اعتراض دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارومیه به پرداخت شهریه در ترم‌های خارج از سنوات+ پاسخ دانشگاه

کدخبر: 2168663

دانشگاه ارومیه در پاسخ به اعتراض دانشجویان تحصیلات تکمیلی به پرداخت شهریه در ترم‌های خارج از سنوات مجاز اطلاعیه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایسنا، معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارومیه اعلام کرد: به اطلاع دانشجویان عزیز مقطع دکتری می‌رساند که طبق مفاد آیین نامه دکتری ابلاغی وزارت علوم سنوات مجاز تحصیلی ۸ نیمسال است و نیمسال نهم از طریق دانشکده و بدون پرداخت شهریه قابل تمدید است، ولی نیمسال ۱۰ از طریق دانشکده ولی با پرداخت شهریه تمدید می شود. همچنین نیمسال ۱۱ و ۱۲ با تقاضای دانشجو و ارائه دلایل توجیهی از سوی استاد راهنما و گروه با پرداخت شهریه، از سوی کمیسیون بررسی موارد خاص دانشگاه قابل تمدید است.

برای دانشجویانی که از معافیت تحصیلی بهره‌مند هستند هرگونه تمدید سنوات خارج از سنوات مجاز فقط با موافقت حوزه نظام وظیفه امکان پذیر است. همچنین در دوره دکتری یا کارشناسی ارشد روزانه طبق قوانین وزارت علوم، دانشجویانی که واحد درسی خود را حذف می‌نمایند یا موفق به احراز نمره قبولی در درس نمی‌شوند، در انتخاب واحد مجدد آن درس ملزم به پرداخت شهریه مصوب هیئت امناء هستند.

پرداخت شهریه برای دانشجویان روزانه در داخل سنوات مجاز تحصیلی غیر از مورد تبصره ماده ۱۰ آیین نامه ابلاغی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ممنوع است.

دانشجویان به خوبی واقف هستند که در دوره روزانه هزینه تحصیل از طریق بیت المال تامین می‌شود که این بیت المال حاصل دسترنج مردان و زنانی است که گاه هزینه زندگی خود را به سختی تامین می‌کنند. حال خود قضاوت کنید که چرا باید هزینه عدم توفیق برخی دانشجویان بر دیگرانی تحمیل شود که یک بار هزینه درسی آنها را تامین نموده‌اند؟

پرداخت شهریه از سوی دانشجویان در موارد مردودی و حذف غیر موجه از دایره مفاهیم ( اجباری) یا (اختیاری) بودن خارج است.

دانشگاه ارومیه دانشگاه پولی نیست و فقط تلاش دارد آیین‌نامه‌ها و قوانین وزارتی را اجرا نماید و به نظر می‌رسد قانونگذار نیز با وضع این قانون در نظر داشته مانع رکود علمی و رخوت دانشجویان گردد.

منظور برخی از دانشجویان از شعار "نه به دانشگاه پولی" مبهم و ژورنالیستی است.زیرا اگر منظور خوابگاه صددرصد رایگان، غذای رایگان ،وام بلا عوض و .... است؛ باید قانون همه دانشگاههای دولتی ایران تغییر یابد!!

در پایان تذکر این نکته ضروری است که حذف ها، مردودی‌ها، غیبت‌ها و ... ناشی از علل خارج از اراده دانشجویان (مانند حوادث رانندگی، زایمان، بستری شدن در بیمارستان و...) مشمول مفاد تبصره ماده ۱۰ آیین نامه مذکور نمی‌شود.

به گزارش ایسنا؛ طی روزهای اخیر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارومیه در اعتراض به پرداخت شهریه در ترم های خارج از سنوات مجاز در دانشگاه تحصن کرده بودند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: