معاون وزیر راه مطرح کرد:

استفاده حداکثری از ظرفیت بنادر کاسپین و انزلی/ظرفیت بنادر شمالی کشور ۳۰ میلیون تن است

کدخبر: 2179360

راستاد گفت: استفاده از حداکثر ظرفیت بنادر کاسپین و انزلی در تفاهم‌نامه بین سازمان بنادر و منطقه آزاد انزلی مدنظر قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم نامه بین سازمان بنادر و دریانوردی و مناطق آزاد با بیان اینکه باید از ظرفیت های موجود در بنادر و مناطق ویژه اقتصادی استفاده کنیم، اظهار کرد: بهره برداری بهینه از سرمایه های موجود در مناطق آزاد باید در اولویت قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: با ارتقای عملیات بندری باید رونق را در بنادر تجاری کشور افزایش دهیم، چراکه با این رویه شاهد هم افزایی و مشارکت سازمان های مربوطه خواهیم بود که موجب تحول در بنادر کشور به ویژه بنادر شمالی می شود.

راستاد تصریح کرد: بنادر کشورعلاوه بر فعالیت های اقتصادی و تجاری، باید فعالیت های تولیدی و ارزش افزوده نیز داشته باشند و ما باید بازاریابی و افزایش تخلیه و بارگیری این بنادر را تضمین کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: باید در نوار ساحلی کشور و اراضی پس کرانه رونق اقتصادی و فعالیت های تولیدی و نیز با ایجاد مراکز تولیدی، اشتغال زایی را گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه باید بنادر تجاری کشور را مانند چابهار توسعه دهیم، گفت: سعی کرده ایم با افتتاح فاز اول بندر چابهار رونق اقتصادی را در این منطقه افزایش دهیم.

راستاد با اشاره به اینکه سازمان بنادر متولی امور دریایی و مرجع حاکمیتی دریا به شمار می آید، تاکید کرد: استفاده از حداکثر ظرفیت بنادر کاسپین و انزلی در تفاهم نامه مذکور بین سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه آزاد انزلی مدنظر قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: باید به واسطه ظرفیت خوب بنادر شمالی توسعه حمل و نقل دریای خزر صورت گیرد و این مساله تنها با واردات نیست، بلکه توجه به صادرات و ترانزیت کالا از مهم ترین اقدامات است و با برنامه ریزی صورت گرفته باید سهم بنادر از صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس و حاشیه دریای خزر افزایش یابد.

به گفته راستاد، ظرفیت بنادر شمالی کشور حدود ۳۰ میلیون تن است که در حال حاضر از شش میلیون تن ظرفیت آن، معادل یک پنجم استفاده می شود.

وی ادامه داد: باید تلاش برای ارتقای رقابت پذیری بنادر شمالی انجام شود تا بتوانیم در جذب کالا موفق باشیم و در این راستا نیازمند استفاده از تسهیلات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هستیم.

راستاد در خاتمه گفت: با رویه فعلی در راستای افزایش همکاری و مشارکت بین منطقه آزاد و سازمان بنادر شاهد تحول خوبی در بنادر کشور به ویژه بنادر شمالی خواهیم بود و تفاهم نامه ای بین وزارت راه و شهرسازی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد مدنظر قرار گرفته که به زودی بین دو مجموعه امضا و مبادله می شود که به عنوان سند بالادستی در همه نواحی ساحلی کشور تلقی خواهد شد تا ارتباط بهتری بین سازمان بنادر و دریانوردی و نیز مناطق آزاد را فراهم کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: