ترامپ در مقابل کره‌شمالی از چه چیزهایی کوتاه آمده است؟

کدخبر: 2201938

ترامپ می‌گوید که در ماجرای توافق برای دیدار با رهبر کره شمالی به موفقیت‌های بزرگی دست یافته است، اما از سوی دیگر ماجرا، ترامپ با این کار در مقابل پیونگ‌یانگ عملا از چه‌چیزهایی کوتاه آمده است؟

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شب گذشته در واکنش به اظهارات یکی از مجریان شبکه تلویزیونی ان بی سی درباره موافقت آمریکا با دیدار سران واشنگتن و پیونگ یانگ و زیر سئوال بردن این اقدام، در پیامی توئیتری به وی حمله کرد و تأکید کرد که ایالات متحده از هیچ چیزی کوتاه نیامده و اینکه کره شمالی نیز با غیرهسته ای شدن [خلع سلاح هسته ای] موافقت کرده است.

اما بررسی های دقیق تر برخی رسانه های آمریکا نشان می دهد که واقعیت کمی متفاوت است و پس از توافق برای برگزاری نشست سران دو کشور، دولت آمریکا در مقابل کره شمالی دستکم از دو مسئله مهم صرف نظر کرده و آن ها را نادیده گرفته است.

وبگاه کوارتز در تحلیلی از این ماجرا نوشت، کره شمالی برای مدت ها - بدون اینکه به موفقیتی برسد - خواهان برگزاری نشستی با رئیس جمهور مستقر آمریکا بود، زیرا این امر موجب مشروعیت بخشی به نظام حاکم بر این کشور می شد. اما در مقابل ایالات متحده هرگز حاضر به شناسایی دیپلماتیک کره شمالی نبوده است. در واقع از نظر فنی دو کشور آمریکا و کره شمالی همچنان در جنگ به سر می برند که ریشه در جنگ سال های 1950 تا 1953 شبه جزیره کره دارد که نهایتا نه به یک توافق صلح بلکه تنها به یک آتش بس ختم شده است.

بر این اساس، موافقت ماه گذشته ترامپ برای دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، یک موفقیت بزرگ برای پیونگ یانگ بود - زیرا برای برگزاری این نشست، ایالات متحده احتمالا با دیدارهای دیپلماتیک سطح پایین تر برای تدارک مقدمات این نشست موافقت خواهد کرد و از این طریق کره شمالی می تواند به مشروعیت دیپلماتیکی که به دنبالش بوده است، دست یابد.

کره شمالی برای مدت ها بر این باور بود که با توسعه و نمایش قدرت هسته ای اش، ایالات متحده چاره دیگری جز موافقت با برگزاری یک نشست سطح بالا باقی نمی ماند. در شرایطی که هنوز درباره توان پرتاب کلاهک هسته ای از سوی کره شمالی شک و تردید هایی وجود دارد، اعلام این مسئله از سوی کیم جونگ اون که کره شمالی «نهایتا آرمان تاریخی بزرگ این کشور در تکمیل قدرت هسته ای دولت را تحقق بخشیده است»، ترامپ را وادار کرد که با برگزاری این نشست موافقت کند، مسئله ای که یک پیروزی آشکار برای پیونگ یانگ بود.

اما مسئله دوم، دستیابی کره شمالی به تسلیحات هسته ای است.

ترامپ در توئیت شب گذشته خود گفته بود که کره شمالی پس از اعلام چند روز پیش رهبر این کشور که آزمایش تسلیحات هسته ای و موشک های بالستیک بین قاره ای را متوقف خواهد کرد، با «غیرهسته ای شدن [خلع سلاح هسته ای] موافقت کرده است». وی در توئیتی گفته بود که این تحول «خبر خیلی خوبی» است.

اما به نوشته کوارتز، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که کیم جونگ اون هرگز دست از تسلیحات هسته ای خود بر نخواهد داشت، زیرا آن ها بخشی ضروری از بقای نظام وی هستند. به گفته این تحلیلگران موافقت کره شمالی با تعلیق فعالیت های هسته ای - که بتواند بعدها این فعالیت ها را از سر بگیرد - در مقابل امتیازهای اقتصادی یکی از بخش های به خوبی طراحی شده بازی کره شمالی است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی به نقل از رهبر این کشور گزارش داده بود که این کشور «هرگز از سلاح های هسته ای استفاده نخواهد کرد و تسلیحات هسته ای یا فناوری هسته ای را تحت هیچ شرایطی [به دیگران] منتقل نمی کند، مگر اینکه یک تهدید هسته ای یا اقدامات تحریک آمیز هسته ای» علیه آن وجود داشته باشد.

به نوشته کوارتز، این سخنان اصلا به مانند برنامه ریزی یک کشور برای کوتاه آمدن و رها کردن تسلیحات هسته ای نیست، مسئله ای که به گفته خبرگزاری رسمی کره شمالی «یک شمشیر ارزشمند قدرتمند» است که از طریق کار سخت و عزم جزم مردم کره شمالی به دست آمده است. به نوشته این خبرگزاری، این کشور با این شمشیر هم اکنون بر «ساختن یک اقتصاد سوسیالیستی قدرتمند و بهبود استانداردهای زندگی مردم» تمرکز می کند.

برخی تحلیل ها نشان می دهد که طی دیدار احتمالی سران ایالات متحده و کره شمالی، پیونگ یانگ احتمالا بر سر برخی مسائل و مراحلی طولانی مدت برای کاهش قابلیت های هسته ای خود اصرار خواهد ورزید - و حتی اگر نهایتا چنین چیزی - کاهش قابلیت های هسته ای - رخ دهد، این کشور «شمشیر ارزشمند [هسته ای]» خود را حفظ خواهد کرد.

کوارتز در انتهای گزارش خود نوشت، تصمیم کره شمالی برای از بین بردن سایت آزمایش هسته ای اش، احتمالا بیش از هرچیزی علتی سیاسی دارد - هرچند این سایت پس از 6 آزمایش هسته ای طی سالیان متمادی، برای هرگونه استفاده دیگری ناایمن و خیلی بی ثبات است.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: