مدیرعامل خانه کتاب به مهر خبر داد؛

آغاز پالایش فهرست «اهل قلم» با هدف «ایجاد عدالت»

کدخبر: 2224143

مدیرعامل خانه کتاب از آغاز فرآیند پالایش فهرست «اهل قلم» در این موسسه، با هدف «برقراری عدالت در ارائه خدمات به اهل قلم واقعی» خبر داد.

نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب در گفتگو با خبرنگار مهر، از برگزاری چند جلسه با هدف اصلاح آئین‌نامه‌های مربوط به خدماتی که این موسسه به اهالی قلم ارائه می‌کند خبر داد و گفت: ما در حال اصلاح و بازنگری در آئین‌نامه‌ها هستیم و بعد از این مرحله، در یک کمیته فهرست ثبت شده از اهالی قلم در خانه کتاب را پالایش خواهیم کرد.

همزمان با شروع پالایش فهرست «اهل قلم» امکان ثبت نام جدید در سایت اهل قلم موقتاً منتفی شد

مدیرعامل خانه کتاب با بیان اینکه «ما فکر ‌می‌کنیم خود اهالی قلم هم با این رویه موافق‌تر باشند»، افزود: علاوه بر بحث پالایش فهرست مذکور، ما معتقدیم باید سایر فعالان در حلقه‌های مختلف صنعت نشر اعم از ویراستاران، تصویرگران، پدیدآورندگان، نویسندگان، مترجمان و ... دیده شوند و نباید تنها یک یا چند حلقه از زنجیره بزرگ صنعت نشر کتاب را مورد توجه داشت.

وی همچنین بر لزوم ارائه خدمات این موسسه به تمامی فعالان در حلقه‌های مورد اشاره «به مساوات» تاکید کرد و ادامه داد: این در حالی است که شاخص‌های ما برای ارائه این خدمات، فعلاً کمی است و نه کیفی و مثلاً ما در برخی مناسبت‌ها مانند نمایشگاه کتاب تهران، ۲۵۰ هزار تومان بن کتاب به همه اهل قلم می‌دهیم که این به عدالت نزدیک نیست.

حسینی‌پور با بیان اینکه خانه کتاب در دوره مدیریت جدید خود این رویه را اصلاح خواهد کرد، گفت: ما باید بین یک نویسنده پیشکسوت و یک نویسنده جوان، تفکیک قائل شویم؛ مسلماً تفاوت وجود دارد میان کسی که ۵ سال طول می‌کشد تا یک کتاب پژوهشی و در خور توجه و اثرگذار را تقدیم جامعه کند، با کسی که در سال ۴، ۵ عنوان کتاب نه چندان با اهمیت چاپ می‌کند.

وی پیشتر هم نواقص آئین‌نامه‌های موسسه متبوعش را در رابطه با خدماتی که به اهل قلم ارائه می‌کند، یادآور شده و به مهر گفته بود که «موجب شگفتی است که بر اساس آئین‌نامه‌های موجود خانه کتاب بزرگانی مانند غلامحسین ابراهیمی دینانی و سیدجواد طباطبایی تنها به خاطر اینکه تعداد کتاب‌های کمتری در سال منتشر می‌کنند، مشمول دریافت بن کتاب اهل قلم خانه کتاب نمی‌شوند!».

یادآوری می‌شود، بر اساس آمارهای بانک اطلاعات خانه کتاب، واحد اهل قلم این موسسه از سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر تعداد ۱۹ هزار و ۸۱۴ نفر نام خود را به عنوان اهل قلم در سامانه مربوطه ثبت کرده‌اند که خانه کتاب هم براساس آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مصوب، خدماتی از قبیل صدور کارت اهل قلم، صدور بن الکترونیک، معرفی به صندوق اعتباری هنر جهت عضویت، بیمه تامین اجتماعی، بیمه تکمیلی و عمر و حوادث و همچنین استفاده از تسهیلات، را به آنها ارائه می‌کند.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: