یکصدمین «عصرانه ادبی»/۳

اسرافیلی:باید در ارتباط با معضلات فرهنگی هم حرف بزنیم/ خلیلی: مراکز فرهنگی می‌خواهند مطیع آنها باشیم

کدخبر: 2119350

اکبر خلیلی گفت: دوستان نویسنده من از همه جا کاملاً ناامید شده بودند زیرا مراکز فرهنگی که درست شده بود سعی می‌کردند از ما بندگانی به وجود آورند که مطیع آنها باشیم و مطابق میل آنها بنویسیم.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، یکصدمین عصرانه ادبی فارس با حضور چهره های فرهنگی و ادبی در این خبرگزاری برگزار شد.

اکبر خلیلی در این مراسم گفت: خبرگزاری فارس زمانی به داد اهالی ادبیات رسید که به کلی فراموش شده بود و امیدی نبود که دوستان نویسنده من از همه جا کاملاً ناامید شده بودند زیرا مراکز فرهنگی که درست شده بود سعی می کردند از ما بندگانی به وجود آورند که مطیع آنها باشیم و مطابق میل آنها بنویسیم. اما ما بچه های انقلاب بودیم و 17 شهریور را از سر گذرانده بودیم.

وی افزود: اولین کاری که کردند این بود که ما را زیر چتر ناشرین بردند و به ما گفتند بروید برای کارهایتان ناشر پیدا کنید تا نتوانیم حرف مان را بزنیم. من خاطرم هست که با سه وزیر و دو رئیس جمهور حرف زدم و خواستم اجازه دهند که قانون ناشر مؤلف را تصویب کنند و به این واسطه حقوق نویسنده را به او بدهند تا بتواند کارش را چاپ کند.

نویسنده رمان «ترکه های درخت آلبالو» گفت: در این شرایط آقای قرایی پیدا شد و دست ما را گرفت و میان دانشجویان و دانش آموزان برد و معرفی مان کرد. او در خبرگزاری فارس دست ما را گرفت و ما را نشان داد.

خلیلی در پایان سخنانش گفت: دوستان من برای پول کار نمی کنند آنها برای موقعیت، مدیریت و حقوق های نجومی کار نکردند آنها از روزهای اول از امام خمینی پیروی کردند چون او فرموده بود که انتظار دارم قلم ها را تبدیل به اسلحه کنید.

حسین اسرافیلی در یکصدومین عصرانه ادبی فارس گفت: همواره با اندوه فراوان از دوران گذشته یاد می کنیم که همه دور هم بودیم اما بنابه دلایل مختلف این روزها از هم دور شده ایم و فکر می کنم این محافل و صحبت کردن ها در روزگار ما جایش خالی بود که با برنامه عصرانه ادبی این اتفاق رقم خورد. سپاسگزارم این اتفاق افتاده اما مسائلی هست که دوستان باید تلاش کنند تا دور هم جمع شدن ها راحت تر شود.

وی افزود: آنهایی که در استان ها هستند حضورشان در تهران سخت است اما می شود با اندیشیدن تدابیری به منزل شان رفت و از آنها تفقد کرد و حتی آنهایی که در تهران هستند اما به دلیل کهولت سن یا مشکلات جسمانی آمدن برای شان مشکل است می شود به منزل شان رفت و از آنها یاد کرد. مانند استاد سیدعلی موسوی گرمارودی که خوب است به منزلش رفت.

اسرافیلی در پایان گفت: خوب است برنامه هایی که عنوان نکوداشت دارد تنها به نکوداشت اختصاص داده نشود و با دعوت از صاحب نظری در حوزه فرهنگ بخواهیم در ارتباط با معضلات فرهنگی حرف بزند. اینها نکاتی است که خوب است اهالی رسانه به آنها توجه کند و به مخاطبان خود انتقال دهند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: