بحران دیپلماتیک در روابط کویت و فیلیپین به دلیل کارگران زن فیلیپینی

کدخبر: 2201922

رسانه‌های کویت فیلمی از عملیات محرمانه قاچاق زنان کارگر فیلیپینی از منازل کارفرمایشان در کویت توسط اشخاصی که در سفارت فیلیپین کار می‌کنند، منتشر کردند. مساله‌ای که روابط این دو کشور را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، روزنامه "الانباء" کویت به نقل از منابع امنیتی جزئیات شناسایی سه تن از عاملان قاچاق زنان کارگر فیلیپینی از منازل کارفرمایشان در کویت را افشا کرد. آنها اعتراف کردند که ضمن یک تیم ۹ نفره ماه پیش وارد کویت شده و به سرعت دستور ترک این کشور را دریافت کردند .

به نوشته این روزنامه، نیروهای امنیتی سه تن از آنها را دستگیر کردند، یکی از آنها راننده‌ای بود که عملیات قاچاق را فیلمبرداری کرده و دو تن از آنها در سازمان اطلاعات فیلیپین کار می‌کنند و انجام ماموریت به اصطلاح ملی بازگرداندن برخی زنان ستمدیده فیلیپینی از کویت به کشورشان را برعهده داشتند.

وزارت کشور کویت روز یکشنبه اعلام کرد، اداره کل تحقیقات جنایی این کشور توانست دو فیلیپینی را در زمان اغفال کردن گروهی از خدمتکاران زن با تابعیت فیلیپینی بازداشت کند.

اداره کل تحقیقات جنایی تصریح کرد، دو متهم مذکور حین انجام تحقیقات به این جنایت و تعدادی جنایت‌های مشابه در مناطق مختلف کشور اعتراف کردند. آنها اعتراف کردند که با زنان کارگر فیلیپینی ارتباط داشته و آنها را برای فرار از منازل کارفرمای خود تحریک می‌کردند.

اداره کل تحقیقات جنایی نسبت به این حادثه بی‌سابقه ابراز نگرانی و تاکید کرد، همه اقدامات قانونی را علیه دست‌اندرکاران این حادثه اتخاذ خواهد کرد.

مرزوق علی الغانم، رئیس پارلمان کویت اقدامات طرف فیلیپینی را "تنش بدون توجیه" خوانده و تهدید کرد پاسخ آن را بدهد.

وی تصریح کرد، هر آنچه حاکمیت و عزت کویت و وجهه آن را از طریق ارتباط دادن کشور به چنین حوادث نادری مخدوش کند از جانب وزارت خارجه کویت رد می‌شود.

الغانم افزود، سفیر فیلیپین در کویت احضار شد تا در جریان برخی اموری که وزارت خارجه این کشور بررسی می‌کند، قرار بگیرد.

در این راستا، خالد الجارالله، معاون وزیر خارجه کویت تاکید کرد، کشورش با اظهارات و اقدامات مغایر با قواعد دیپلماتیک و عرف بین‌الملل سفارت فیلیپین در کویت برخورد می‌کند، این مساله‌ای است که امکان سکوت در برابر آن یا پذیرش آن وجود ندارد.

الجارالله تاکید کرد، اصرار مانیل و سفیر فیلیپین بر چنین اظهاراتی متاسفانه ما را به فکر تدابیری برای مقابله با این موضع‌گیری وادار می‌کند و ما در دیدار با سفیر فیلیپین از قطع روابط صحبت نکردیم بلکه از اتخاذ تدابیری حرف زدیم که برای حفظ حاکمیت کشور که خط قرمز ماست لازم است.

وی تصریح کرد: ما سه روز به سفیر فیلیپین فرصت دادیم تا متهمان قاچاق کارگران زن را تحویل دهد.

همچنین منابع مسؤول در وزارت خارجه کویت اعلام کردند، این وزارتخانه روز جمعه سفیر فیلیپین را برای تحویل دو یادداشت اعتراض‌آمیز پیرامون اظهارات مقامات این کشور احضار کرد.

دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین از بدرفتاری با زنان کارگر فیلیپینی در کویت، عربستان و قطر انتقاد کرد و از وزارت کار کشورش خواست ارسال زنان کارگر به کویت را متوقف کند و از شهروندان خود که در این کشور کار می‌کنند خواست به فیلیپین بازگردند.

سفیر فیلیپین در کویت نیز گفت پاسخ کشورش را به درخواست کویت داده است.

او افزود: مهمترین پاسخ ما این است که سفارت معمولا در بسیاری از موارد با پلیس کویت همکاری می‌کند اما در صورت تعلل پلیس سفارت در موارد اضطراری برای نجات کارگرانش بدون اینکه وارد خانه‌های شهروندان کویتی شود، وارد عمل می‌شود.

وی تصریح کرد، بازگشت روابط به حالت عادی به واکنش دو طرف ظرف روزهای آینده بازمی‌گردد و مانیل امروز واکنش خود را اعلام می‌کند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: