رئیس‌جمهور مقدونیه توافق"فاجعه آمیز" اسمی با یونان را امضا نکرد /تظاهرات اعتراضی در دو کشور

کدخبر: 2220384

علی رغم اعلام نخست وزیر مقدونیه مبنی بر توافق با یونان برای پایان بخشیدن به مناقشه اسمی میان دو کشور، رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که این توافق را امضا نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری دویچه وله، جورج ایوانوف، رئیس جمهور مقدونیه گفت: این توافق غیر قابل قبول است .

در حال حاضر ایوانوف یک پست تقریبا تشریفاتی در این کشور حوزه بالکان دارد. وی اعلام کرد که این توافق یک مساله شخصی میان زوران زائف نخست وزیر این کشور بوده و آنها به دنبال به دست آوردن اجماع نظر درباره‌ این مساله نیستند.

او ادامه داد: محتوای این توافق فاجعه آمیز است. در این توافق یونان توانسته در راستای میهن گرایی به هر آنچه می‌خواسته دست یابد و در مقابل ما هیچ چیزی به دست نیاوردیم.

وی اضافه کرد:‌ عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا نمی‌تواند توجیهی قانع کننده برای امضای این توافق خراب شده باشد. مردم در هر کجا که باشند نباید بترسند تصمیم من نهایی است و من در برابر هر گونه تهدید تسلیم نخواهم شد.

از سویی دیگر پس از اعلام توافق اسمی هزار و ۵۰۰ نفر از مردم مقدونیه در یک تظاهرات صلح آمیز علیه این توافق در خارج از پارلمان در اسکوپیه گرد هم آمدند و شعار "خائنان" سر دادند.

همچنین مخالفان یونانی قرار است تظاهراتی در اعتراض به این توافق در روز جمعه برگزار کنند. مخالفان هر دو کشور بر این باورند که نخست وزیرشان در دستیابی به این توافق تسلیم شده‌ است.

زائف به همراه نیکولا دیمیتروف وزیر خارجه مقدونیه به دیدار ایوانف رفت تا درباره‌ توافق با او گفتگو کند اما ایوانف از گفتگو و مذاکرات درباره‌ی این مساله خودداری کرد.

دولت اسکوپیه در بیانیه‌ای اعلام کرد در این دیدار پرزیدنت ایوانف جلسه را ترک کرد و از گفتگو درباره‌ دستاوردهای این توافق تاریخی خودداری کرد.

همچنین الکسیس سیپراس نخست وزیر یونان نیز در داخل کشور با مخالفان توافق مواجه است. در همین راستا وزیر دفاع یونان که عضو حزب راست گرای یونانی‌های مستقل ، حزب ائتلافی در دولت سیپراس است، اعلام کرد که وی مخالف این توافق بوده و در رای گیری پارلمانی رای مخالف خواهد داد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: