مجموع مبادلات تجاری ایران در سال۱۳۹۶ معادل ۱۵۱ میلیارد دلار است

کدخبر: 2234592

نشست اندیشمندان و فعالان فکری و تجاری درخصوص فرصت‌های کسب و کار آتی ایران باحضور جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، ظریف وزیر امور خارجه، سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی عصر امروز در هتل اسپیناس پالاس تهران به میزبانی اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، مسعود خوانساری ـ رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران- اظهار کرد: بعد از نوسان‌ها و تلاطم‌های اقتصادی چند سال قبل که عمدتا ناشی از فشار تحریم‌های یک‌جانبه بود، با روی کار آمدن دولت جدید در سال 1392، ثبات و آرامش نسبی به اقتصاد کشور بازگشت. امضای سند تاریخی برجام، باعث شد تا فعالان اقتصادی خارجی به ویژه از کشورهای اروپایی در قالب هیات‌های تجاری متعدد به ایران سفر کرده و جریان سرمایه‌گذاری بنگاه‌های بزرگ خارجی به سمت بخش‌های دولتی یا شبه‌دولتی ایران سرازیر شود.

خوانساری با اشاره به اینکه، در حال حاضر بیش از 2500 شرکت دانش‌بنیان و استارتاپی با مدیریت مدرن جوانان تحصیلکرده در ایران فعال شده که تعدادی از این شرکت‌ها، قابلیت رقابت با نمونه‌های موفق جهانی را دارند، گفت: تمامی گزارش‌های آماری در ماه‌های پسابرجام نشان از رشد قابل توجه همکاری‌های ایران با همتایان خارجی خود دارد.

وی افزود: مجموع مبادلات تجاری ایران در سال 1396 و در ادامه روند رو به رشد خود در تجارت با کشورهای خارجی، معادل 151 میلیارد دلار است.

همچنین رتبه ریسک اعتباری ایران در سال 2018 به عدد 5 تنزل یافت که معنای آن کاهش 10 درصدی در هزینه مبادلات بین‌المللی است.

رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: قرارداد بزرگ در حوزه‌های نفت و گاز، خودرو، پتروشیمی و خرید هواپیما از شرکت‌های بزرگ در دستور کار قرار گرفت، لیکن شرکت‌های کوچک و متوسط خارجی بدلیل عدم حمایت‌های لازم بانکی ـ مالی و نیز فقدان شناخت دقیق از موقعیت و پتانسیل‌های اقتصاد ایران، آنگونه که باید مشارکت جدی نداشتند و سهم چندانی را نیز از ظرفیت‌های اقتصادی ایران به خود اختصاص ندادند.

رییس اتاق بازرگانی تهران در حالی که مزیت ایران را تنها راه‌ها، حمل و نقل،‌ بازار 400 میلیونی منطقه، امنیت پایدار، نیروی کار ارزان، دسترسی به دریاها، بهره‌مندی از فرودگاه‌ها و بنادر و طبقه متوسط فعال و تنومند نمی‌داند اظهار کرد : مزیت امروز اقتصاد ایران، حضور کارآفرینان جوان، خلاق، با انگیزه و با دانش است که قصد دارند در شراکت با شرکت‌های بزرگ جهان، از آنها بیاموزند و به شرکای آنها تبدیل شوند و از تکنولوژی و دانش آنها نیز بهره‌مند شده و منافع شرکای خارجی‌ خود را در منطقه تامین کنند.

رییس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: گرچه از سرگیری خرید نفت از ایران، در افزایش مراودات ایران با طرف‌های تجاری خود نقش داشته، اما مبادله کالاهای غیرنفتی نقش پررنگی در این مبادلات دارد که نمایانگر تقویت روابط بخش خصوصی دو طرف است. روابطی که می‌تواند در همین سال‌های پیش‌رو بسیار مستحکم‌تر و دامنه‌دارتر شود. علاوه‌بر این رتبه ایران در شاخص رقابت‌پذیری اقتصاد در سال 2017، 7 پله بهبود و در شاخص سهولت کسب و کار در طی ۴ سال گذشته ٢٨ رتبه ارتقا پیدا کرده است. همچنین در شاخص تجارت فرامرزی، در 2 حوزه اصلی، حداقل 35 ساعت، زمان فرآیندهای تجاری کاهش یافته است.

رییس اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: علی‌رغم پایبندی ایران به تمامی تعهدات خود در برجام براساس گزارش‌های مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رئیس‌جمهور آمریکا اکنون با خروج از برجام، در تلاش است تا با همکاری برخی متحدان منطقه‌ای خود، ایران را به وضعیت انزوای بین‌المللی پیش از برجام برگردانده و موقعیت جهانی و منطقه‌ای ما را تضعیف و نیز با بازگرداندنِ تحریم‌ها، مردم ایران را از حقوق حیاتی و اساسی خود محروم کند این کشور با نقض پیمان‌های بین‌المللی، درصدد تعمیق شکاف و اختلافات خود با دیگر کشورها و حتی متحدین استراتژیک خویش به نفع منافعِ کوتاه مدتی است که در بلندمدت به زیان همه خواهد انجامید.

خوانساری اعلام کرد: فعالان اقتصادی در سال گذشته، قراردادهای تامین اعتبار بانکی متعددی به ارزش حدودا 30 میلیارد دلار با طرف‌های اتریشی، ایتالیایی، دانمارکی، چینی و کره‌ای به امضا رساند که اکنون در معرض تهدید تحریم‌های آمریکا قرار گرفته که جملگی ناقض قوانین حقوقی بین‌المللی، اصول اولیه اقتصاد آزاد و تجارت منصفانه است.

وی پیش‌بینی کرد: بسیاری از شرکت‌های چندملیتی و بانک‌های بزرگ اروپایی و غیراروپایی، تحت فشار و تهدیدهای دولت آمریکا حاضر به ادامه همکاری اقتصادی با ایران نباشند، لیکن همچنان امکان تعامل بخش خصوصی ایران و اروپا - به عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری برجامی - از طریق دولتها و بنگاه‌های کوچک و متوسط با توانمندی بالا و تکنولوژی جدید فراهم است.

به گفته رییس اتاق بازرگانی تهران، امروزه موتور محرک اقتصاد بسیاری از کشورها، همین شرکت‌های کوچک و متوسط هستند که باید شناسایی و زمینه تسهیل رفت و آمد آنها را به عنوان شرط لازم در توسعه همکاری‌های تجاری فراهم آوریم.

رییس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: با توجه به حضور سفرا و نمایندگان محترم کشورهای خارجی در این نشست، این فرصت مغتنم را ایجاد می‌کند که بخش خصوصی ایران، در چند سال گذشته توان زیادی صرف کرده تا بتواند شرایط فعالیت خود را در فضای کسب‌وکار ایران و جهان بهبود بخشد. اگرچه این بخش از دسترسی به بسیاری از فناوری‌ها دور بوده، لیکن موفق شده تا با درس گرفتن از تجربه خود و دیگران با نوآوری و ابداع و تلاش مضاعف، زیرساخت‌های مناسبی برای همکاری و مشارکت ایجاد کند. توان فزاینده بخش خصوصی در ایران همواره با تعهدِ کامل به قراردادهای دوجانبه همراه بوده و کمتر موردی از بدعهدی و عمل نکردن به تعهد از جانب شرکت‌های ایرانی مشاهده شده است؛ گواه، این که در مراکز داوری و مراجع قضایی، تعداد پرونده‌هایی که مربوط به مشارکت طرف ایرانی و خارجی باشد بسیار اندک بوده است.

وی گفت: اتاق بازرگانی تهران به عنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی کشور، در همان روزهای نخست پس از امضای تفاهمنامه برجام، ستاد ویژه اقتصادی را راه‌اندازی و به تبع آن برای بهبود وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه همکاری‌های بخش خصوصی ایران با سرمایه‌گذاران خارجی، مرکزی با عنوان «مرکز خدمات سرمایه‌گذاری» تاسیس کرده که ماموریت آن شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران و معرفی آن به سرمایه‌گذاران خارجی، شناسایی موانع مختلف پیش روی سرمایه‌گذاران و تلاش برای حذف آنها و بهبود چهره اقتصاد ایران در فضای بین‌الملل است و همچنان این آمادگی را دارد تا به عنوان نهاد مشورتی دولت، در صورت کشف و شناسایی موانع جدید، تمام مساعی خود را در راستای رفع آنها و تسهیل شرایط ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور به کار گیرد.

خوانساری اطلاع داد که اتاق بازرگانی در نظر دارد تا در نیمه دوم سال 1397، بزرگترین همایش بین‌المللی تجارت و سرمایه‌گذاری را با حضور جمع کثیری از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران خارجی بازارهای هدف و با مشارکت فعال بخش خصوصی و صنعتگران ایرانی در تهران برگزار کند.

در شرایط فعلی انتظارات کلان ما از دولت‌های خارجی اینست که با تدوین مکانسیم‌های تشویقی در برابر اقدامات تنبیهی ایالات متحده، ضمن حمایت عملی از بانک‌ها، موسسات مالی و شرکت‌های کوچک و متوسط و فراهم آوردن امکان افزایش حجم مراودات تجاری و بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود تجارت با ایران، شرایط را برای تجدیدنظر در تصمیمِ آن دسته از شرکت‌های بزرگی که اعلام نموده‌اند قادر به ادامه همکاری با ایران نیستند مهیا نمایند.

همچنین از بخش اقتصادی سفارتخانه‌هایی خارجی مقیم ایران می‌خواهیم تا با ایجاد زمینه همکاری بیشتر بین اتاق‌های بازرگانی، امکان ارتباط فعالانه شرکتهای کوچک و متوسط دو کشور را از طریق برگزاری کنفرانسها و همایش‌های تجاری مشترک فراهم سازند. افزون بر این، اعزام فعالان صنایع برتر کشورها به ایران جهت آشنایی با صنایع و توانمندی‌های ایران و نیز برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارآفرینان ایرانی با دعوت از کارآفرینان معتبر خارجی، از جمله فعالیت‌هایی است که ضروریست مورد توجه قرار گیرد.

اینجانب یک بار دیگر آمادگی کامل اتاق بازرگانی تهران را به‌عنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی ایران برای کمک و همکاری در زمینه معرفی ظرفیت‌های اقتصادی کشور ایران اعلام می‌نمایم و امیدوارم اینگونه نشست‌ها به انجام هرچه سریع‌تر و عمیق‌تر همکاری‌های فنی ـ تجاری منجر گردد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: