کارشناس روابط بین‌الملل: سیستم سیاسی بتدریج رفتارهای ترامپ را تعدیل می‌کند

کدخبر: 2200111

کارشناس مسائل بین‌الملل، با توجه به تأثیر نهادهای سیاسی آمریکا بر رفتار ترامپ گفت: اصطلاحی در علوم سیاسی تحت عنوان غلبه ساختار بر کارگزار وجود دارد؛ یعنی سیستم سیاسی کم‌کم رفتارهای یک‌جانبه و رادیکالی ترامپ را تعدیل کرده است.

«علیرضا رضاخواه»، کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص احتمال بازگشت ترامپ به پیمان ترانس - پاسیفیک و وجود برخی تغییرات در سیاست خارجی دوره کنونی، با اشاره به اینکه ترامپ ناچار است با هم­پیمانان آمریکا تعامل داشته باشد، بیان داشت: سیستم سیاسی آمریکا رفتارهای ترامپ را تعدیل کرده است.

وی با توجه به نگاهی که رئیس جمهور آمریکا در عرصه بین المللی در پیش گرفته بود، گفت: ترامپ از زمانی که روی کار آمد، با توجه به شرایط داخلی آمریکا یک نگاه انزواگرایانه در پیش گرفته بود و سعی می کرد با شعار آمریکا مقدم است، تمام مسائل سیاسی و اقتصادی را پیش ببرد.

کارشناس مسائل بین الملل با تأکید بر عدم موفقیت ترامپ در پیگیری برنامه­ های خود اشاره داشت: تحولات در عرصه بین المللی به گونه ای است که سیاست انزاواطلبی به سبک قرن 19 چندان امکان تحقق ندارد. ترامپ خواسته یا ناخواسته مجبور است به عنوان رئیس جمهور آمریکا با هم پیمانان این کشور تعاملاتی داشته باشد.

وی با اشاره به تفاوت رویکردی که واشنگتن در حمله به سوریه اتخاذ کرد، تأکید داشت: رفتار مذکور در حمله دوم به سوریه قابل مشاهده است؛ یعنی آمریکایی ها در حمله اول به صورت یک جانبه تصمیم گرفتند به پایگاه الشعیرات حمله کنند؛ اما در حمله دوم مجبور بودند از هم پیمانانی مثل فرانسه و انگلیس کمک بگیرند.

رضاخواه با توجه به تأثیر نهادهای سیاسی آمریکا بر رفتار ترامپ گفت: اصطلاحی در علوم سیاسی تحت عنوان غلبه ساختار بر کارگزار وجود دارد؛ یعنی سیستم سیاسی کم کم رفتارهای یک جانبه و رادیکالی ترامپ را تعدیل کرده است. این موضوع در فضای اقتصادی نیز قابل مشاهده است.

وی با تأکید بر عدم توانایی واشنگتن به تداوم رویکرد یک جانبه گرایی در عرصه بین­ المللی اشاره داشت: دونالد ترامپ با توجه به فضای داخلی آمریکا با شعارهای تندی وارد عرصه سیاسی شد؛ اما واشنگتن به همکاری و ایجاد یک تفاهم بین المللی نیاز دارد.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به احتمال بازگشت ترامپ به پیمان ترانس - پاسیفیک تأکید داشت: طبیعتاً آمریکا سعی می کند در تعاملات خود به مسئله مذکور نگاه جدی داشته باشد. یک جانبه گرایی و انزواطلبی به صورت کامل در عرصه بین المللی چندان قابل تحقق نیست.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: