش کردن بحران سوریه و عراق خود را نشان داده، گویی کشورهای قدرتمند و رژیم صهیونیستی خواهان انتقال بحران به میانمار هستند و این امکان دارد که القاعده و داعش در این منطقه ظهور کنند. از سوی دیگر اسرائیل به دولت میانمار کمک تسلیحاتی می کند.

وی به مسأله نفت و گاز اشاره کرد و با بیان اینکه در منطقه آراکان نفت و گاز پیدا شده است، این مسأله را در اتفاقات اخیر بی اثر ندانست.

او همچنین از نگرانی مقامات بنگلادشی گفت و اینکه آن ها نگران ادعای ارضی از سوی آوارگان در سال های آتی هستند. او گفت که دولت نه می تواند مانع از ورود آن ها شود و نه می تواند نگرانی خود را از ورود یک میلیون آواره به داخل کشور بنگلادش پنهان سازد.

حجت الاسلام امجد حسین در پایان تصاویری که در ادامه می آید را نشان می دهد و می گوید که خود او در مناطق مرزی از آوارگان میانماری گرفته است.

آوارگان روهینگیا در مرز بنگلادش

آوارگان روهینگیا در مرز بنگلادش

خانه مسلمانان روهینگیا در آتش (میانمار)

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: