شمخانی با اشاره تحولات احتمالی درباره برجام:

گزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی ایران حتی به فکر طرف مقابل هم نمی‌رسد

کدخبر: 2202148

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: جمهوری اسلامی ایران هزینه‌های قابل ملاحظه‌ای را به منظور ایجاد ثبات منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم تکفیری پرداخته است و از این رو نمی‌تواند در برابر افزایش نگران کننده اقدامات بی‌ثبات کننده آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی هم پیمانان منطقه‌ای آن‌ها بی‌تفاوت باشد.

به گزارش ایسنا، دریابان علی شمخانی پیش از ترک تهران برای شرکت در نشست مسئولان عالی امنیتی پنج قاره جهان در شهر سوچی روسیه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران هزینه های قابل ملاحظه ای را به منظور ایجاد ثبات منطقه ای و مبارزه با تروریسم تکفیری پرداخته است و از این رو نمی تواند در برابر افزایش نگران کننده اقدامات بی ثبات کننده آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی هم پیمانان منطقه ای آن ها بی تفاوت باشد.

شمخانی در این نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص اخبار مطرح شده پیرامون ملاقات غیر منتظره فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه با وی و گفت وگوهای انجام شده پیرامون واکنش های ایران به حمله رژیم صهیونیستی به پایگاه تی 4 در سوریه که به شهادت چند نفر از اتباع ایرانی منجر شد، ادامه داد: حضور مستشاری جمهوری اسلامی ایران در سوریه که به درخواست دولت قانونی این کشور انجام شده با هدف مقابله با تهدید فراگیر تروریسم صورت گرفته و اثر تعیین کننده ای بر شکست این جریان در منطقه داشته است.

وی افزود: زمانی که رژیمی به خود حق می دهد تا در اقدامی برنامه ریزی شده ضمن تجاوز به حریم هوایی کشوری دیگر نیروهای مقابله کننده با تروریسم را هدف قرار دهد به طور قطع باید به تبعات آن و واکنش های متقابل نیز فکر کرده باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: تنبیه متجاوز قطعی است اما طبیعتاً زمان، مکان ونحوه پاسخگویی به این اقدام شرورانه در اختیار و اراده جمهوری اسلامی خواهد بود. اگر رژیم صهیونیستی هنوز متوجه پایان یافتن دوره بزن و در رو و اجرای نمایشهای قلدرمابانه برای ایجاد رعب و وحشت نشده باید هزینه های این نفهمی رانیز پرداخت کند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اخبار مطرح شده پیرامون احتمال خروج ایران از ان پی تی در واکنش به اقدامات رئیس جمهور آمریکا در قبال برجام اظهار کرد: هدف اصلی از طراحی و اجرای ساز و کارهای حقوقی و قراردادهای بین المللی ، ایجاد ثبات و امنیت در جامعه بین المللی و جلوگیری از اقدامات یکجانبه کشورهای به ظاهر قدرتمند است.

وی با اشاره به اقدامات برخی کشورهای مدعی پیروی از قوانین و مقررات بین المللی و بی تفاوتی و استنکاف آنان نسبت به اجرای تعهدات قانونی خود افزود: در معاهده ان پی تی حق خروج از این معاهده برای همه اعضاء در صورت به مخاطره افتادن منافعشان پیش بینی شده است.

شمخانی اظهار کرد: زمانی که توافقات بین المللی بدلیل رفتارهای غیرقانونی کشورهای مدعی کارکردش را از دست می دهد دلیلی برای متعهد ماندن سایر کشورها باقی نمی ماند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که خواستار توضیح بیشتر در خصوص گزینه های هسته ای غیر قابل پیش بینی مطرح شده در اظهارات اخیر رییس جمهورایران شده بود، گفت: صنعت صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران کاملا بومی و مبتنی بر ظرفیت های دانشی و فناوری داخلی بوده و از این رو امکان بهره گیری از ابتکارات متعدد و متنوعی را در اختیار دست اندرکاران قرارداده است.

وی افزود: دستورالعملهای جامعی برای فعال سازی ظرفیت های حوزه هسته ای به سازمان انرژی اتمی ابلاغ گردیده که متناسب با اقتضائاتی که در آینده می تواند پیش روی ما قرار بگیرد در زمان مناسب در قالب سناریوهای عملیاتی اجرا خواهد شد. همانطور که رئیس جمهور محترم اشاره کردند بخشی از این اقدامات ابتکاری، مواردی هستند که طرف مقابل حتی فکر آن را هم نمی کند.

برآورد ایران ازاحتمال موفقیت سفرمکرون رئیس جمهور فرانسه و مرکل صدر اعظم آلمان به آمریکا برای گفتگو با رئیس جمهور این کشور که باهدف متقاعد کردن وی برای پایبندی به تعهدات آمریکا در برجام انجام می شود سوال دیگری بود که شمخانی در پاسخ به آن گفت: ما از تلاش اتحادیه اروپایی به عنوان یکی از طرف های مذاکره کننده در برجام به منظور حفظ این قرارداد بین المللی استقبال میکنیم و آن را اقدامی حرفه ای در دفاع از مسیر دیپلماسی و منطق گفتگو می دانیم اما اگر اروپا بااشتباه راهبردی، تسلیم باج خواهی امریکا شده و برای جلب نظر ترامپ وارد حوزه های خطوط قرمز ایران شود به طور قطع بازنده اصلی این روند خواهد بود.

شمخانی خاطرنشان کرد: برجام یک قرارداد یکپارچه است و هر گونه تغییر و اصلاح آن و یا عدم اجرای کامل تعهدات ، به معنی فروپاشی ارکان آن بوده و با نابودی برجام تفاوتی ندارد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: