گزارشی از مراسم رونمایی کتاب «همراه»

روایت‌های دست اول از دوران جنگ در کتاب «همراه»/ نامه‌های سردار رحیم صفوی به مارد و همسرش

کدخبر: 2121333

مراسم رونمایی از کتاب «همراه» به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از کتاب «همراه» به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد.

بر اساس این گزارش، کتاب «همراه» روایت دکتر مهرشاد شبانی، از همراهی سردار سرلشکر پاسدار دکتر سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری در دوران دفاع مقدس است.

علی دارایی، معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما در این مراسم گفت: روایت‌های این کتاب دست اول است، بسیاری از مطالب را برای اولین بار گفته‌ایم و باید از خانم اردستانی و مرکز تحقیقات دفاع مقدس تشکر کنیم.

وی با بیان اینکه یادم هست در زمان جنگ اقا رحیم برای همسر و مادرش نامه می‌نوشت، توضیح داد: این رفتارها به نوعی الگو سازی برای ماست؛ این کتاب دارای روایت صادقانه است و گزینشی نیست بنابراین تمام وقایع را می‌توان دید. به گفته معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما، در حضور اقای صفوی صحبت کردن بسیار مشکل است، بخش اعظم از این نیروی مسلح بی نظیر که در دنیا داریم محصول زحمات ایشان در آن دوران است، سردار صفوی قبل از انقلاب به لبنان و جنوب این کشور می‌رود.

وی ادامه داد: جوانی که در آن زمان دنبال درس و دانشگاه بود به لبنان می رود، این مسئله در موفقیت‌هایش تاثیرگذار است و مسولیت های مختلف و بزرگی را می‌گیرد. دارایی به حسن اخلاق سردار صفوی اشاره کرد و ابراز داشت: آقا رحیم تبسم زیبا و دوست داشتنی دارد که انسان به آن غبطه می‌خورد.

دارابی در ادامه عنوان کرد: مرز داشتن با دوستان و دشمنان انقلاب یکی از شرایط سختی بود که در زمان فرماندهی ایشان رعایت می شد. سپاه به فرماندهی وی مرز بندی های مشخصی داشت. جامعه ای که قهرمان هایی مانند صفوی دارد باید به خود ببالد. یکی از جریمه‌هایی که سردار صفوی برای همسرش داشت واژه دوستت دارم بود، که مثلا اگر او را در جایی معطل می‌کرد می‌گفت: باید از این واژه استفاده کرد.

* سردار صفوی: بدون حمایت زنان نتیحه جنگ این چنین نمی‌شد

سردار سرلشکر پاسدار سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری در مراسم رونمایی از این کتاب اظهار داشت: اعتقاد من این است که قهرمانان اصلی شهدای جنگ و حانبازان هستند و خانواده‌هایی که کمتر از آنها نامی برده می‌شود، ما ریزه خوار پانصد هزار شهید هستیم.

وی با بیان اینکه 28 سال از جنگ می‌گذرد آیا می‌توانیم برای عبور از این شرایط با استفاده از الگوی کارآمد دفاع مقدس حرکت کنیم، و آیا الگوی مدیریت دفاع مقدس می تواند یک الگوی کار امد باشد؟ گفت: زنان از امام(ره) حمایت کردند و جنگ بدون حمایت عاطفی آنها به پیروزی نمی‌رسید‌، بدون حمایت زنان نتیحه جنگ این چنین نمی‌شد. با هوشمندی و صبوری پاسخ گوی رجزخوانی رییس جمهوری امریکا خواهیم بود و مطمعنم که زنان و مردان ما ایستاده‌اند تا کشور ما را به پیروزی برسانند. وی گفت: امیدوارم این کتاب یک الگو باشد و فداکاری‌های مردان و زنان را در دوران جنگ همه شاهد باشند. چه زنانی که یک لحظه از ازدواج شان نگذشته بود که شوهرش را راهی جبهه ها می کردند و مادرانی که هر سه فرزند خود را برای دفاع راهی می‌کردند. یادم می آید که مادری برای اینکه فرزنداش را ببیند با اصرار فراوان خواست به آبادان برود، به اتوبوس دشمن حمله کرد و همه از آن پیاده شدند، اما این شیر زن در آن نشسته بود و گفت چرا پیاده شدید؟ آیا غیرت تان قبول می کند که من را اسیر کنند و بگیرند! اینجا بود که همه به اتوبوس برگستند و راه شان را ادامه دادند.

* شبانی: امروز که پشت سرم نگاه می‌کنم می‌بینم که راه پرپیج و خمی را پشت سر گذاشته‌ام/ با هر شهید مسئولیت‌ما سخت‌تر می‌شد/ سردار صفوی در جبهه غرش می‌کرد و در خانه کرنش

مهرشاد شبانی همسر سردار صفوی در کلیپی که از وی تهیه شده بود طی سخنانی گفت: گویا من در جنگ هستم و خودم را مسئول می‌دانستم. بیشتر از اینکه با او زندگی کنم با نامه‌هایش زندگی می‌کردم. ما اولین عیدنوروزی را که با هم بودیم در سال هشتم زندگی مان بودیم و به همین میمنت در تکیه شهدا گذراندیم. هزاران زن و مادر و همسر مثل من این سختی را کشیدند اگر مطرح می شود برای این است که به فرزندان مان بگوییم که مادران و پدران شما برای این امنیت سختی کشیدند با هر شهید مسولیت ما سنگین تر می شد. شبابی با خواندن بخش‌هایی از کتاب «همراه» گفت: امروز که پشت سرم نگاه می کنم می بینم که راه پرپیج و خمی را پشت سر گذاشته‌ام، که پستی‌ها و بلندی های زیادی داشت و نشاط و سر زندگی‌ام بیشتر از ضعف‌های آن است. خدا را شاکرم برای همسرم و فرزندانم.

وی به مواردی اشاره کرد و مترکز شد: این ماه مبین شهادت امام حسین(ع) و یارانش است. ماهی که یاداور شجاعت حضرت زینب(س) و همراهانش است، ما در این ماه قرار گرفتیم و ناخواداگاه با هفته دفاع مقدس یکی شده‌ است که اگاهی‌هایی را با خود به همراه دارد.

همسر سرلشکر صفوی با بیان اینکه امام حسین (ع) در هشتم ذی‌الحجه حج را نیمه رها کرده و نیت را به عمره بر می‌گردانند و تصمیم می‌گیرند به کوفه هجرت کند گفت: امام در آن لحظه فقط خودش نبود یارانش کم تعداد ایشان هم بودند تفاوت خرق و خلق را باید در اینجا آموخت. وی با طرح این پرسش که یاران امام حسین(ع) از نظر کمی و کیفی چگونه بودند؟ تصریح کرد: روایت شده که اصحاب بین 73 تا 90 نفر بوده‌اند که حدود 19 نفر از آنها را زنان تشکیل می‌دادند. و امام به خوبی آگاه بودند که اگر منتقل کننده‌ای از این وقایع نباشد و اگر خون‌هایی که روی زمین می‌ریخت نقل کننده‌ای نداشته باشند به قول معروف «کربلا در کربلا می‌ماند».

شبانی این سخنان را به عنوان مقدمه ارائه کرد و افزود: خود شما می‌دانید در هشت سال دفاع مقدس چه گذشت و چه عادت‌هایی را خرق کرد. عمق جبهه ما شهرها و روستاها بود. این کتاب سه فراز دارد؛ یکی در ارتباط با این است که فرزندان دهه شصت بدانند که چگونه پدرانشان این امنیت را به وجود آورده‌اند و حالا وقت این است که جوان ها پرچم جنگ را در دست بگیرند، چراکه حالا جنگ به فضای مجازی آمده و مهربانی‌ها را می برد.

به گفته این نویسنده، نکته بد در مورد همسرم است که چون مشت نمونه خروار است می گویم او در جبهه غرش می‌کرد و در خانه کرنش؛ او یک فرمانده با صلابت بود و در خانه همسر و مدیری مهربان.

* نیازی: جریان‌سازی را آغاز کردیم

یحیی نیازی مدیر گروه مطالعات اجتماعی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس فرد دیگری بود که در جایگاه حاضر شد و طی سخنانی خاطرنشان کرد: بعد از دو تا سه جلسه «تاریخ شفاهی» که با فرمانده سپاه داشتیم، نتیجه این شد گوشه‌هایی از زندگی مردان جنگ پنهان نماند، در این راستا که پیشنهاد شد با همسران انها گفت‌وگو صورت گیرد تا بعد از آن به خانواده هم پرداخته شود.

وی گفت: لازم می‌دانم از همه همکاران خود تشکر کنم. ممنون از دکتر شبابی که وقت و بی وقت پذیرای بچه‌های بخش پژوهش بودند، اما این یک جریان سازی است، امیدوارم سایر نهادهای ما در این مسیر گام بردارند که بتوانیم تحربه‌ها را به سایرین منتقل کنیم.

در ادامه از کتاب «همراه،‌روایت دکتر شبانی همسر سردار سرلشکر صفوی از دوران دفاع مقدس» رونمایی شد.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: