عکس‌های جنگ برای استفاده در روزهای صلح هستند

کدخبر: 2224500

مدیرعامل موزه صلح گفت: عکس‌های جنگ برای استفاده در روزهای صلح هستند به قول جیمز نچوی -عکاس جنگ- عکس‌ها جنگ را شکست می‌دهند و به قول قیصر امین‌پور –شاعر- به دنبال پیروزی واقعی نه در جنگ بلکه برای جنگ باشیم.

به گزارش ایسنا، محمدرضا تقی‌پور مقدم در نخستین دوره از سلسله همایش‌های هنر برای صلح با موضوع «عکاسی جنگ برای صلح» بیان کرد: من مجروح جنگی هستم و این موضوع تا ابد در دفاع از خاک کشور ثبت شده است. نه دوربین دارم و نه تخصص عکاسی؛ اما دوست دارم وقایع اطرافم را ثبت کنم. صحنه‌های آرام و خوبی که روزهایم را متفاوت‌تر از دیروز نشان می‌دهد. گاهی برای دل خودم از دوربین تلفن همراه استفاده می‌کنم و عکس‌هایم را با دوستانم به اشتراک می‌گذارم. همیشه فکر می‌کنم اگر عکاس جنگ بودم با توجه به پیشینه‌ای که دارم چه چیزی را ثبت می‌کردم.

او بخشی از مصاحبه سعید صادقی- عکاس جنگ- را خواند و ادامه داد: او در این مصاحبه گفته قبل از آنکه وارد صحنه جنگ شوم آرام بودم اما حالا عصبی هستم. عکاسی که در صحنه جنگ قرار می‌گیرد به مرور زمان از نظر روحی و روانی افسرده می‌شود زیرا تمام وقایعی که مردم از آن رنج می‌برد را می‌بیند. زمانی که عراق می‌خواست خرمشهر را بگیرد سرهایی را دیدم که قطع می‌شد و در بین آن‌ها یک سر را می‌شناختم.

مدیرعامل موزه صلح ادامه داد: زمانی که این مصاحبه را دیدم با خودم فکر کردم آیا عکاسی از من در صحنه جنگ عکس گرفته است و من ثبت دوربینی شده‌ام. حالا بعد از ۳۷ سال نشستن روی صندلی چرخدار ماندگار خواهیم شد. عکاسان با سه چشم جنگ را دیده‌اند، یکی لنز، چشم پشت لنز و چشم سوژه‌یاب. آن‌ها درد را هم بیشتر حس کرده‌اند زیرا عکس‌های جنگ خاطره نیستند بلکه بیان صحنه‌های تلخی هستند که عکاس آن‌ها را ثبت کرده است.

ماریو دوتسنکو- رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران- نیز بعد از خواندن پیام دبیرکل درباره ۱۰۰ روز مانده به روز جهانی صلح بیان کرد: همان طور که می‌دانید سازمان ملل ایجاد شد تا جلوی جنگ را بگیرد و صلح را ترویج کند. ایران به عنوان پنه و یکمین عضو این سازمان نیز در این زمینه تلاش کرده است. سازمان ملل با این عقیده که گفت‌وگو بر اختلاف‌ها پیروز شود، ایجاد شده و مردم جهان باید به آن احترام بگذارند زیرا این سازمان آمال دردهای مردم جهان است.

او ادامه داد: در واقع گفت‌وگوهای فرهنگ‌ موجب می‌شود که عقیده‌های مردم به هم نزدیک شود و آن را بهتر درک کنند. خوشحالم در این مراسم جوانان بسیاری را می‌بینم زیرا جوانان نقش مهمی در ایجاد و حفظ صلح دارند. جوانان مایل هستند جوامعی را ایجاد کنند که در آن صلح، برابری و آینده یکسان پیش‌بینی شده است. در واقع ایده ایران درباره گفت‌وگوی تمدن‌ها توسط جوامع کشورهای دیگر پذیرفته شد و مجمع سازمان ملل متحد سال ۲۰۰۱ را به عنوان گفت‌وگوی تمدن‌ها مطرح کرد.

رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران اضافه کرد: از زمان تأسیس سازمان ملل متحد هفت تن از دبیران این سازمان به ایران سفر کرده‌اند، دبیرکل سابق این سازمان، «بان‌کی مون» وقتی که به ایران سفر کرد گفت در ورودی سازمان ملل متحد در نیویورک فرش زیبایی وجود دارد که بزرگترین فرش این سازمان است و هدیه مردم ایران به سازمان ملل متحد محسوب می‌شود. در کنار آن شاهد شعری از شاعر ایرانی سعدی هستیم.

دوتسنکو افزود: هنر عکاسی در جنگ موثر و نفوذپذیر است. امروزه عکس‌های شوک‌دهنده‌ای می‌بینیم که در هر کدام از آن‌ها بیش از هزار کلمه وجود دارد. این عکس‌ها می‌توانند احساس قوی به ما دهند و موجب شوک ما شوند. من معتقدم سیاست‌مداران بسیاری باید عکس‌هایی که درباره جنگ گرفته شده است را ببینند شاید بتوانند از طریق گفت‌وگو وارد عمل شوند تا مردم در جنگ نباشند. اخیرا نمایشگاه عکس وردپرس در تهران برگزار شد و زمانی که این عکس‌ها را دیدم تحت تأثیر قرار گرفتم. مایلم از سفارت هلند و انجمن عکاسان خبری ایران تشکر کنم که این عکس‌ها را به نمایش گذاشتند. همچنین مایلم از عکاسان جنگ تشکر کنم که خطر و تلاش می‌کنند، عکس می‌گیرند تا ما آن‌ها را ببینیم.

نماینده رایزن فرهنگی سفارت هلند در ایران به عنوان سخنران دیگر در این مراسم گفت: همانطور که می‌دانید باعث افتخار هلند است که لاهه به عنوان پایتخت صلح و عدالت در جهان مشهور است. شهر لاهه میزبان دادگاه‌ها و مراجع حل اختلاف بین‌المللی بسیاری است که بر حل و فصل صلح‌آمیز و آشتی‌جویانه اختلافات تأکید دارد. نمونه‌ای از آن دادگاه حل اختلاف ایران و آمریکاست. یکی دیگر از موسسات کاخ صلح -محل استقرار دیوان دادگستری بین‌المللی است که با موزه صلح ایران در ارتباط است.

او ادامه داد: شهر لاهه همچنین مقر سازمان منع سلاح‌های شیمیایی است که ایران به دلیل تجربه دردناک خود از حمله شیمیایی عراق، با این سازمان آشنایی کامل دارد. این سازمان نیز مشخصا ارتباط مستقیمی با موزه صلح دارد. با گذشت بیش از ۳۰ سال از جنگ ایران و عراق هنوز به وجود چنین موسساتی نیازمند هستیم. هم اکنون در نقاطی از جهان امکان دسترسی برای تحقیق از سازمان‌هایی مانند سازمان منع سلاح‌های شیمیایی دریغ می‌شود. همان طور که در سال گذشته شاهد بودیم سلاح‌های شیمیایی هنوز هم در حمله به غیرنظامیان به کار می‌رود که تبعات جبران‌ناپذیری برای نسل‌های کنونی و آینده به جای می‌گذارد.

نماینده رایزن فرهنگی سفارت هلند در ایران با اشاره به اینکه هر عکس دنیایی از ناگفته‌ها را به تصویر می‌کشد، افزود: هنر و بویژه عکاسی نقش بسزایی در آگاه‌سازی از فجایع جنگ دارد. عکس اغلب ماندگاری بالایی دارد و به مراتب تأثیرگذارتر از مقالات روزنامه‌هاست. به همین علت باید از عکاسان و هنرمندان شجاعی که در شرایط خطرناک کار می‌کنند تا خشونت جنگ را به جهانیان نشان دهند، حمایت کنیم. به همین دلیل سفارت پادشاهی هلند افتخار داشته که نمایشگاه عکس مطبوعاتی جهان (وردپرس فتو) را به ایران بیاورد. این نمایشگاه که مشترکا با انجمن عکاسان مطبوعاتی جهان و همکاری مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران برگزار شد بازگشت وردپرس فتو به ایران بود که از آن به گرمی استقبال شد.

او اضافه کرد: امیدوارم آنچه امسال به نمایش درآمد آغازی برای دوره‌های بعدی این نمایشگاه در ایران باشد. عکس‌هایی از سوریه، غزه و یمن می‌بینیم که هولناک‌اند و اغلب ظلمی را به تصویر می‌کشند که وصف آن در کلام نمی‌گنجد. اما با نمایش این تصاویر، عکاسان، ما را مجبور به دیدن واقعیت‌های تلخ جنگ می‌کنند تا دست به دست هم داده و راهی برای پایان دادن به این درگیری‌ها پیدا کنیم. امروزه یک عکس می‌تواند در مدت کوتاهی در معرض دید میلیون‌ها نفر قرار بگیرد و افکار عمومی را شدیدا تحت تأثیر قرار دهد. جوامع امروز بیش از پیش حکمرانان‌شان را به دلیل جرایمی که مرتکب می‌شوند یا جرایمی که در نقاط دیگر اتفاق می‌افتد مورد بازخواست قرار می‌دهند. به عقیده من قدرت واقعی عکاسی جنگ برای صلح است.

نماینده رایزن فرهنگی سفارت هلند در ایران گفت: عکاسی برای صلح و یا عبارت جامع‌تر هنر برای صلح جنبه دیگری نیز دارد. مردمی که در جنگ یا درگیری‌های مسلحانه زندگی می‌کنند اغلب شدیدا آسیب دیده‌اند؛ به ویژه زمانی که روند آشتی در میان نباشد. این موضوع عوارض فراوانی برای افراد، خانواده‌ها و جوامع به جای می‌گذارد. در چنین شرایطی هنر فراتر از محدودیت‌ها مردم را به هم نزدیک می‌کند و می‌تواند نقش مهمی در التیام آلام آشتی پس از درگیری‌ها ایجاد کند. در موزه صلح تهران بازماندگان حملات شیمیایی را می‌بینیم که داستان خود را از طریق هنر و عکس به اشتراک می‌گذارند.

در انتهای این مراسم محمدرضا تقی‌پور و سعید میرمحمدی دبیر اجرایی این همایش لوح‌های یادبودی به ماریو دوتسنکو و نماینده رایزن فرهنگی سفارت هلند در ایران تقدیم کردند. همچنین ایوت داود معاون سفیر هلند نیز در این مراسم حضور داشت اما به دلیل مشغله کاری سخنرانی نکرد و مجبور شد جلسه را ترک کند. سعید صادقی نیز به عنوان عکاس جنگ در این مراسم حضور داشت.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: