فرستاده سازمان ملل در امور لیبی:

پیشرفت‌هایی در مذاکرات اصلاح توافقنامه الصخیرات حاصل شده است

کدخبر: 2129122

فرستاده ویژه سازمان ملل در لیبی تأکید کرد که پیشرفت‌هایی در مذاکرات دو کمیته گفت‌وگوی لیبیایی درباره اصلاح توافقنامه الصخیرات حاصل شده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «غسان سلامه» فرستاده سازمان ملل در لیبی گفت که مذاکرات بین دو کمیته گفت وگو یکی کمیته وابسته به مجلس نمایندگان طبرق و دیگری کمیته وابسته به دولت وفاق ملی درباره اصلاح توافقنامه الصخیرات، صریح و سازنده بود و پیشرفت هایی نیز حاصل شده و دو طرف درباره نحوه حل وفصل مسائلی که تا کنون توافقی درباره آن صورت نگرفته، بحث و گفت وگو کردند.

سلامه اشاره کرد که همچنان برخی مسائل نیازمند بررسی های زیاد هستند و دو کمیته مذکور فردا شنبه در تونس گفت وگوهای خود در این باره را ازسر می گیرند.

طبق گزارش وبگاه «النشره»، کمیته های مذکور پس از دو روز وقفه و تعلیق گفت وگوها از سوی هیأت مجلس نمایندگان طبرق، بار دیگر این گفت وگوها را از سر خواهند گرفت.

پیش از این «عبدالسلام نصیه» رئیس کمیته گفت وگوی وابسته به مجلس نمایندگان طبرق، هیأت دولت سراج را به مطرح کردن مواردی که از پیش توافق شده بود، متهم و تعلیق گفت وگوها تا زمان دستیابی به سند مکتوب کمیته گفت وگوی شورای دولت وفاق ملی در رابطه با مسائل اختلافی را اعلام کرده بود.

توافقنامه الصخیرات یک توافقنامه سیاسی شامل همه طرف های درگیر در لیبی است که در سال 2015 تحت نظارت «مارتین کوبلر» فرستاده اسبق سازمان ملل در لیبی، در شهر الصخیرات مغرب امضا شد تا به جنگ داخلی در لیبی پایان داده شود.

این توافقنامه بر تشکیل دولت وفاق ملی، مجلس نمایندگان، مجلس عالی دولت، اتخاذ تدابیری برای اعتمادسازی، اجرای ترتیبات امنیتی، حمایت بین المللی و تشکیل نهادهای و شوراهای متخصص تأکید دارد.

دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» ثمره توافقنامه الصخیرات است اما اختلاف اصلی در این توافقنامه درباره ماده ای است که به دولت وفاق ملی اختیار تعیین فرمانده نیروهای مسلح را اعطا می کند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: