حجت‌الاسلام کفیل در گفت‌وگو با فارس:

اراده امام نشان‌هنده اراده الهی است/ علم کلام در حوزه‌های علمیه باید پویا شود

کدخبر: 2156621

معاون آموزش، پژوهش و فرهنگی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) فعل، گفتار و سکوت معصوم بر ما حجت است، گفت: اگر کسی در مقابل امام حرفی را زد، فعل فرد را نمی‌شود استناد کرد، فعل نبی(ص) و تاریخ ۲۵۰ ساله امامت فعل و اراده خدا است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل معاون آموزش، پژوهش و فرهنگی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در گفت وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس با انتقاد از سخنان 18 دی ماه رئیس جمهور با اشاره به محتوای زیارت آل یس گفت: در این زیارت 19 ویژگی از ویژگی های امامت را مطرح می سازد که یکی از این ویژگی ها «وَدلیلَ إرادَتِه» است که سه تفسیر برای کلمه «إرادَتِه» مطرح شده است که از دیدگاه اول اراده امام را تابع اراده خدا می داند، یعنی هر چه خدا اراده کند، امام همان را اراده میکند.

وی افزود: در تفسیر دوم می گویند تابع نگویید بلکه بگویید همان اراده خدا است، از دیدگاه سوم کلمه «إرادَتِه» به معنای گواه و شاهد دانسته اند، یعنی اراده امام گواه و نشان دهنده اراده خدا است، بنابراین هر اراده ای که امام انجام داد، فعل نبی خاتم(ص) و تاریخ 250 ساله امامت هم فعل و اراده خدا است.

حجت الاسلام کفیل با تأکید بر اینکه خداوند متعال در قرآن کریم این اراده امامت را در طول اراده خود بیان کرده است، ابراز داشت: در آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» به صراحت این موضوع را به صورت مطلق بیان کرده است، بنابراین در برخورد با امام باید به این نکته توجه داشته باشیم که اراده امام گواهی اراده خداوند است.

وی با بیان اینکه فعل، گفتار و سکوت معصوم بر ما حجت است، ادامه داد: اگر کسی در مقابل امام حرفی را زد، جمله ای گفت که با توهین همراه بود، فعل فرد را نمی شود استناد کرد، در کتاب شریف کافی از امام صادق(ع)چنین روایت شده است که پیامبر اکرم(ص) در مسجد «خیف» در جریان حجةالوداع برای مردم سخنرانی کرد و ضمن آن فرمود: «ثَلَاثٌ لَا یُغِلُّ عَلَیْهِنَّ قَلْبُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ‏ إِخْلَاصُ الْعَمَلِ لِلَّهِ وَالنَّصِیحَةُ لِأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِینَ‏ وَ اللُّزُومُ لِجَمَاعَتِهِمْ»؛ سه خصلت است که قلب هیچ مسلمانى نباید درباره آن خیانت کند: خالص کردن عمل براى خدا، نصیحت پیشوایان مسلمانان و همراه بودن با جماعت مسلمانان(الکافی، ثقة الإسلام کلینى، ج 1، ص 403؛ بحارالأنوار، علامه مجلسی، ج 74، ص 132).

معاون آموزش، پژوهش و فرهنگی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با بیان اینکه مقصود از «أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِینَ» در این حدیث امامان معصوم هستند و معنی نصیحت، انتقاد نیست! بلکه معنی نصیحت، خیرخواهی به همراه فرمانبرداری است، خاطرنشان کرد: واژه «نُصح» در مقابل «غش» است. نُصح، به معنى خالص شدن و خالص کردن است، «نصح العسل» یعنى عسل را صاف و خالص کرد. نُصح، چنانکه در مجمع البحرین آمده است، به معنى اخلاص عمل از غش است.

وی با اشاره به آیه «أُبَلِّغُکُمْ رِسَالَاتِ رَبِّی وَأَنَا لَکُمْ نَاصِحٌ أَمِینٌ» پیغام خدایم را به شما می رسانم و من برای شما ناصح و خیرخواهی امین هستم، افزود: عده ای از محدثان مانند ملامحسن فیض کاشانی و ملامحمدباقر مجلسی «النَّصِیحَةُ لِأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِینَ‏» را به «اعتقاد، محبت خالصانه و پیروی کامل از ائمه» تفسیر کرده اند.

حجت الاسلام کفیل با اشاره به سخنان رئیس جمهور گفت: باید به این بیندیشیم گه در حوزه علمیه چه کار کردیم که ثمره آن این شد، گاهی پدری وقتی فرزندش کار اشتباهی را انجام می دهد و ناراحت می شود، به فکر فرو می رود که در تربیت فرزندش چگونه عمل کرده است که این کار اشتباه را مرتکب شده است، بنابراین باید یک اتفاق کلامی جدید در حوزه و دانشگاه رخ دهد تا بتوانیم مطیع محض باشیم.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: