دکتر حجت‌الله عبدالملکی:

۸۰ درصد مشکلات در اثر تحریم‌های داخلی است نه خارجی

کدخبر: 2245754

همه مشکلات ما از تحریم‌ها هست ولی نه تحریم‌های خارجی، تحریم‌های خارجی تنها ۲۰ درصد مشکل را ایجاد کرده و ۸۰ درصد مشکلات در اثر تحریم‌های داخلی است و اگر تحریم‌های داخلی حل شود خود به خود تحریم‌های خارجی هم برطرف خواهد شد.

نسیم آنلاین :‌ حجت عبدالملکی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) در برنامه تلویزیونی « ثریا» که با موضوع «عبور از تحریم با نسخه داخلی» روی آنتن شبکه یک سیما رفت، گفت: متاسفانه داستان تحریم‌ها به درستی برای مردم ما گفته نشده است و اگر واقعیت گفته شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

عبدالملکی ادامه داد: همه مشکلات ما از تحریم‌ها هست ولی نه تحریم‌های خارجی، تحریم‌های خارجی تنها 20 درصد مشکل را ایجاد کرده و 80 درصد مشکلات در اثر تحریم‌های داخلی است و اگر تحریم‌های داخلی حل شود خود به خود تحریم‌های خارجی هم برطرف خواهد شد.

این استاد دانشگاه افزود: قصد اقتصادمقاومتی این است که تحریم‌های داخلی را از بین ببرد و اگر تحریم‌های داخلی بروند خارجی‌ها خودشان تحریم‌هایشان را برخواهند داشت زیرا در غیر اینصورت خسارت خواهند دید.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به خسارت‌هایی که آمریکا از تحریم ایران دیده است، تصریح کرد: اروپا برای اینکه جلوی خسارت دیدنش را بگیرد به سمت برداشتن تحریم‌ها علیه ایران گام برداشت و قطعا اگر ما چند وقت دیگر تحمل کرده بودیم می‌توانستیم بهتر پیش برویم.

وی با اشاره به اعمال تحریم‌های فلج کننده آمریکا و غرب علیه ایران تاکید کرد: آنها برای اینکه انقلاب را از بین ببرند چنین تحریم‌هایی را اعمال کردند و گفتند با این تحریم‌ها مردم را در تگنا قرار می‌دهیم. آنها می‌دانستند موتور محرکه انقلاب مردم هستند و سعی داشتند به مردم فشار بیاورند.

عبدالملکی یادآور شد: اقتصاددانان غربی معتقدند تحریم‌های خارجی قدرت فلج کردن ایران را ندارد زیرا می‌دانند اقتصاد ایران بسیار قدرتمند و بزرگ است به همین دلیل به سمت تحریم های داخلی آمدند تا به مردم فشار وارد کنند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: سیاسیون غربی گفتند اقتصاد ایران بسیار بزرگ و قوی است ولی مریض است و قدرت دفاع از خودش را ندارد، لذی بر همین اساس هم برنامه‌ریزی کردند و به مبارزه با نفت و بانک ایران برآمدند.

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: ما امروز از دو راه می‌توانیم اقتصاد ایران را درمان و سرپا کنیم، البته جریانی در کشور وجود دارد که می‌گوید نمی‌توانیم، یک را دیگر هم این است که دست به دامن دشمن شویم و اینجاست که دشمن از ما امتیاز می‌گیرد و هر چقدر هم ما کوتاه بیاییم و امتیاز بدهیم آنها کوتاه نمی آیند و امتیاز بیشتری را طلب می‌کنند!

وی تاکید کرد: دشمن ما درباره شدت تحریم‌های داخلی دچار اشتباه محاسباتی شد. تحریم‌های داخلی ما آنقدری نیست که بتواند انقلاب را با مشکل جدی روبرو کند ، البته مردم را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد که آن هم قابل حل است.

عبدالملکی در ادامه با اشاره به تحریم‌های داخلی گفت: بخشی از این تحریم‌ها از طرف بخشی از تولیدکنندگان به مردم تحمیل می‌شود، تولیدکنندگانی که احتکار می‌کنند، یا افزایش قیمت ناعادلانه دارند و یا اجناس بی‌کیفیت تولید می‌کنند در حالی که می‌توانند با کیفیت بالاتری آن را تولید کنند.

این استاد دانشگاه افزود: بخشی از تحریم‌های داخلی هم توسط برخی از مردم تحمیل می‌شود، آن مردمی که کالای با کیفیت ایرانی نمی‌خرند، آنهایی که به دنبال برند هستند و کیفیت کالای داخلی را نادیده می‌گیرند یا آنهایی که دچار غفلت هستند و از روی غفلت خرید کالای ایرانی را نادیده می‌گیرند!

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: بخشی از تحریم‌های داخلی هم توسط دولت به مردم تحمیل می‌شود، هر دولتی که با واردات بی‌رویه باعث آسیب به تولید داخلی می‌شود یا با هر اقدامی به تولیدات ایرانی ضربه می‌زند.

وی تاکید کرد: بخش دیگری از تحریم‌‌های داخلی هم توسط برخی از مدیران به مردم تحمیل می‌شود، از سوی مدیران فاسدی که 5 تا 7 درصد مدیران را تشکیل می‌دهند، یا مدیرانی که فرزندان خود را تربیت اقتصادی نمی‌کنند!

عبدالملکی تحریم‌های سیاسی را هم بخش دیگری از تحریم‌های داخلی دانست و ادامه داد: بخشی از تحریم‌های داخلی هم به دلیل مسائل سیاسی به مردم تحمیل می‌شود، برخی احزاب و گروه‌های سیاسی برای تخریب هم اقداماتی را در حوزه اقتصاد انجام می‌دهند که در نتیجه آسیب آن را مردم می‌بینند. جریان فتنه هم یکی از بزرگترین تحریم‌های داخلی را ایجاد کرد.

این کارشناس مسائل اقتصاد در خاتمه در تعریف اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی مذاکره برای رفع تحریم‌های داخلی، که اگر تحریم‌های داخلی نباشند تحریم‌های خارجی هم برداشته خواهند شد.

منبع فارس

ارسال نظر: