سهم ایران از اجلاس میراث جهانی ۲۰۱۸

"ارسباران" به یونسکو نرسیده حذف شد!

کدخبر: 2224166

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: «متاسفانه علیرغم تلاش‌های صورت گرفته، پرونده میراث طبیعی ارسباران در این مرحله از سوی Iucn رد و پرونده محور ساسانی فارس از سوی ایکوموس دارای اشکالات اعلام شده است.»

به گزارش ایسنا؛ چهل‌و دومین‌ نشست کمیته میراث جهانی یونسکو از سوم تا ۱۳تیر (۲۴ ژوئن تا ۴ ژوئیه) در «منامه» پایتخت «بحرین» کار بررسی پرونده‌های ارائه شده از سوی کشورهای عضو یونسکو را انجام می‌دهد.

این اجلاس در ۱۰ روز کاری ۳۰ پرونده تاریخی، طبیعی و ترکیبی از جمله "منظر باستان شناسی محور ساسانی فارس (شامل محوطه تاریخی بیشابور، محوطه تاریخی فیروزآباد و سروستان) و منطقه حفاظت شده (جنگل‌های) ارسباران‌ را برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو مورد بررسی قرار می‌دهد.

در شرایطی که از زمان ارسال دو پرونده‌ی ایران به یونسکو برای بررسی در چهل و دومین اجلاس میراث جهانی یونسکو، به نظر می‌رسید مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری امید بیشتری برای ثبت جهانی محوطه‌ی طبیعی ارسباران دارند و حتی معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یک بار از طرح سوال‌هایی از سوی ارزیابان یونسکو در مورد شهر باستان فیروزآباد خبر داده بود اما اکنون اعلام می‌شود که پرونده‌ی میراث طبیعی ارسباران از فهرست پرونده‌های قابل بررسی در اجلاس ۲۰۱۸ حذف شده است.

محمد حسن طالبیان درباره‌ی وضعیت پرونده‌های ایران در این اجلاس گفت: کلیات ساختار و تشکیلات مدیریتی پرونده میراث طبیعی ارسباران و پرونده محور ساسانی فارس که با پژوهشگران، مسئولان دستگاه‌های مرتبط و مسئولان محلی در طول چند سال تهیه شده به دلیل وسعت و گستردگی دارای حساسیت و پیچیدگی‌هایی است که متاسفانه علیرغم تلاش‌های صورت گرفته، پرونده میراث طبیعی ارسباران در این مرحله از سوی Iucn رد و پرونده محور ساسانی فارس از سوی ایکوموس دارای اشکالات اعلام شده است.

وی تاکید کرد: به دلیل گستردگی حوزه ثبت و پیچیدگی‌های متعدد به ویژه تعهدات سازمان در زمینه تملک عرصه‌های آثار تاریخی "شهر گور فیروزآباد"، سنگینی و حجم گسترده آثار محور ساسانی در "کاخ اردشیر"، "قلعه دختر" و نقش برجسته های ساسانی فیروزآباد، شهر تاریخی "بیشاپور"، "تنگ چوگان" و "غار شاپور" و "سروستان"، دفاع و مذاکره برای ثبت این پرونده سنگین تر و پیچیده تر از دوره‌های گذشته است.

به نقل از معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی؛ او ادامه داد: با این وجود فضای دیپلماسی بین کشورهای عضو در بحرین و به ویژه در هنگام رای گیری برای ثبت این پرونده در فهرست میراث جهانی بی تأثیر نخواهد بود و این موضوع بر پیچیدگی این پرونده خواهد افزود.

معاون میراث فرهنگی کشور با تاکید بر اینکه فرآیند قرارگیری آثار در فهرست میراث جهانی منوط به پذیرش نقطه نظرات کارشناسی و آراء کشورهای عضو است، افزود: تلاش می‌کنیم با برگزاری جلسات کارشناسی، توجیهی و رایزنی با اعضاء کمیته میراث جهانی نسبت به رفع اشکالات و سوالات مطرح اقدام کنیم.

طالبیان گفت: در چهل و دومین نشست میراث جهانی ۳۰ پرونده ثبت جهانی به رقابت می پردازند که از میان آنها ۲۲ پرونده مربوط به آثار میراث تاریخی فرهنگی، ۵ پرونده مربوط به آثار طبیعی، سه اثر مشترک (میراث فرهنگی - طبیعی) است.

وی با اشاره به طرح دو پرونده میراث فرهنگی و طبیعی از کشورمان در نشست امسال کمیته میراث جهانی از بررسی وضعیت نگهداری و حفاظتی ۱۵۷ اثر جهانی که ۵۴ اثر آن در فهرست میراث جهانی در خطر قرار دارد؛ خبر داد.

معاون میراث فرهنگی پنج سایت طبیعی از کشورهای چین، فرانسه، روسیه، آفریقای جنوبی و منطقه حفاظت شده ارسباران از کشورمان و سه محوطه ترکیبی از کشورهای کانادا، کلمبیا و مکزیک را از جمله پروندههایی برشمرد که قرار است در این نشست مورد بررسی قرار گیرد.

او با اشاره به بررسی سه محوطه پارک ملی دریاچه «تورکانا» در کنیا، دره «کاتماندو» در نپال و «باغ‌های فورت و شالامار» در لاهور پاکستان در فهرست " میراث در خطر یونسکو" گفت: در این نشست پرونده‌های ۲۲ اثر فرهنگی تاریخی نامزد ثبت در فهرست میراث جهانی از کشورهای ایران، جمهوری چک، بلژیک، فرانسه، هلند، چین، دانمارک، فرانسه، المان،هند،ایتالیا، اندونزی، ژاپن، کنیا، عمان، جمهوری کره، رومانی، عربستان سعودی، اسپانیا، ترکیه، امارات متحده عربی و همچنین شرایط کنونی اثر جهانی مرکز تاریخی شهرسبز سمرقند در ازبکستان برای خروج این اثر از فهرست میراث جهانی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت .

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: