کارشناس روابط بین‌الملل: عملیات شاخه زیتون حامل پیامی برای ناتو است

کدخبر: 2168513

به اعتقاد کارشناس مسائل بین‌الملل، اگر ترکیه سلاح داخلی را جایگزین کند، خروج ناتو نمی‌ تواند این کشور را متزلزل کند؛ یعنی این موضوع یک آمادگی برای خروج ناتو است.

«فرشید باقریان»، کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص پیام­ های عملیات شاخه زیتون، با اشاره به اینکه عملیات ترکیه در شمال سوریه حامل پیامی برای ناتو است، بیان داشت: واشنگتن برنامه بلندمدتی در سوریه دارد.

وی با توجه به تأثیرات احتمالی کودتای پانزدهم جولای 2016 بر ارتش گفت: شایعاتی در میان بود که درون ارتش ترکیه خالی شده و سران آن دستگیر شده­ اند؛ لذا این ارتش فاقد هرگونه کارایی خواهد بود. با این حال رجب طیب اردوغان تلاش داشت اثبات کند که این ارتش حتی اگر از امتحانی گذشته باشد، ارتش ترکیه است و به رهبری او می­ تواند کارایی داشته باشد.

کارشناس مسائل بین الملل با تأکید بر اینکه به واسطه شکل گرفتن کودتا یک سری از صنایع ترکیه دچار مشکل شده بودند، اشاره داشت: برخی از صنعت­گران صنایع ترکیه را واگذار کردند و آن را فروختند. آن­ها دست از بعضی صنایع کشیدند.

وی با اشاره به ادعاهای اردوغان مبنی بر اینکه ترکیه در عملیات شمال سوریه فقط از سلاح های داخلی استفاده کرده است، تأکید داشت: این موضوع دو پیام در بر دارد. نخست اینکه آنکارا به انبار سلاح ناتو دست نزده و از سلاح های ترکیه استفاده کرده است. دوم اینکه این کشور به چنین توانایی رسیده که می تواند سلاح تولید کند.

باقریان با توجه به اینکه آنکارا به نوعی به دنبال وارد شدن به بازار سلاح است، افزود: اگر ترکیه توانسته باشد این سلاح­ ها را در داخل این کشور تولید کند، پس در آینده ای نزدیک یکی از فروشنده­ های سلاح خواهد بود؛ یعنی به نوعی می­ تواند به صادرات خود کمک کند.

وی با تأکید بر پیام موضع اخیر اردوغان در مورد سلاح­ های به کار رفته در عملیات شاخه زیتون اشاره داشت: اگر ترکیه سلاح داخلی را جایگزین کند، خروج ناتو نمی­ تواند این کشور را متزلزل کند؛ یعنی این موضوع یک آمادگی برای خروج ناتو است.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه رجب طیب اردوغان به یک ملی گرایی نیاز داشت، گفت: رئیس جمهور ترکیه نیازمند یک وحدت ملی بود که بتواند بسیج منابع عمومی خود را تقویت کند. او با عملیات شاخه زیتون توانست به این خواسته دست یابد. البته این عملیات مخالفانی نیز داشته است.

وی با توجه به اینکه یکی از رهبران پ.ک.ک در کنفرانس سوچی حضور داشت، تأکید کرد: این موضوع موجب برانگیخته شدن خشم ترک­ها شد. آن­ها نمی­ توانند این­گونه جلسات را چندان نظم بدهند. ترکیه فعلاً در این روزها باری به هر جهت اقدام می­ کند. آمریکا پنج هزار تریلر مهمات به کردها فرستاده که قطعاً برنامه بلندمدتی خواهد داشت.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: