فرمانده مرزبانی جمهوری عراق:

بازگشایی مرز خسروی درخواست به حق ایران است/ مبارزه با مواد مخدر، قاچاق اسلحه و مشروبات الکلی در دستور کار

کدخبر: 2248325

فرمانده مرزبانی جمهوری عراق گفت: استفاده از تجربیات جمهوری اسلامی ایران در بحث مبارزه با مواد مخدر و همچنین همکاری اطلاعاتی در خصوص جلوگیری از قاچاق اسلحه و مشروبات الکلی و همچنین آماده سازی سازوکار اربعین از جمله موارد مطرح شده در اجلاس هفتم مرزبانان دو کشور است.

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس، هفتمین اجلاس رؤسای مرزبانی دو کشور ایران و عراق پیش از ظهر امروز در مقر فرماندهی مرزبانی نیروی انتظامی برگزار شد.

بر پایه این گزارش سپهبدحامدعبدالله ابراهیم الحسینی فرمانده مرزبانی جمهوری عراق در این نشست به اشتراک 3 هزار و 600 کیلومتر مرز عراق با 6 کشور پرداخت و اظهار داشت: نصف مرزهای عراق با جمهوری اسلامی ایران است و این موضوع خود مبین این مطلب است که چقدر روابط با ایران مهم است و مرزبانی این اهمیت را درک کرده و رابطه خوبی با مرزبانان ایرانی دارد.

فرمانده مرزبانی جمهوری عراق تصریح کرد: در این راستا دیدارهای زیادی در بغداد و تهران برگزار شده و هم اکنون هفتمین نشست را تهران میزبانی می‌کند.

سپهبدالحسینی ادامه داد: در مرز طولانی که کشور عراق با ایران دارد شاهد مشکلات خیلی کمی هستیم چرا که دیدارها و نشست‌های مستمری برگزار می‌کنیم و نشست‌های سه ماهه که با کلانتری مرزها برگزار می‌شود باعث شده مشکلات ما در مناطق یک، 3 و 4 کم شود.

وی با تاکید این مطلب که در نشست هفتم درباره افزایش روابط صحبت شده است، به بازده زمانی 2014 تا 2017 و جنگ با داعش پرداخت و گفت:‌این درگیری‌ها بیشتر در مرزها با سوریه بود و جنگی سخت بود و جمهوری عراق به نیابت از تمام دنیا به جنگ با داعش پرداخت؛ مرزبانی عراق نیز در حدود مرزی و صحرایی نیز در این جنگ حضور داشت.

فرمانده مرزبانی جمهوری عراق به نقش مهم جمهوری اسلامی اشاره و بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران از همان لحظات اول جنگ با داعش نقش مهمی را ایفا کرد؛ البته مشکلات کوچکی هم اتفاق افتاد که ما ر این نشست در مورد آن صحبت کردیم و به صورت دقیق مسائل را بیان کردیم.

سپهبدالحسینی اعلام کرد: در این راستا گردان 16 را تاسیس کردیم و امیدواریم باعث شود امنیت ما دوچندان شود.

وی در خصوص اقلیم کردستان گفت: ما در مرز اقلیم کردستان بنا به دستور فرمانده عمل می‌کنیم.

فرمانده مرزبانی جمهوری عراق با اعلام این مطلب که در تفاهم نامه امروز در خصوص گاردهای ساحلی نیز صحبت شده است، تصریح کرد: یکی از بحث‌ها قاچاق مواد مخدر بود و با توجه به اینکه ایران کارنامه مثبتی در این زمینه دارد تعامل تجربیات در این مورد نیز مدنظر بوده است؛ هم اینکه بحث مواد مخدر در مرزهای سوریه هم هست و بسیار ضروری است که با جمهوری اسلامی ایران تعامل کرده و تجربیات آنها بهره ببریم.

سپهبدالحسینی اعلام کرد: همکاری اطلاعاتی در جهت جلوگیری از قاچاق اسلحه و مشروبات الکلی و تبادل اطلاعاتی در این خصوص نیز در این اجلاس بررسی شد. همچنین در مورد اربعین حسینی و آماده سازی بستر مناسب برای استقبال زائران گفت‌وگو شد.

وی گفت: کشور عراق سعی می‌کند ورود زائران به خاک عراق برای زیارت اربعین آسان و سهل‌الوصول باشد؛ در این راستا امسال یک کمیته در وزارت کشور عراق به ریاست وزیر کشور عراق تشکیل شده است.

فرمانده مرزبانی جمهوری عراق به حدود 4 میلیون تردد زائران در بازه 20 روزه از مرزهای ایران اشاره کرد و گفت: عراق در اربعین حسینی حدود 12 میلیون زائر را پذیرا می‌شوند که آماده سازی اماکن استراحت، خورد و خوراک و رفت و آمد آنها مستلزم یک همکاری بزرگ است.

سپهبدالحسینی گفت: سه گذرگاه مرزی چزابه، شلمچه و مهران برای تردد زوار ایرانی آماده است و ما تمام سعی خود رامی‌کنیم تا در موسم اربعین راه‌ها را امن کنیم؛‌البته سعی می‌کنیم گذرگاه چهارم یعنی خسروی را باز کنیم؛ این درخواست به حقی است که جمهوری اسلامی کرده چرا که با بازگشایی این مرز بار زائران در مرز مهران کمتر شده و تردد سریع‌تر انجام می‌شود؛ این مطلب درست است اما دلایل فرمانده عملیات دجله هم درست است؛ بنده در این خصوص با وزیر کشور عراق صحبت می‌کنم تا انشالله این گذرگاه هم باز شود.

وی با تشکر از ملت ایران و اعلام رابطه گسترده و مهم بین دو کشور اظهار امیدواری کرد که این اخوت و برادری بین دو کشور ادامه یابد.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: