باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

سلامت مردم قربانی لابی قدرتمند خودروسازان

کدخبر: 2127133

همواره کم هزینه ترین تصمیمات برای دولتمردان تصمیماتی است که منجر به حذف اولویت های زیست محیطی می شود، تصمیماتی که شاید کم هزینه به نظر برسند، اما در نهایت برای مرتفع کردن آن باید هزینه سنگینی پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پانزدهم مهرماه پلیس راهور از توقف شماره گذاری 8 خودروی داخلی به دلیل مصرف بالای سوخت خبر داد. خبری که نشان دهنده اهتمام دولت به بحث آلودگی هوا و محیط زیست در آستانه نزدیک شدن به فصل زمستان بود.

سه روز به طول نینجامید که محمد شریعتمداری در مصاحبه ای گفت:شماره گذاری خودروها به روال گذشته باز می گردد،خبری که دوستداران محیط زیست را بار دیگر به شک فرو برد.

توقف شماره گذاری 8 خودروی داخلی مصوبه هیئت دولت بود که طبق آن پلیس از تاریخ 20 شهریور96 موظف شد، شماره گذاری همه خودروهای سواری داخلی که میزان مصرف سوخت آنها 8.5 لیتر و یا بالاتر از 8.5 در 100 کیلومتر است را موکول به اسقاط یک خودروی فرسوده کند.

خودروسازان از اسقاط کردن خودروهای فرسوده امتناع کردند و وزیر صنعت به سرعت از اصلاح مصوبه قبلی هیئت دولت خبر داد و گفت: بخشنامه جدید وزارت صنعت معدن و تجارت درباره مجوز شماره گذاری خودروهای داخلی با مصرف سوخت بالا امروز یا فردا صادر خواهد شد. بنابراین اصلاح این مصوبه به معنی عقب نشینی هیئت دولت در برابر خودروسازان است.در عین حال تصمیم هیئت دولت تا حد زیادی قابل فهم است چرا که مصوبه هیئت دولت رسانه ای شده و به خودروسازان اعلام شده بود. با این وجود خودروسازان هیچ اعتنایی به این مصوبه نکردند. خودروهایشان را پیش فروش کرده و خورویی هم اسقاط نکردند.

پلیس راهور هم خودروهایی که مردم پیش خرید کرده بودند را شماره گذاری نکرد و این شرایط یعنی، خودروسازان پولشان را گرفته بودند. مردم پول داده بودند و ماشینشان را می خواستند و مسئله هم رسانه ای شده بود. بنابراین هیئت دولت هم از تصمیم محیط زیستی اش عقب نشست.

چرخه ای که معمولاً در همه تصمیمات مربوط به محیط زیست که یک طرف آن مردم، طرف دیگر دولت و طرف سوم لابی های اقتصادی قدرتمند قرار دارد شاهد آن هستیم.

آلودگی هوا در تهران به طور متوسط موجب کاهش ۵ سال از عمر تهرانی ها شده است

سالیانه ۳ میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. آمارها نشان می دهد که در روزهای تشدید آلودگی هوای تهران، شمار بیماران تنفسی «تا ۶۰ درصد» افزایش می یابد.

بیشترین عامل مرتبط با تشدید بیماری های سیستم قلبی، عروقی و ریوی، افزایش آلاینده های دی اکسید گوگرد، ذرات معلق و منواکسید کربن است، به طوریکه «آلودگی هوا در تهران به طور متوسط موجب کاهش ۵ سال از عمر تهرانی ها شده است». اما کسی برای آلودگی هوا و محیط زیست ، تجمع اعتراضی برگزار نمی کند.

در برخی کشورها تعداد افرادی که در اثر آلودگی هوا و محیط زیست جان خود را از دست می دهند بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است. این مرگ و میر بطور خاص مربوط به آسم ، برونشیت، تنگی نفس و حملات قلبی و آلرژی های مختلف تنفسی است.

آسان ترین راهکار بهبود آلودگی هوا، کاهش تعداد خودروها در سطح شهر است

آسان ترین و کم هزینه ترین راهی که برای کاهش این معضل زیست محیطی وجود دارد، کاهش تعداد خودروها در سطح شهر است که با این تصمیم نه تنها خودرویی از سطح شهر کم نمی شود بلکه با افزایش خودروهای آلاینده به ترافیک سطح شهر اضافه می شود.

با این وجود همواره کم هزینه ترین تصمیمات برای دولتمردان تصمیماتی است که منجر به حذف اولویت های زیست محیطی می شود. تصمیماتی که شاید در کوتاه مدت از نظر سیاسی کم هزینه به نظر برسد اما در نهایت برای مرتفع کردن آن باید هزینه سنگینی پرداخت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: