گزارش/

چرا مادرید به دنبال توسعه روابط سیاسی و تجاری با تهران است؟

کدخبر: 2172026

"آلفونسو داستیس" در سفر اخیر خود به تهران بر تعمیق روابط سیاسی و تجاری کشورش با ایران تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان, در روزهای گذشته "آلفونسو داستیس" کشوزطی سفری به تهران با رئیس جمهور حسن روحانی دیدار کرد و دو طرف بر توسعه و تعمیق روابط در زمینه های مختلف از جمله سرمایه گذاری، تجاری ،اقتصادی، علمی و دانشگاهی تاکید کردند.

رئیس جمهور در این دیدار اظهار کرد: توسعه مناسبات و همکاری های تهران-مادرید به نفع دو ملت خواهد بود و ظرفیت ها و توانمندی های خوبی در بخش های مختلف تجاری و اقتصادی در دو کشور وجود دارد که باید از آنها در راستای گسترش بیش از پیش روابط و همکاری های فی مابین به بهترین شکل استفاده و بهره برداری شود.

"آلفونسو داستیس" نیز به روابط دیرینه و دوستانه تهران -مادرید اشاره کرد و خواستار توسعه همه جانبه مناسبات و همکاری های دو کشور شد. وی همچنین ایران را کشوری قدرتمند و تاثیرگذار در منطقه دانست و گفت: تهران_آمستردام دارای دیدگاهی مثبت نسبت به ارتقای روابط خود هستند.

در این گزارش سعی خواهیم کرد به بررسی زمینه های همکاری بین ایران و اسپانیا بپردازیم.

* عدم مشارکت مادرید در تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران

اسپانیا در ذهن و زبان مردم ایران کشوری آشناست و ایرانیان در بخش های مختلف اندیشه، سیاست و فلسفه نقاط مشترک قابل تاملی را با اسپانیایی ها دارند. به طوریکه در طول هشت قرن حاکمیت مسلمانان در اندلس فرهنگ ایرانی به عنوان یکی از ارکان فرهنگ اسلامی نقش شایسته ای در فرهنگ و تمدن اندلس ایفا کرد و همین موضوع باب آشنایی و دست یابی به زمینه های مشترک را در فرهنگ دو کشور فراهم کرد.

روابط ایران و اسپانیا از قرن شانزده کلید خورده و تا به امروز در روندی مستمر در جریان بوده و به خصوص پس از انقلاب اسلامی ایران در مسیر هماهنگ تر ادامه پیدا کرده است.

روابط ایران واسپانیا پس از پیروزی انقلاب اسلامی علی رغم برخی فراز و نشیب ها از اصل ثبات و تداوم برخوردار بوده است و به عبارتی نه تحولات داخلی دو کشور نظیر انقلاب اسلامی ایران و استقرار مجدد نظام پادشاهی در اسپانیا و نه تحولات منطقه ای و بین المللی در دو دهه 80 و 70 نظیر جنگ عراق علیه ایران، خصومت آمریکا با ایران و عضویت اسپانیا در اتحادیه اروپا مانع از تداوم روند مناسبات دو کشور نشده است.

اسپانیا از جمله کشورهای اروپایی است که از ابتدا پیروزی انقلاب اسلامی سیاستی نسبتا معتدل در قبال جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرده است.

همچنین مادرید در طی جنگ ایران و عراق در تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران مشارکت نکرد و در قالب اتحادیه اروپا نیز هیچگونه قطعنامه و یا اقدامی علیه ایران را پیشنهاد نداد و تلاش خود را برای ایفای یک نقش مثبت و سازنده در رابطه بین ایران و اتحادیه اروپا مبذول داشت.

* مادرید میزبان همایش چهارصد سال رابطه دوستانه ایران و اسپانیا

از سال 1379 که سیاست تنش زدایی و توسعه با کشورهای جهان محور اصلی سیاست خارجی دولت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت؛ روابط با اتحادیه اروپا از اهمیت مضاعفی برخوردارشد و ایران و اتحادیه اروپا با آغاز گفتگوهای انتقادی و سپس گفتگوهای فراگیر عصر نوینی را در مناسبات خود آغاز کردند و در همین راستا رابطه تهران-مادرید در مسیر توسعه و رشد قرار گرفت.

در همین راستا نخست وزیر وقت اسپانیا در راس هیات بلند پایه در مهر سال 1379 از جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. سفر خوزه ماریا آزنار نخستین دیدار رسمی یک مقام عالیرتبه اسپانیایی به ایران در طول تاریخ مناسبات دو کشور بود و توافقاتی در زمینه های مختلف مانند مبارزه با مواد مخدر،نفت، پتروشیمی و کشاورزی انجام شد.

در ادامه این تعاملات بین تهران و مادرید در مهر ماه سال 92 حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور کشورمان با ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار کرد که می توان نقطه عطف دیگری در روابط دو کشور دانست.

در ادامه نیز مارگایو وزیر خارجه وقت اسپانیا در اسفند همین سال به تهران سفر کرد و با مقامات رسمی کشور دیدار کرد و این چنین ماه عسل روابط ایران و اسپانیا در چند سال اخیر شکل گرفت. به طوریکه در تاریخ 28 بهمن سال 95 مادرید میزبان برگزاری همایش گرامیداشت چهارصد سال روابط سیاسی دوستانه ایران واسپانیا و نمایشگاه اسناد تاریخی روابط دو کشور بود که از 80 سند تاریخ دیپلماتیک دو کشور رونمایی شد.

تهران- مادرید،تعاملی دو سویه//ایران تامین کننده نیاز ماتادور ها در منطقه //

* نفت مهم ترین کالای مبادلاتی تهران_مادرید

با توجه به شکل گیری تعاملات مثبت بین دو کشور زمینه های همکاری مختلف موجب تداوم روابط این دو دولت می شود؛ برای مثال در زمینه گردشگری، مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی دی ماه 96 به مادرید سفر کرد و در این دیدار با مقامات اسپانیایی به تشریح سیاست های دولت برای توسعه این صنعت پرداخت و خواستار استفاده از سرمایه گذاران اسپانیایی از فرصت گسترده بازار ایران شد.

علاوه بر این تهران-مادرید بر اساس یک برنامه بلند مدت قصد دارند رابطه تجاری خود را به بیش از 1.4 میلیارد دلار برسانند و بر مبنای چنین هدفی هیات های تجاری از دو کشور با یکدیگر دیدار کردند و زمینه های همکاری را مورد بررسی قرار دادند.

با این وجود روابط اقتصادی ایران و اسپانیا طی سال های گذشته نوسانات زیادی داشته است و این نوسانات بیشتر ناشی از تغییر در میزان صادرات ایران به این کشور اروپایی بوده اما واردات ایران مدار نسبتا مستقیمی داشته و تغییرات زیادی را تجربه نکرده است. به طوریکه نفت مهم ترین کالای مبادلاتی بین دو کشور محسوب می شود. در مقابل نگاه اسپانیا در قیاس با دیگر کشورهای اروپای غربی بیشتر نگاهی تجاری به بازار ایران است و حتی طی سال های 2011 تا 2013 که تحریم ها تشدید یافته بود، نیز هیئت های تجاری کوچک و تخصصی به ایران اعزام کرد. رویکرد آمستردام استفاده از فرصت بازارهای صادراتی جهت جبران برخی از مشکلات اقتصادی داخلی و رونق تجارت خارجی است.

* اسپانیا گزینه مناسب تامین سرمایه و فایناس مورد نیاز برای رشد اقتصادی ایران

اسپانیا یکی از بزرگترین خریداران زعفران ایرانی به شمار می رود. این در حالی است که ایران با داشتن بیش از ۹۰ درصد تولید زعفران جهانی، محصولش را عمدتا به اسپانیا صادر می کند و در سالیان اخیر نیز برخی فعالان اقتصادی ایرانی عرصه تجارت زعفران اقدام به سرمایه گذاری در اسپانیا جهت تاسیس کارخانجات بسته بندی کرده اند.

مادرید در طول سال های اخیر به یک عضو تأثیر گذار در اتحادیه اروپا تبدیل شده است و نقش مهمتری را در مسائل داخلی قاره اروپا و موضوعات فرامنطقه ای ایفا می کند. روابط سنتی این کشور با آمریکای لاتین و کشورهای شاخ آفریقا موجب حضور پررنگ در این دو منطقه از جهان شده و روابط با کشورهای آسیایی از الویتهای دولت اسپانیا طی دهه اخیر بوده است. اما باید گفت حوزه انرژی عموما به عنوان مهمترین بخش همکاریها میان دوطرف به شمار می آید و این حوزه علاوه بر ارائه ظرفیتهای بالا در بخش صادرات نفت ایران به اسپانیا موضوعاتی نظیر سرمایه گذاری مشترک شرکتهای دو کشور در زمینه تولید اقلام پتروشیمی را نیز در بر می گیرد.

این در حالی است که رشد اقتصادی اسپانیا دوبرابر متوسط رشد اقتصادی اتحادیه اروپا در سال گذشته بوده است و سعی در حفظ چنین شرایطی دارد، البته بحران مالی ضربه بزرگی را به اقتصاد این کشور وارد کرد و مشکلاتی نظیر نرخ بیکاری بالا را برای مادرید در پی داشت اما با این وجود نرخ تورم در این کشور همچنان صفر است و رشد اقتصادی نرخ 3درصد را نشان می دهد لذا کشور اسپانیا برای طی کردن مسیر پیش رو در عرصه اقتصادی و تثبیت رشد به دست آمده نیازمند تامین منابع انرژی است که ایران با داشتن ذخایر عظیم نفت و گاز می تواند تامین کننده این نیاز راهبردی باشد.

در مقابل نیز یکی از الزامات ۱۴ گانه در نظر گرفته شده در برنامه ششم توسعه اقتصادی اجتماعی ایران رشد اقتصادی سالانه ۸ درصد است که در جهت تحقق این چشم انداز ، تامین ۲۰ تا ۲۲ درصد از کل سرمایه گذاری مورد نیاز کشور از منابع خارجی است.

بر این اساس باید در طول برنامه ششم سالانه حدود ۴۳ میلیارد دلار سرمایه از منابع خارجی تامین شود، که این امر از طریق فاینانس، سرمایه گذاری مستقیم خارجی و قراردادهای مشارکتی صورت می گیرد. بنابراین اسپانیا یکی از گزینه های مناسب برای تامین سرمایه و فایناس مورد نیاز رشد اقتصادی ایران است و در همین راستا شرکت های اسپانیایی سرمایه گذاری قابل توجهی در زیرساخت های توسعه پارس جنوبی انجام داده اند. اما باید در خصوص موانع بانکی و تسهیل مراودات مالی مذاکرات جدی تری صورت گیرد تا اقدامات عملی در این حوزه رخ بدهد. لذا با توجه به نیاز دو طرف روابط دو کشور پیش رو و پایدار دیده می شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: