۱۲۹ نماینده به استیضاح رای مثبت دادند

ربیعی از وزارت کار رفتنی شد / لاریجانی: ادعای ربیعی را پیگیری می‌کنیم

کدخبر: 2245531

مجلس رای اعتماد خود را از علی ربیعی پس گرفت.

نسیم آنلاین: استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس مطرح شد و پس از توضیحات متقاضیان استیضاح و دفاعیات وزیر، این استیضاح به رای مجلس گذاشته شد.

نمایندگان مجلس با ۱۲۹ رای موافق، ۱۱۱ رای مخالف به استیضاح رای دادند.

ربیعی ؛ قربانی تهمت یا ناتوانی؟

امروز صبح در جلسه علنی مجلس، نمایندگان ملت به ریاست علی لاریجانی طرح استیضاح علی ربیعی، وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی، را در دستور کار قرار دادند. در‌میان 290 صندلی مجلس، 89 صندلی خالی به چشم می‌خورد. در طی این جلسه، نمایندگان مردم پس از شنیدن صحبت های موافقان استیضاح و پاسخ های داده شده توسط وزیر کار، با رأی عدم اعتماد به او، به دوران وزارت ربیعی پایان دادند.

در ابتدای جلسه عبدالحمید خدری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: مطابق اصل ۸۹ قانون اساسی هرگاه ۱۰ نفر از نماینگان طرح استیضاح را امضاء کنند، استیضاح باید ظرف ۱۰ روز بررسی شود. اما استیضاح وزیر تعاون در کمیسیون اجتماعی بررسی نشده و نباید در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار بگیرد. در همین راستا رئیس مجلس در پاسخ گفت: اگر همه استیضاح کنندگان امضاهای خود را پس بگیرند استیضاح از دستور کار خارج خواهد شد. در طی این جلسه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز در مجلس حضور داشت. در ادامه علی رستمیان به عنوان موافق استیضاح، طی سخنانی جنجال برانگیز گفت: به مسائل و مشکلاتی در حوزه بهزیستی پی بردم. وقتی به مدارک رسیدم آقای بندپی دستور دادند که بنده را به برخی استان‌ها راه ندهند. به من پیشنهاد دادند که ۵۰۰ میلیون تومان به اسم یک خیریه به شما می دهیم، ۲۰ میلیون را به آنها بدهید و ۳۰۰ میلیون تومان آن را بردارید و به هر خیریه و فردی که می خواهید اختصاص دهید . به استان لرستان رفتم و خیریه هایی که پول زیادی از تهران دریافت کردند را بررسی کردم. گزارشی در این خصوص به آقای لاریجانی و وزیر اطلاعات دادم. در واقع از پول خرید ویلچر معلولان و محل کمک به ایتام خرج کرده اند و ماشین های شاسی بلند خریده اند . به شما نیز اطلاع داده ام. شما گفتید در دوره های قبل نیز این اتفاق افتاده است. حتی سرمبارک را به نشانه تأسف تکان ندادید. شما که دائم اشکتان دم مشکتان است حتی سری تکان ندادید . جاسمی نماینده مردم کرمانشاه هم با انتقاد از برخی زد و بند‌ها گفت: شام و ناهار و رفت و آمد‌های دیپلماتیک باعث خنثی شدن استیضاح وزیر شده است . هدایت الله خادمی از موافقان استیضاح نیز طی سخنانی گفت: هیچ یک از نمایندگان کلان شهر‌ها این استیضاح را امضاء نکرده اند یعنی کلان شهر ها هیچ مشکلی ندارند.

اما ربیعی در پاسخ به نمایندگان موافق استیضاح گفت: من نمی‌گویم وضعیت کارگران خوب است اما همیشه همدم‌شان بودم. برای سومین بار در کمتر از یک‌سال به مجلس می‌آیم. به من گفتند شام معاویه و یزد می‌دهم.بغض می‌کنم می‌گویند چرا گریه می‌کنی. گفتند فتنه. اینها در موارد استیضاح نبود . اگر مجلس تشخیص داد بروم وضع بهتر می‌شود، تابعم. می‌روم سیستان و بلوچستان NGO اشتغال تشکیل می‌دهم. چنارانی نماینده موافق استیضاح نیز به وجود مدیری با 27 سمت در حوزه مسئولیت ربیعی اشاره کرد. نوروزی نماینده مردم رباط کریم نیز درباره شرکت فرزند وزیر کار در دبی پرسید: آیا پسر شما به همراه پسر تقی‌زاده (معاون وزیر) در دوبی با رابطه عبدالناصر موسوی الجزایری شرکت دارند؟ چرا پول‌های پتروشیمی که فروخته‌اید را به کشور بازنگردانده‌اید؟

مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز و نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در مخالفت با استیضاح علی ربیعی وزیر کار در صحن مجلس گفت: من به آقای ربیعی رأی می‌دهم نه به خاطر اینکه عیب و مشکل ندارد، بلکه یک شاخص دارم و دنبال دنیا، پول و قدرت هم نبوده‌ام، نیستم و نخواهم بود. این حرف‌ها را به هم نچسبانیم. آقای تقی‌زاده به من گفت پسر من اصلاً پسر آقای ربیعی را نمی‌شناسد اما می‌گویند این دو با هم شرکت زده‌اند و در دبی چه کار می‌کنند. تهمت‌ها را نباید از پشت تریبون مطرح کرد. ما مسلمانیم، آیا بر اساس شنیده‌ها می‌خواهیم رأی بدهیم؟ یا چون در فضای مجازی پخش شده که فلانی فلان موضوع را می‌گوید تصمیم بگیریم؟

علی ربیعی در بخش دوم دفاعیات خود گفت: در سخنانی که مطرح شد تهمت های فراوانی به من زده شد و جملات ناروایی به من گفته شد. نمی خواهم وارد این موضوع شوم . مطالبی که مطرح شد خارج از چارچوب استیضاح بود.

در آخر با آغاز رأی گیری، نمایندگان به 129 رأی موافقِ استیضاح، رأی اعتمادشان را از علی ربیعی گرفتند و وی از این سمت برکنار شد.

لاریجانی: ادعای ربیعی را پیگیری می‌کنیم

علی لاریجانی در جمع بندی استیضاح گفت: امروز این استیضاح انجام شد و موارد مختلفی را مطرح کردند. البته می توانستند برخی مطالب را نگویند. برخی از اظهاراتی که آقای ربیعی مطرح کرد درست نیست.

وی افزود: اینکه اسامی افراد را بردند به نظر من خیلی غلط بود. آقای ربیعی گفتند که فردی آمده و پولی داده است، از آقای ربیعی می‌خواهم که اسامی را به ما بدهند و ما هم اسامی را به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان می‌دهیم تا بررسی کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ممکن است برای بهزیستی یا جاهای دیگر جهت کمک به فقرا و نیازمندان پولی گاهی طلب شود اما برای خودشان نیست، چرا چنین حرفی را می‌زنید؟

لاریجانی تصریح کرد: ما در اسرع وقت ادعای آقای ربیعی که گفتند نماینده ای پولی خواسته را به هیئت نظارت ارجاع می‌دهیم تا آن را در اسرع وقت بررسی کند. این حرفها به هر حال در جریان استیضاح خوب نبود.

ارسال نظر: