تشکیل حلقه صلح/نمایشگاه دگردیسی برگزار شد

کدخبر: 2120562

اختتامیه دومین جشنواره «رنگ صلح» با معرفی نفرات برگزیده و تشکیل حلقه صلح، با حضور هنرمندان، شرکت‌کنندگان و سفرای برخی کشورها برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی این برنامه، دومین جشنواره «رنگ صلح» ۲۳ شهریورماه در گالری هنری برج میلاد تهران با نمایش اثر از ۱۳۰ هنرمند در سه گروه سنی کودک، نوجوان و بزرگسال از شهرهای مختلف ایران، فعالیت خود را شروع کرد.

بعد از یک هفته نمایش آثار، در مراسم اختتامیه بهناز پورنگ - دبیر جشنواره - از هنرمندانی که در برپایی این رخداد فرهنگی همراهی داشتند، تشکر و اعلام کرد که در این مراسم، از هنرمندانی که به «رنگ صلح» قلم زدند، تقدیر خواهد شد.

علی درویش‌پور - مدیرعامل برج میلاد - نیز در این مراسم «روز جهانی صلح» را بهانه‌ای برای یک اراده جهانی در نیل به صلح دانست و گفت: ایران بر پایه اصول راهبردی خود همواره به‌دنبال صلح بوده است. ایران ضمن اقتدارگرایی، نقش مهمی در صلح جهان داشته است. صلح جهانی همواره جزو خواسته‌های ایران بوده و هست.

در ادامه، رضا سیدان - نایب رئیس شبکه شورای عالی انجمن دوستی ایران با سایر کشورها - گفت: جنگ تبعات بدی برای جهان به‌لحاظ بی‌خانمانی و بی‌سرپرستی و تورم دارد. یکی از مشکلات جنگ، بُعد روانی آن است که ما طی هشت سال جنگ تحمیلی، آن را تجربه کردیم. صلح می‌تواند ملت‌ها را به هم نزدیک کند.

دیگر سخنران مراسم، علی‌اشرف مجتهد شبستری - رئیس انجمن دوستی ایران و تاجیکستان - بود که با ارائه گزارشی از وضعیت جهان، گفت: در سال ۲۰۱۶ تعداد پناهندگان جهان دو برابر شد و به رقم ۶۳ میلیون نفر رسید. شاخص صلح جهانی نشان می‌دهد وضع صلح در جهان امروز بد شده است. جای شگفتی است کشورهایی که به دنبال حقوق بشر هستند، بیشترین سلاح را می‌فروشند. عربستان سعودی ۲۱۲ درصد خرید سلاحش را افزایش داده و همان کشورهایی که دم از حقوق بشر می‌زنند در عراق از سلاح‌های دارای اورانیوم استفاده کردند.

رئیس انجمن دوستی ایران و تاجیکستان با اشاره به نقش زبان و ادبیات فارسی در صلح و صفا و دوستی، گفت: نقش زبان و ادبیات فارسی چنان است که مرزها را درهم نوردیده است. مولانا با مثنوی خود پرفروش‌ترین کتاب آمریکاست. چند سال قبل بان کی مون - دبیرکل سازمان ملل - می‌گفت جهان امروز برای صلح به حرف‌های رودکی نیاز دارد. در نتیجه می‌بینید که تمام ادبیات ما و قرآن، مشحون از صلح و دوستی است.

در اختتامیه جشنواره نقاشی «رنگ صلح» سفرای کشورهای نیکاراگوئه و بلغارستان هم سخرانی کردند.

سفیر نیکاراگوئه گفت: معتقدم انسان ذاتا خشونت ندارد و ما انسان‌ها به دنبال آرامش و صلح هستیم؛ اما می‌بینیم که در جهان امروز سینمای هالیوود و رسانه‌ها روی خشونت تاکید می‌کنند.

او با بیان این‌که صلح را باید از گاندی یاد بگیریم که بدون خشونت از فرهنگ و مردمش دفاع کرد، افزود: صلح را باید از ایران یاد بگیریم که با آمریکا نجنگید، اما قراردادی امضا کرد که از حقش دفاع کرد.

سفیر بلغارستان هم در سخنانی گفت: ما شنیده‌ایم که جنگ چیز بدی است و چه میزان هزینه برای آن صرف می‌شود. امیدوارم همین‌قدر و حتی بیشتر برای صلح هزینه شود.

اختتامیه دومین «جشنواره رنگ صلح» که به همت موسسه پویندگان برگزار شد، بخش‌های دیگری هم داشت، از جمله پخش کلیپی از اولین دوره جشنواره، اجرای موسیقی سنتی هنرمندان گروه هنری سیحون، سرود وطن با اجرای نونهالان که مورد توجه حاضران قرار گرفت، تجلیل از مدیرعامل برج میلاد، تجلیل از منیژه صحی نقاش، مسیح میرحسینی بازیگر و نقاش و هادی جمالی نقاش. از سفرای کشورهای نیکاراگوئه و بلغارستان هم تجلیل شد.

در نهایت، برگزیدگان دومین دوره جشنواره به این شرح اعلام شدند: در گروه بزرگسال، سجاد گمار از همدان اول شد، شیوا فضلی‌خانی از تهران رتبه دوم را کسب کرد و شقایق پیشگاه حقی از لاهیجان در رتبه سوم قرار گرفت.

در گروه سنی نوجوان، ساقی بهمنش از لاهیجان اول، زهرا ناصری و طوبی حاجی زاده هر دو از تهران رتبه‌های دوم و سوم را کسب کردند.

سارینا گوزلی از البرز نفر اول بخش کودک شد. در این گروه سنی نگار حسین‌پور ساروی از بهشهر رتبه دوم را به‌دست آورد و کیان رضی ساجدی از لاهیجان در جایگاه سوم قرار گرفت.

بعد از برگزاری مراسم پایانی در سالن سعدی، حاضران در سالن همراه هنرمندان، شرکت‌کنندگان و کودکان در فضای باز مقابل مرکز همایش‌های برج میلاد، حلقه صلح را تشکیل دادند. در ادامه حاضران از نقاشی‌های به‌نمایش درآمده در گالری هنری برج میلاد دیدن کردند.

به گفته دبیر اجرایی دومین «جشنواره رنگ صلح» این جشنواره سال آینده به‌صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد.

~.~.~.~.~.~.~.~.~.~

مجموعه آثار نقاشی و مجسمه‌های پوشیدنی الهه فرمانیان از ۳۱ شهریورتا ششم مهرماه در گالری بن در معرض دید است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی نمایشگاه دگردیسی، الهه فرمانیان در این‌باره گفت: از آغاز فعالیت حرفه‌ای نقاشی من تا به حال، ۱۵ سال می‌گذرد و همواره در این سال‌ها به‌صورت متوالی در حال رقابت با خود بودم و همواره سعی در تجربه، آموختن و پیشرفت در این استعداد وجودی خود بوده‌ام که ثمره این راه شرکت در ۴۰ نمایشگاه گروهی در داخل و خارج کشور بوده است.

او ادامه داد: خلق نقاشی‌های مجموعه «دگردیسی» سه سال زمان برده و در خلق این آثار همواره از انسان‌ها و محیط پیرامون خود الهام گرفته و پس از پردازش واقعیت‌ها در ذهنم، به تصاویری سرشت‌گونه رسیده‌ام.

برگزیده نخست جایزه جشنواره شروه در سال ۱۳۹۴ گفت: گویی تمام انسان‌ها در روزمرگی‌شان نقابی بر چهره دارند، از این رو تصمیم گرفتم، انسان‌ها را به شکل سرشت درونی‌شان تصویر کنم و بگذارم بوم‌ها و رنگ آشکارکننده این رمز رازآلود باشند. انسان‌هایی که نگاه پرگویی دارند و صرف نظر از هیاهوی‌شان در پس‌زمینه روزگار محو می‌شوند و مانند موجودی که از صورتی به صورت دیگر، دگردیسی می‌کند تا مجالی برای زندگی بیابد، جسته و گریخته از فراموشی‌شان به دنیایی که همان دنیای فراموشی است سرک می‌کشند.

فرمانیان درباره مجسمه‌های پوشیدنی که در این نمایشگاه به نمایش درآمده است، گفت: تصمیم گرفته‌ام پرتره‌ها و فرم‌هایی را که روی بوم از ذهنم تراوش می‌کند، در غالب مجسمه‌های کوچک پوشیدنی قابل لمس‌تر خلق کنم، شاید حالت فیزیکی‌شان بیشتر یادآور این تغییر باشد.

این مجموعه شامل ۵۰ اثر از مجسمه‌های پوشیدنی است.

الهه فرمانیان متولد نهم شهریورماه ۱۳۶۳ و دارای مدرک کارشناسی ارشد تصویرسازی از دانشگاه هنر معماری تهران است. او در سال ۱۳۹۴ موفق به کسب رتبه نخست جشنواره شروه شد و در سال ۱۳۹۵ به‌عنوان منتخب فصلنامه هنری نقاشان امروز، منتخب نمایشگاه تصویرسازی «یک دنیا آرزو کودکانه» مسکو و منتخب پروژه تصویرسازی کتاب دکتر باستانی پاریزی معرفی شد.

این نمایشگاه از ۳۱ شهریورماه تا ششم مهرماه در گالری بن به آدرس درکه، خیابان احمدپور، پلاک ۶۰ برگزار خواهد بود.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: