۶ طرح مهارت افزایی اجرا می شود؛

استارت دانشگاه ها برای ورود دانشجویان به بازار کار

کدخبر: 2196857

دانشگاه ها برای توانمندسازی دانشجویان جهت کسب جایگاه‌های شغلی مناسب در جامعه و برخورداری از شانس بیشتر برای ورود به بازار اشتغال، دوره های مهارت افزایی را تدوین و اجرا می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از سیاست‌های مهمی که در حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم در سال ۱۳۹۷ دنبال می‌شود «ارتقای برنامه‌های مهارت‌افزایی دانشجویان» است.

هدف از برگزاری دوره های مهارت افزایی، توانمند سازی دانشجویان جهت کسب جایگاه‌های شغلی مناسب در جامعه است. همچنین برخورداری آنها از شانس بیشتر برای ورود به بازار اشتغال است که رقابت برای آن بسیار است.

دانشجویان با شرکت در این دوره‌ها مهارت هایی را به صورت رایگان فرا می‌گیرند. در برخی از دانشگاهها گذراندن این دوره ها برای تمام دانشجویان لازم و ضروری بوده ولی در برخی دیگر از دانشگاه ها به صورت اختیاری است. دانشجویانی که در این دوره‌ها و کارگاه‌ها شرکت می‌کنند حداقل ۳۰ درصد شانس بیشتری در کسب کار مناسب خود در جامعه را دارا هستند.

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در زمینه مهارت آموزی دانشجویان گفت: ایجاد شغل برای دانشجویان در حیطه ماموریت های دستگاه آموزش عالی نیست، هدف از طرح مهارت آموزی، آموزش مهارتی هایی به دانشجویان است که آنها را با مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی آشنا می کند.

وی افزود: دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی و فنی و حرفه ای نیز دانشجویان را برای اشتغال در بازار کار آماده می کنند که این نوع آموزش ها از نوع تکنیکی و فنی است و با طرح مهارت آموزی به دانشجویان متفاوت است.

معاون آموزشی وزارت علوم یادآورشد: اقدامات جدی در خصوص مهارت آموزی در دانشگاهها در حال انجام است و ستاد وزارت علوم، پشتیبانی حقوقی و نهادینه کردن این امر را برعهده دارد.

وی، اصلاح محتوایی برنامه های درسی را بخش اول کار دانست که از ۲ سال پیش آغاز شده و از میان ۳ هزار برنامه درسی، ۸۰۰ برنامه مورد بازنگری قرار گرفته است.

شریعتی نیاسر تاکید کرد: طرح مهارت آموزی به دانشجویان یک طرح متمرکز و واحد نیست و از آغاز سال جاری حرکتی فراگیر در آموزش عالی در راستای طرح مهارت آموزی به دانشجویان آغاز شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در آذرماه سال ۱۳۹۵ نیز به دانشگاهها ابلاغ شد که دانشگاهها می توانند دو درس ۲ واحدی را در سقف سنوات مجاز تحصیلی در زمینه مهارت آموزی به صورت رایگان به دانشجویان ارائه کنند و در این راستا دروسی نیز به دانشگاه‌ها پیشنهاد شده است.

وی تصریح کرد: البته در دانشگاهها طرح های متفاوتی در زمینه مهارت آموزی به دانشجویان آغاز شده است و وزارت علوم از آنها حمایت می کند.

براساس این گزارش، برخی از طرح های مهارت آموزی دانشجویان به شرح زیر است :

افزایش آموزش های جانبی به دانشجویان در سه دانشگاه برتر

یکی از این طرح ها، طرح «کهاد» نام دارد که با هدف افزایش آموزش های جانبی دانشجویان در کنار آموزش های دانشگاهی متعارف آغاز شده و در دانشگاه‌های تهران، صنعتی خواجه نصیر و صنعتی شریف اجرا می شود.

ایجاد فروشگاه‌های مجازی و شبیه سازی محیط کار

طرح «من» به معنی مهارت های نوین که در زمینه ایجاد فروشگاههای مجازی و شبیه سازی محیط کار است در دانشگاه جامع علمی کاربردی اجرا می شود که در قالب این طرح دانشجویان تجربه می کنند، چگونه تبادل اطلاعات داشته و از صاحبان تجربه درس و ایده می گیرند.

الزام دانشجویان به فراگیری ۶ مهارت در طول تحصیل

طرح «تم دانش» توانمند سازی و مهارت افزایی دانشجویان را به همراه دارد و در قالب این طرح دانشجویان باید ۶ مهارت را در طول تحصیل طی بکنند که از مهارت پیش از ازدواج گرفته تا مهارت فنی، مانند جواهر سازی، قالیبافی و جوشکاری را بیاموزند.

اجرای طرح «مات» در دانشگاه علامه طباطبایی

طرح «مات» طرح دیگری است که مهارت افزایی دانشجو را در پی داشته و توسط دانشگاه علامه طباطبایی اجرا می شود، دانشجویان طی تحصیل ۲ دوره مهارتی را طی کنند تا یاد بگیرند چگونه وارد بازار کار و تجارت شوند.

اجرای طرح ۲۰۲۰ در دانشگاه خوارزمی

همچنین طرح ۲۰۲۰ در دانشگاه خوارزمی اجرا می شود و دانشگاه در قالب این طرح، آموزش ۲۰ مهارت را در ۲۰ سالگی هدف قرار داده است و دانشجویان را در این جهت هدایت می کند، در این طرح دانشجویان مهارت ارتباطی، تحلیل اطلاعات و ایده پردازی را فرا می گیرند.

طرح «جاک» با همکاری سازمان فنی و حرفه ای

طرح «جاک» طرح دیگری است که در بهبهان استارت آن زده شده و با همکاری جدی با سازمان فنی و حرفه ای صورت می گیرد. طرح دیگری نیز به منظور رفع چالش های دانشجویان در یادگیری در دانشگاه فردوسی مشهد انجام می شود که وزارت علوم از این طرح ها حمایت می کند.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: