ویدئو چک هیجان را از فوتبال از بین می‌برد اما مطمئن باشید عدالت برقرار می‌شود

غیاثی: اگر کسی سند علیه داوری دارد باید به فدراسیون بدهد/شاید بعضی‌ می‌خواهند حاشیه درست کنند و دیواری کوتاه تر از کمیته داوران نمی‌بینند

کدخبر: 2199179

سخنگوی کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت: اگر کسی سندی در مورد داوری دارد باید اطلاعات را به فدراسیون بدهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سید رضا غیاثی درگفت وگو با برنامه رادیویی تهران ورزشی،در خصوص عملکرد داوران در لیگ برتر تا به امروز اظهار داشت: اگر بخواهیم بدون تعارف صحبت کنیم قضاوت در لیگ امسال مثل گذشته بوده است. به هر حال داوران جوانی به جامعه داوری اضافه شده‌اند که توانسته اند قضاوت‌های خوبی هم داشته باشند. ما سعی کردیم کمیته‌ای تشکیل دهیم تا عملکرد داوران را زیر نظر داشته باشیم. بعد از هر مسابقه فیلم‌های بازی را با دقت مشاهده کنیم تا متوجه شویم قضاوت‌های داوران در چه حدی بوده است. هر هفته این کار را انجام می‌دهیم ممکن است انتخاب به صورت گلچین باشد یا براساس شکایت مربی یا مدیری نسبت به عملکرد داور فیلم را با دقت مشاهده کنیم. بعد از اینکه فیلم‌ها را با دقت مشاهده کردیم سعی می‌کنیم نسبت به گزارش ناظر بازی برداشتمان را از عملکرد داور اعلام کنیم تا ضعف‌های داوری برطرف شود.

وی در ادامه گفت: امسال جوانگرایی در داوری ایران رخ داد. داوران جوان فعال هستند، سعی می‌کنند پیشرفت کنند خب بالطبع مشکلاتی هم دارند. می‌دانید که بعضی از داوران ما به مأموریت می‌روند و خارج از کشور قضاوت می‌کنند با توجه به این شرایط ما در بعضی از بازی‌ها با کمبود داور مواجه هستیم. خیلی‌ها می پرسند با توجه به داورانی که در جام جهانی قضاوت کردند یا در فینال المپیک حضور داشتند چرا از این داوران در بازی‌های حساس استفاده نمی‌کنید باید بگویم که این داوران بعضی وقت‌ها مأموریت هستند و ما نمی‌توانیم جلوی پیشرفت داوران خوب ایرانی را بگیریم. با توجه به هفته‌های پایانی لیگ برتر و لیگ دسته یک سفارش‌های مهمی از سوی رئیس فدراسیون فوتبال صورت گرفته است که به کمیته داوران تذکرات لازم داده شده که از داوران با کیفیت و کم اشتباه استفاده کنیم و ما سعی می‌کنیم از داورانی استفاده کنیم که با اشتباه خاصی تیمی را نابود نکنند. ما حتی از داوران لیگ برتری در رقابت‌های لیگ دسته اول استفاده می‌کنیم.

غیاثی در ادامه تأکید کرد:بعد از اینکه لیگ به پایان رسید با کمیته داوران جلساتی را برگزار خواهیم کرد و عملکرد داوری را زیر نظر خواهیم داشت تا متوجه شویم کدام داور اشتباهات زیادی داشته است و اینکه مطلع شویم آیا اشتباهات داوری برای یک تیم بوده یا نه تمام تیم‌ها ضرر کردند. همه این بررسی‌ها در پایان لیگ صورت می‌گیرد.

غیاثی در ادامه درباره اینکه داوری در ایران در فصل گذشته پیشرفت کرده است یا خیر، گفت: سطح داوری پیشرفت کرده است به هر حال نسبت به گذشته داوران جوانی حضور دارند که بدون حاشیه کار می‌کنند و سعی می‌کنند عملکرد خوبی داشته باشند.

عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال در ادامه درباره صحبت‌های پیشکسوتان فوتبال در خصوص عملکرد داوران و اینکه داوران در گذشته پولی را دریافت می‌کردند، گفت: ما صحبت‌های این عزیزان را گوش دادیم برداشت ما از صحبت‌های این پیشکسوتان و حرف‌هایی که زده می‌شود مطمئناً این است فوتبال ایران پاک شود. اینکه واقعاً آیا این اتفاقات واقعیت دارد یا خیر ما صحبت کردیم و قرار شد اگر سندی دارند حداقل به آقای ساکت یا تاج بدهند و اطلاعات مورد نظر را برای رئیس فدراسیون ارسال کنند. این صحبت‌ها تقریباً برای ۱۰ سال پیش است و داورانی که در آن زمان قضاوت می‌کردند در حال حاضر ناظر بازی هستند و نمی‌توانیم بگوییم که داوران فعلی هم پولی دریافت می‌کنند و این موضوع را به گذشته ربط بدهیم. اگر صحبت‌هایی که مطرح شده است و واقعیت دارد و طبق سند حرفی زده شده است به ما اطلاع دهند تا ما جلوی آن را بگیریم. ممکن است همین داوران که به عنوان ناظر فعالیت می‌کنند روی داوران فعلی هم تأثیر بگذارند.

وی در ادامه گفت: ممکن است با توجه به اینکه به انتهای لیگ نزدیک می‌شویم بعضی افراد بخواهند حاشیه درست کنند چرا که با فدراسیون مشکل دارند و دیواری کوتاه‌تر از کمیته داوران پیدا نکرده‌اند. اگر صحبت‌های صورت گرفته طبق سند باشد مطمئناً ما از طریق کمیته اخلاق پیگیر خواهیم بود تا هرچه زودتر جلوی فشار گرفته شود. روز پنجشنبه و جمعه صحبت‌هایی با اصفهانیان رئیس کمیته داوران انجام دادم تا امروز از طریق دپارتمان داوری مصاحبه‌هایی که صورت گرفته و صحبت هایی که مطرح شده روی میز رئیس فدراسیون قرار بگیرد تا مشخص شود که آیا این اتفاقات صحت دارد یا خیر.

غیاثی درباره اینکه آیا برای هفته‌های پایانی لیگ برتر و لیگ دسته اول تمهیداتی اندیشیده شده است یا خیر، گفت: جلسات زیادی برگزار شد، سعی کردیم با همه مسئولین در خصوص این موضوع جلسات را برگزار کنیم، به دنبال این هستیم تا از داورانی استفاده کنیم که اشتباهات کمتری دارند و در عین حال شجاع هستند. تأکید رئیس فدراسیون هم این است که با توجه به حساسیت‌های بازی‌ها در هفته‌های پایانی به دلیل اینکه ممکن است بعضی‌ها نسبت به داوری اعتراض داشته باشند بهتر است از داوران خوش‌نام استفاده کنیم تا حرف و حدیثی صورت نگیرد.

وی درباره اینکه آیا قیمت داوران افزایش پیدا کرده است یا خیر، گفت: چند ماه پیش قرار بود رقم داوران کمی افزایش پیدا کند اما تا الان داوران طلبکار هستند و قرار است که هرچه زودتر این مشکل حل شود.

غیاثی در پایان در خصوص اینکه آیا ویدئو چک در آینده به فوتبال کمک خواهد کرد یا خیر، گفت: یقیناً کمک خواهد کرد، بیشترین تاثیری که ویدئو چک در فوتبال خواهد گذاشت در ۴ مدل است. اول در بحث پنالتی، دوم در بحث گل که آیا آفساید بوده است یا سالم، سوم روی کارت مستقیم ممکن است داور اشتباهی کند و چهارم در بحث شناسایی فردی که آیا کارت قرمز باید بگیرد یا کارت زرد. این ۴ مورد مطمئناً به داور کمک خواهد کرد تا قضاوت درستی انجام بدهد. درست است ویدئو چک هیجان را از فوتبال از بین می‌برد اما مطمئن باشید عدالت برقرار می‌شود.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: