مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشور:

طرح «خودگردانی بیمارستان‌ها» با روح «عدالت» در سلامت مغایر است

کدخبر: 2211299

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشور گفت: طرح خودگردانی بیمارستان‌ها به معنی خصوصی‌سازی بیمارستان‌ها است و با این طرح، هزینه درمان از گردن دولت برداشته و به دوش مردم انداخته می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس محمد واعظ مهدوی در مورد طرح خودگردانی بیمارستانها که به تازگی از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شده گفت:دولت ها، پذیرفته اند که بهداشت و درمان، کالای عمومی است و تامین کالای عمومی بر عهده دولت ها. دولت هم بر اساس اصول ٢٩ و ٤٣ و ٢٣ قانون اساسی، موظف است خدمات اجتماعی پایه را برای همه شهروندان تامین کند و تمام مسئولان باید توجه داشته باشند که مسئولیت خودشان را در قالب قانون اساسی به دست آورده اند و نمی توانند خارج از این قالب گام بردارند.

وی ادامه داد: اما گویا ابلاغ دستورالعمل خودگردانی بیمارستانها موجب ایجاد دوگانگی در وظایف دولت می شود چراکه درآمد این واحد درمانی به لحاظ اصولی با نقش ارائه خدمت مغایر است. وقتی بیمارستان به دنبال خودگردانی باشد و بخواهد به اداره کارش به صورت بنگاه داری نگاه کند طبیعتاً باید هزینه را کاهش دهد. در این حالت حتی ممکن است رئیس بیمارستان بخش عفونی را که بیمار باید دراز مدت در آن بستری شود فعال نکند چون به لحاظ اقتصادی برای بیمارستان مقرون به صرفه نیست همچنین ممکن است بیمارستان ها عمل جراحی سرطان را انجام ندهند و دنبال بیمار و موارد نقلی و کم هزینه و پر درآمد باشند در نتیجه خود به خود به کاهش خدمات سوق داده می شوند.

واعظ مهدوی گفت: با عجین کردن خصوصی سازی بیمارستان ها با بیمه همگانی، اهمیت بیمه همگانی کاهش می یابد و بگونه ای هزینه درمان از گردن دولت برداشته و به دوش مردم انداخته می شود در حالی که در کشورهای توسعه یافته، هزینه بهداشت و درمان توسط دولت ها تقبل می شود.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی افزود: امروزه عدالت در سلامت به این معناست که افراد، باید خارج از درآمد و توان مالی شان، خدمات سلامت دریافت کنند و سطح سلامت گروه های مختلف اجتماعی، نباید متفاوت باشد و نباید فقرا بیمارتر باشند و ثروتمندان، سالم تر و نحوه ارایه خدمات سلامت، باید به گونه ای باشد که دارا و ندار، خدمات مورد نیاز خود را به طور کامل دریافت کنند.

وی افزود: منطق خودگردانی در بیمارستان، مدیران بیمارستان را از ارائه خدمات پر هزینه و درمان سنگین معاف می کند و شاید تمرکز دولت بر مدیریت واحد های درمانی را کاهش داده و این خوب باشد اما بیمارستان وادار می شود خودش درآمدزایی کند چون باید هزینه را از محل درآمدش بپردازد و عملاً به سمت کارهای کم هزینه و پردرآمد می رود. واعظ مهدوی گفت: این تصمیم به نفع بیمارستان های تک تخصصی و کم هزینه و به زیان بیمارستان های عمومی و پرهزینه است.

به گزارش فارس، براساس ابلاغ جدید وزارت بهداشت به بیمارستان های دولتی از این پس این مراکز درمانی از وابستگی مستقیم به وزارت بهداشت رها می شوند و به صورت ارگان های مستقل از دولت، خدمات درمانی ارائه می کنند و خودگردان می شوند.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: