هم‌نوا با زلزله

کدخبر: 2137731

غرب ایران می‌لرزد؛ همه برای کمکی ولو کوچک، به تکاپو می‌افتند. هرکس هنری را که دارد به کار می‌گیرد تا مرهمی باشد بر زخم جان و دل زلزله‌دیدگان؛ در این میان اما اهالی موسیقی نیز در «هم‌نوا»یی با زلزله‌زدگان کم نمی‌گذارند و روی این هنر را سفید می‌کنند.

شامگاه یکشنبه ( ۲۱ آبان) زلزله‌ای به بزرگی ۷.۳ ریشتر در مرز ایران و عراق و نزدیکی کرمانشاه رخ می‌دهد؛ ایسنا در این گزارش مروری می‌کند بر کمک‌ها و همدردی‌های اهالی موسیقی با زلزله‌زدگان این منطقه.

ناظری و کامکارها با زلزله‌زدگان هم‌نوا می‌شوند

فردای روز زلزله شهرام ناظری ـ خواننده موسیقی ایرانی کرد تبار ـ در نشست خبری جدیدترین آلبومش با نام «عاشق کیست» نسبت به این اتفاق واکنش نشان می‌دهد و از حاضران درخواست می‌کند به یاد کردها و هم‌ولایتی‌ها و خانواده‌اش سکوت کنند.

در ادامه این خواننده همراه با خانواده موسیقیدان «کامکار» که آن‌ها نیز تباری کرد دارند؛ تصمیم می‌گیرند کنسرتی را برای همدردی با زلزله‌زدگان برگزار کنند. طبق اعلام این کنسرت به منظور همدردی با هموطنان زلزله دیده غرب کشور برگزار و صددرصد عواید حاصل از آن صرف کمک به هموطنان عزیز می‌شود. همچنین در اجرای این برنامه هیچ یک از هنرمندان، عوامل، نهادهای دولتی، وزارت ارشاد، حراست معاونت هنری، نظامی، امنیتی و انتظامی، شرکت برگزار کننده، سالن وزارت کشور و سایت عامل فروش هیچگونه وجهی دریافت نمی‌کنند.

حافظ ناظری ـ آهنگساز و فرزند شهرام ناظری ـ نیز به کرمانشاه سفر می‌کند.

کاوه آفاق و تلاش برای دامدارهای زلزله‌زده

کاوه آفاق ـ خواننده پاپ راک ـ که درپی زلزله اخیر غرب کشور به یکی از روستاهای زلزله زده کرمانشاه می‌رود، به ایسنا می‌گوید: اصل اول مدیریت بحران این است که فرد مسئول خود را به محل بحران برساند یا افرادی را به آنجا بفرستد که اطلاعات دقیق را به او برساند. در همه جای جهان عموما ورزشکاران هنرمندان وغیره نیز دارای مسئولیت معنوی در این موارد هستند. در زلزله آذربایجان نیز از آنجایی که مشخص نبود اخباری که به ما می رسد تا چه اندازه درست است من خودم به آنجا رفتم.

او ادامه می‌دهد: من به کرمانشاه رفتم و متاسفانه متوجه شدم هیچ فرد و کارشناسی به این موضوع اشاره نکرده است که موتور اقتصاد این منطقه دامپروری است و با از بین رفتن دام‌ها زیر آوار نمی‌توانند زندگی خود را بگذرانند.

آفاق اضافه می‌کند: اکنون من این حرف‌ها را از جایگاه کسی می‌گویم که در رشته معماری تحصیل کرده و اندکی با علوم سیاسی-اجتماعی نیز آشنا هستم. دام‌های بالغ روستاییان با ریختن آوار از بین رفته است و فقط دام‌هایی که تازه به دنیا امده بودند به دلیل کوچک بودن زنده مانده‌اند. باید برای اهالی منطقه سریعا دام‌های بالغ تهیه شود تا علاوه بر هزار مسئله باقی احشام نیز از گرسنگی تلف نشوند.

او اظهار می‌کند: در شرایط مشابه همه جای دنیا دولت‌ها باید ابتدا به مراکز اصلی رسیدگی کنند و روستا ها عموماً کم کم مغفول می مانند.مثل کشور مادر همه جای دنیا نیز حکومت ها می توانند نهایتاً۴۰ تا ۶۰ درصد رسیدگی به این امور را انجام دهند، مابقی کار توسط نهادهای مردمی و خود مردم انجام می شود. این موضوع وظیفه صد درصدی دولت نیست زیرا بودجه آن حساب و کتاب دارد.

این هنرمند بیان می‌کند: منطقه کرمانشاه کوهستانی و خانه‌های روستاییش بوم‌آورد است برای آواربرداری آنها نیاز به ماشین آلات سنگین است. روستاییان زلزله زده بعد از آواربرداری نیازمند مصالح و معمار برای بازسازی خانه‌هایشان هستند در ادامه آنها به اسباب خانه مانند یخچال و تلویزیون و حتی قابلمه احتیاج پیدا می‌کنند. کمک در این زمینه‌های جزء که در حجم کلان بسیار پرهزینه می‌شود باید با همیاری نهادهای مردمی قوی انجام شود.

کاوه آفاق می‌گوید: چیزی که من را به درد می‌آورد این است که مردم همچنان اقدام به خرید چادر،پتو و پوشک بچه و... می‌کنند در حالی که هلال احمر به خوبی این موارد را تامین کرده است. زلزله زده‌ها مجبور هستند این کالاها را بفروشند و به پول تبدیل کنند. من در آذربایجان و بم هم این را دیدم. از آنجایی که تعداد این کالاها در آن منطقه زیاد شده قیمتشان پایین می آید و ضرر می‌کنند. این موضوع چرخه اقتصادی بیماری را تولید می‌کند.

او تاکید می‌کند:تولید این سیکل‌های معیوب به ایراد ما در حوزه آموزش‌های عمومی و ملی برمی‌گردد. خرید کالا و ارسال آن به مناطق زلزله‌زده نشان از شَرف مردم ما دارد و باید پای یک یک آنها را بوسید؛ اما از جایی به بعد مردم باید به جای خرید پتو حتی نصف مبلغ آن را به نهادهای مردمی ای که مورد اعتمادشان است واسپاری کنند.

انتشار قطعه‌ای برای «درد»

اردشیر کامکار ـ نوازنده کمانچه ـ و ذکریا یوسفی ـ نوازنده سازهای کوبه‌ای ـ نیز درپی این حادثه قطعه‌ای به کلام را با نام «ژان» منتشر می‌کنند؛ «ژان» در زبان کردی به معنای «درد» است.

این دو هنرمند در یادداشتی کوتاه برای این قطعه نوشته‌اند:

«این نوا، مویه کردستان است؛ سرزمینی که زیر و بم موسیقی با لبخندها و رنج‌های مردمانش آمیخته است، با فراز و فرودشان، با تار و پودشان... و این زخمه‌ها پیشکشی است به سپیدارانی که به درازای تاریخ، در برابر تندبادها ایستادند، اما نشکستند و کمر خم نکردند... کردستان غمگینم تسلیت .

به یاد همه جان باختگان زلزله کرمانشاه اردشیرکامکار-زکریایوسفی»

تسلیت کیهان کلهر به مردم کرمانشاه

کیهان کلهر ـ نوازنده کمانچه ـ که زاده خطه کرمانشاه است نیز با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرام خود می‌نویسد: «ضمن دعا به درگاه خداوند متعال برای شفای عاجل مصدومان حادثه زلزله شب گذشته، درگذشت جمعی از هموطنان عزیزمان را به ملت ایران به ویژه مردم استان کرمانشاه تسلیت عرض می‌کنیم . »

او همچنین در پیام دیگری می‌گوید: «برای مجروحین سلامتی‌، برای درگذشتگان آرامش روح و برای هموطنان داغدارمان، خصوصاً خانواده‌های کشته شدگان این فاجعه، صبر و بردباری آرزو می‌کنم.»

این هنرمند در اقدامی دیگر با انتشار ویدیویی از کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه می‌نویسد: « دومین محموله از کمک‌های شما عزیزان به کرمانشاه رسید و توسط دوستان گرانقدری که از جای‌جای کشور و خصوصا کرمانشاه به کمک آمده بودند به روستاهای زلزله‌زده منتقل و در بین هموطنان آسیب‌دیده توزیع شد.»

کلهر در بخش دیگری از این متن اضافه می‌کند: «برنامه بعدی ما ساخت و انتقال تعدادی دستشویی و حمام از پیش ساخته خواهد بود.»

این نوازنده کمانچه همچنین از افرادی که مایل به کمک و یاری در این زمینه هستند، می‌خواهد از طریق پیام به صفحه اینستاگرام او این کار را انجام بدهند.

از انریکه تا عالیم قاسم‌اف

در میان ابراز تسلیت و همدردی هنرمندان داخلی؛ ابراز همدردی خواننده سرشناس اسپانیایی با زلزله‌زدگان ایرانی و عراقی بازتاب خوبی در ایران به همراه دارد. «انریکه ایگلسیاس» پیامی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد، با طرحی از پرچم ایران و عراق به شکل قلب و نوشتن کلمه «عشق» به زبان فارسی و عربی می‌نویسد: «همه‌ی عشق، فکر و دعاهای خود را برای کسانی که در ایران و عراق از زلزله رنج می‌برند بفرستید.»

از طرفی عالیم قاسم‌اف، خواننده مطرح آذربایجانی نیز با انتشار یک پیام ویدیویی به حادثه‌دیدگان تسلیت می‌گوید. همچنین «محسون قرمزگل»، خواننده و کارگردان مسلمان کردتبار ترکیه با انتشار چند عکس خبرگزاری ایسنا از زلزله کرمانشاه در صفحه اینستاگرام خود به کردهای عراق و ایران تسلیت می‌گوید.

نشست خانه موسیقی با رنگ و بوی همدردی

خانه موسیقی نیز که در پی اطلاعیه خانه هنرمندان ایران برای جمع‌آوری کمک‌ها در پایگاه هلال احمر در این نهاد، از مردم درخواست یاری‌گری می‌کند و اعلام می‌کند نشست آبان ماه خود را با هدف کمک و ابراز همدردی با زلزله زدگان غرب کشور برگزار خواهد شد.

در این برنامه جمعی از هنرمندان موسیقی کشور و اعضای خانه موسیقی سه شنبه سی ام آبانماه گرد هم می‌آیند تا درباره جمع‌آوری کمک اقدام کنند .

چند کار خیر دیگر

در این میان یک سایت فروش قانونی محصولات موسیقی تمام مبالغ حاصل از فروش آلبوم «عاشق کیست» را به کمپینی که توسط شهرام ناظری و گروه کامکارها برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه شکل گرفته اهدا می‌کند.

دو روز پس از وقوع این زلزله در گروه موسیقی کردی «ترنگ» که قصد دارد اجرایی را سوم آذرماه در حوزه هنری به روی صحنه ببرد اعلام می‌کند که در این اجرا قطعاتی ویژه برای ابراز همدردی با مصیبت‌دیدگان اجرا و بخشی از عواید کنسرت خود را به آن‌ها اهداء خواهد کرد.

همچنین «کنسرت مهربانی هنرمندان کرد» ۳۰ آبان‌ماه در تالار وحدت به منظور همدردی با هموطنان زلزله‌زده غرب کشور برگزار می‌شود که طبق اعلام برگزارکنندگان آن صد درصد عواید حاصل از آن صرف کمک به هموطنان عزیز خواهد شد .

محسن چاوشی هم یادداشت نوشت

محسن چاوشی ـ خواننده مطرح پاپ ـ نیز به این زلزله کرمانشاه واکنش نشان می‌دهد. او در یادداشتی که ۲۳ آبان در روزنامه ایران چاپ شد، می‌نویسد: «... ین خانه‌های زهوار دررفته را چگونه ساخته‌ایم که با کوچک‌ترین تکانی از هم می‌پاشند و جماعتی را به خاک می‌نشانند. آن خانه‌ نو ساز که دیوارش فرو ریخته بود و اهل خانه پیش از زلزله سرگرم جشن تولد بودند، چرا باید آن‌ طور شود. این مردم مظلوم، در این شهرهای کوچک (بارها و بارها گفته‌ام) حقشان بیش از این است که هنوز در خانه‌هایی زندگی کنند خالی و عاری از هرگونه استاندارد در ساخت و ساز.. . .»

ارکستر ملی اجرای خود را به تعویق انداخت

درپی بیانیه‌ای که معاونت هنری وزارت ارشاد مبنی بر تعطیلی تمامی برنامه‌های هنری در ۲۳ آبان منتشر می کند؛ بنیاد رودکی نیز اعلام می‌کند اجرای آیینی ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی محمد اصفهانی در این روز برگزار نمی‌شود و به تعویق می‌افتد.

واکنش خواننده گروه پالت به زلزله و کمک هنرمندان

امید نعمتی ـ خواننده گروه موسیقی پالت ـ نیز پیش‌قدم شده و نسبت به تهیه یکی از اقلام مورد نیاز مردم در مناطق‌ زلزله‌زده (پتو) اقدام می‌کند. او به ایسنا می‌گوید: فکر می‌کنم هنرمندان در برهه‌های سیاسی و اجتماعی نقش مهمی ایفا کردند. هنرمندان مانند همه مردم، قلبشان در این موارد می‌تپد و هرکاری را که از دستشان بربیاید انجام می‌دهند.

این خواننده با بیان اینکه جریان عجیبی راه افتاده است، ادامه می‌دهد: به عنوان مثال هنرمندان درباره موضوعاتی مانند یوزپلنگ ایرانی، دریاچه ارومیه یا زلزله‌زدگان کرمانشاه از مردم می‌خواهند کمک کنند اما یکسری می‌گویند به هنرمندان چه ربطی دارد که دریاچه ارومیه خشک می‌شود؟ یک نفر زیر یکی از پست‌های من نوشته بود « دم شما سلبریتی‌های فرصت‌طلب گرم که تا اتفاق می‌افتد از فرصت استفاده می‌کنید تا معروف شوید.»

او اضافه می‌کند: من از این موضوع دلگیر شدم. واقعیت این است هنرمند فردی است که عده‌ای شیوه زندگی او را دنبال می‌کنند این وظیفه انسانی او است که توجه‌ها را به این سمت جلب کند.

نعمتی درباره انتشار اثر درباره زلزله‌زدگان اظهار می‌کند: اگر من الان اثری منتشر کنم متهم به سوءاستفاده می‌شوم و یک عده می‌گویند او می‌خواسته اثر خودش را مطرح کند. نیازهای اولیه‌ای برای زلزله‌زده‌ها وجود دارد که همه باید سعی کنیم این‌ها را برطرف کنیم. در حال حاضر زمان تولید یک اثر موسیقایی نیست.

همدردی در فضای مجازی

در این میان هنرمندانی مانند همایون شجریان، سهراب پورناظری، علیرضا قربانی، احسان خواجه‌امیری، کیوان ساکت، سالار عقیلی، رضا صادقی، علی قمصری، سیروان خسروی، خشایار اعتمادی، سامان احتشامی، علی پهلوان، فرزاد فرزین، هانا کامکار و... همان روز اول با انتشار متن‌هایی در فضای مجازی همدردی خود را با زلزله‌زدگان ابراز کردند. برخی از هنرمندان نیز با انتشار شماره حساب‌های شخصی خود اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی کردند.

آیوان و بنجامین جواهری دو خواننده پاپ کرد نیز در حمایت از همزبانان شان، نماهنگی را منتشر کردند.

پی‌نوشت: عکس این خبر در صفحه اینستاگرام سامان احتشامی ـ نوازنده و آهنگساز ـ منتشر شده است.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: