گفت‌وگو با مقام‌آور ایران در بیستمین مسابقات جهانی دانش‌مغز؛

انتظار خاصی از مسئولان ندارم فقط صدای نخبگان را بشنوند

کدخبر: 2251149

مقام‌آور ایران در بیستمین مسابقات جهانی دانش‌مغز گفت: تنها انتظار من از مسئولان این است که حداقل از پیشنهادات نخبگان استقبال کنند، امکاناتی مورد نیاز برای فعالیت‌های تحقیقاتی و آزمایشگاهی است را در اختیار ما بگذارنند و به درخواست‌هایمان توجه کرده و جامه عمل بپوشانند.

مهسا آرمان، دانش‌آموز 15 ساله رشته تجربی مدرسه فرزانگان یک مشهد که در بیستمین دوره مسابقات جهانی دانش مغز ( Brain Bee 2018) به عنوان نماینده ایران موفق به کسب مقام چهارم ایران شد، در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص مسابقات جهانی دانش‌مغز اظهار کرد: مسابقات جهانی دانش مغز ( Brain Bee 2018)هرساله و همزمان با برگزاری یکی از کنگره های حوزه علوم اعصاب در یکی از کشورهای جهان برگزار می شود که امسال به میزبانی آلمان برگزار شد. ایران تاکنون برای چهارمین بار دراین مسابقات شرکت کرده است.

وی افزود: انگیزه حضور من در این مسابقات علمی تقریبا از سالی شروع شد که من در مقطع دهم متوسطه اول تحصیل می‌کردم. آشنایی اولیه من با این مسابقات از ماه‌های مهر و آبان سال 96 شروع شد و در وهله اول احساس کردم کمی دیراست برای شروع کردن و آماده‌شدن و از طرفی بخاطر آنکه دانش‌آموزان زیادی هستند که خود را برای این مسابقه‌ آماده کرده اند و من به اندازه آنان آماده نیستم.

آرمان گفت: اما زمانی که در مرحله نهایی کشوری مسابقه ملی دانش آموزی دانش مغز (BRAIN BEE) در روز ۲۳ فروردین ماه ۱۳۹۷ در شهر تهران برگزار شد، اول شدم اعتمادبه‌نفس بیشتری گرفتم و بسیار جدی به ادامه راه برای حضور در مسابقات جهانی پرداختم. از دی تا فروردین بازه زمانی مطالعه من برای آزمون کشوری بود که بعد از اعلام نتایج، نفر اول برای مسابقات جهانی انتخاب می‌شد.

وی در خصوص نقش مدرسه در آشنایی با این مسابقه علمی تاکید کرد: من و دوستم اعلامیه‌ای که در مدرسه نصب شده‌ بود را مطالعه کردیم و تصمیم به شرکت در این مسابقات گرفتیم. حاصل کار این مسابقه علمی در سطح کشوری مقام نخست من و مقام دومی دوستم، نگار حاذقی، بود.

نماینده ایران در بیستمین مسابقات جهانی دانش‌مغز گفت: 26 نفر از 26 کشور در این مسابقات در سطح جهانی حضور داشتند. آزمون کشوری در یک روز از 8 صبح تا 18 بعدازظهر و آزمون جهانی طی چهار روز برگزار شد.روز اول به آشنایی و معرفی گذشت و سه روز بعدی هم آزمون‌ها گرفته‌شد.

آرمان بخش کتبی مسابقه ملی دانش مغزرا از آزمون جهانی دشوارتر دانست و خاطرنشان کرد: فرمت برگزاری آزمون جهانی بسیار شبیه مرحله کشوری بود و اما بخش کتبی آزمون کشوری از جهانی هم دشوارتر بود. مرحله جهانی در چهار بخش برگزار می‌شود که شامل آزمون کتبی، آزمون شفاهی، آزمون عملی که به دو بخش آناتومی و بافت‌شناسی تقسیم می‌شود و تشخیص بیماری است.

وی افزود: در حالی که اکثر مطالب و سوالاتی که در آزمون جهانی مطرح می‌شود به برگزیده مرحله کشوری توضیح داده‌می‌شود اما در سطح جهانی سوالات ترکیبی و مفهومی داده‌می‌شود و شرایط پاسخگویی سخت‌تر می‌شود.

انرژی و هوش فوق‌العاده ایرانیان در مقایسه با خارجی‌ها

نماینده ایران در بیستمین مسابقات جهانی دانش‌مغز، سطح علمی، انرژی و هوش را در این مسابقات فوق‌العاده دانست و گفت: امسال بیستمین سال برگزاری این مسابقات بود و من چهارمین نماینده ایران بودم. سال اول ایران در این مسابقات مقامی کسب نکرد، اما در سال دوم، مقام چهارم سال سوم، مقام پنجم و امسال نیز مجددا مقام چهارم را بدست آورد. در بیستمین دوره مقام‌های اول تا سوم به ترتیب به نمایندگان لهستان، گرانادا و کانادا رسید و من به عنوان نماینده ایران موفق به کسب مقام چهارم شدم.

آرمان خاطرنشان کرد: به نفرات اول تا پنجم مدال، نفرات اول تا سوم علاوه‌بر مدال جایزه نقدی و به نفر اول علاوه‌بر تمامی جوایز فوق امکان استفاده از آزمایشگاه برای انجام کارهای تحقیقاتی در هر جایی که بخواهد، اعطا می‌شود.

تسهیلات خاصی برایم درنظر گرفته نشده است

وی با اشاره به اینکه تسهیلات و حمایت مالی خاصی برایم درنظرفته نشده است، ادامه داد: معمولا اگر دانش آموزان مقامی در المپیادهای علمی کسب کنند، تسهیلاتی در دانشگاه و سهمیه و معافیت در کنکور به آنان اهدا می‌شود و همچنین نام آن‌ها در بنیاد علمی نخبگان ثبت می‌شود. این در حالی‌است که برای مسابقاتی نظیر دانش مغز چنین تسهیلات و امتیازی قائل نمی‌شوند. از نظر من هم نمی‌شود به کسی خرده گرفت و هرکس پس از مسابقه باید خودش به دنبال ادامه راه خودش برود.

آرمان ادامه داد: انتظار من تنها این است که حداقل از پیشنهادات نخبگان استقبال کنند، امکاناتی مورد نیاز برای فعالیت‌های تحقیقاتی و آزمایشگاهی است را در اختیار ما بگذارنند و به درخواست‌هایمان توجه کرده و جامه عمل بپوشانند.

وی گفت: محققان زیادی وجود دارند که درحال انجام تحقیقات برروی موارد بین‌المللی، اختراعات و کارهای از این قبیل هستند یا کسانی که بر روی گونه‌ای از حیوانات در حال آزمایش‌ هستند، امکانات بیشتر و بهتری را نیاز دارند و ممکن است به دلیل نبود امکانات، ایده‌های ناب این افراد از بین برود.

نماینده ایران در بیستمین مسابقات جهانی دانش‌مغز اضافه کرد: اگر تسهیلات و شرایطی مهیا شود تا در کشوری دیگر تحصیل کنم حتما این کار را انجام می‌دهم چون درس‌خواندن در خارج از کشور از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار بوده و این مسئله‌ غیرقابل انکار است. دوست دارم شرایط همه چیز در ایران بهبود یابد تا ایران نیز مانند کشورهای خارجی شود.

دوست دارم از استعدادم تنها برای پیشرفت کشورم استفاده کنم

آرمان گفت: انرژی و هوش ایرانیان فوق‌العاده است و تنها با کمی تلاش می توانند به موفقیت های چشمگیری دست یابند و اگر قرار باشد جایی را درست کنم دوست دارم آن‌جا ایران باشد.

وی عنوان کرد: من به صرف علاقه در این مسابقه علمی شرکت کردم و انتظار خاصی از خود نداشتم و دلیل این موضوع می‌تواند شرایط حاکم در مدارس فرزانگان باشد که تمام دانش‌آموزان حضور و کسب موفقیت در یک زمینه‌، مسابقه و یا المپیاد علمی را برخود واجب می دانند. اگر چنین مسابقاتی وجود نداشته‌باشد بسیاری از دانش‌آموزان ممکن است متوجه علاقه خود نشوند.

مقام آور ایران در بیستمین مسابقات جهانی دانش‌مغز تاکید کرد: بسیاری از رشته‌ها مانند علوم‌شناختی بین‌رشته‌ای است و برای کسی مثل من که به زمینه علوم‌شناختی علاقه دارم و تنها می‌توانم از طریق رشته‌های روانشناسی و پزشکی به تحصیل در این زمینه بپردازم، دانشگاه زمان دیری برای پرداختن به این علاقه است.

آرمان بیان کرد: به نظر من تمام این رشته‌ها باید در برنامه آموزشی به نحوی گنجانده‌شوند که نه به صورت یک درس ادغام شده بلکه خارج از دروس اصلی برای دانش‌آموزان شرح داده ‌شوند تا افراد علاقه‌مند به سمت این رشته‌ها جذب ‌شوند.

رشته علوم‌شناختی در ایران با جایگاه واقعی‌اش در دنیا فاصله دارد

وی در خصوص جایگاه رشته علوم‌شناختی تاکید کرد: سطح، جایگاه و ارزش رشته علوم‌شناختی در ایران در سطح مطلوبی نیست و باید روی تقویت وبهبود آن کار شود. رشته علوم‌شناختی بسیار جوان است و چون بین‌رشته‌ای است دانشجویان بسیاری می‌توانند از رشته‌های مختلف وارد آن شوند و تحقیق، پژوهش و فعالیت داشته‌باشند.همچنین قابلیت آن را دارد که تمام کشورهای جهان روی آن کار کنند و چیزهای جدید کشف و اختراع کنند.

نماینده ایران در بیستمین مسابقات جهانی دانش‌مغز خاطرنشان کرد: اولین و مهمترین مسئه این است که نمی‌توان کسی را وادار به انجام کاری کرد و حتما باید علاقه‌ای وجود داشته‌باشد، اگر همه دانش‌آموزان را از یک فیلتر خاص عبور دهیم به آن‌ها بگوییم که در این زمینه فعالیت کنند، مسلما زده می‌شوند و در این کار موفق نخواهند شد بلکه آن‌ها باید به سمت علاقه خودشان بروند.

آرمان تصریح کرد: در وهله اول دانش‌آموزان باید علایق خود را بشناسند و محال است کسی به چیزی گرایش و علاقه نداشته‌باشد. توصیه من این است که دنبال همان علاقه خود را بگیرند و سعی کنند که در چارچوب تعریف‌شده دیگران قرار نگیرند

وی افزود: سیستم آموزشی کشور ایرادات بسیار زیادی دارد و با حرف من و امثال من هم اصلاح نمی‌شود و نیاز به تغییرات اساسی دارد. ایجاد انگیزه و علاقه در دانش‌آموزان بیشتر برعهده دبیران و اساتید مدارس است.

مقام آور ایران در بیستمین مسابقات جهانی دانش‌مغز اضافه کرد: نقطه قوت سیستم آموزشی ایران، جزئی بودن است که این ویژگی هم باعث زده‌شدن برخی افراد شده و هم باعث پیشرفت و رشد برخی دیگر می‌شود.

نخبگان باید آینده کشور را در دست بگیرند

آرمان با تاکید براینکه بسیاری از دانشجویان، دانش‌آموزان و جوانان از خارجی‌ها بهتر هستند، گفت: همین جوانانی که با این سیستم پیشرفت می‌کنند بسیار قوی‌ و واقعا باهوش‌ هستند و قابلیت و توانایی این را دارند که مشکلات و ضعف‌های ایران را در هر زمینه بهبود بخشیده و اصلاح کنند و مهمترین نکته این است که افرادی که به نوعی نخبه محسوب می‌شوند باید بتوانند در آینده کنترل بخشی از کشور را به‌دست بگیرند.

وی با اشاره به نقش اطرافیان خود در حضور و کسب مقام در مسابقات جهانی مغز آلمان، عنوان کرد: خاله من مدال برنز المپیاد کشوری زیست‌شناسی دارد و چون از لحاظ سنی به من نزدیکتر بود شرایط این گونه مسابقات همیشه در خانواده ما وجود داشت و علاوه برایشان که نقش مشوق را برای من ایفا می‌کردند، خانواده ام و به خصوص مادرم کمک‌ها و حمایت‌های بسیاری فوق العاده‌ در این زمینه داشت.

مقام آور ایران در بیستمین مسابقات جهانی دانش‌مغز بیان کرد: دوره های آموزشی به منظور آماده کردن من برای این مسابقات شامل یک دوره چهار روزه در تهران برای آزمون کشوری و یک دوره چهارروزه برای آزمون جهانی در اواخر خرداد ‌بود. در مشهد با استفاده از ارتباطات شخصی و پیگیری‌های پدرم توانستم با برخی از اساتید دانشگاه فردوسی و سازمان‌های خصوصی کمک بگیرم.

آرمان عنوان کرد: حضور در کلاس‌های دانشگاه علوم پزشکی و کلاس‌های خصوصی به من کمک کرد تا برای این آزمون به آمادگی هرچه بهتر و بیشتر برسم. در خصوص حمایت مالی باید این مطلب را بگویم که این حمایت فقط از جانب ستاد علوم‌شناختی جهت بلیط رفت‌وبرگشت به محل آزمون صورت گرفت.

پس بازگشت از آلمان کسی برای استقبالم نیامده بود

وی در خصوص استقبال از او در تهران و مشهد گفت: با توجه به اینکه سه‌ونیم صبح به تهران رسیدم، کسی برای استقبال نیامده بود اما در مشهد نمایندگان آموزش وپرورش، دوستان، مدیر و معاون مدرسه و خانواده‌ام از کسانی بودند که به استقبال من آمده‌بودند.

وی در خصوص اهداف خود در آینده گفت: با توجه به اینکه با شروع ترم جدید تحصیلی وارد سال یازدهم تحصیل می‌شوم درس ‌خواندن و پرداختن به کارهای جنبی ومسابقات علمی کمی دشوار می‌شود اما برنامه من این است که هروقت بتوانم به تحقیقات خود در زمینه علوم‌شناختی ادامه دهم و یا مقالاتی بخوانم و کارهایی انجام دهم که به این حوزه مربوط است.

نماینده ایران در بیستمین مسابقات جهانی دانش‌مغز یادآور شد: قبل از شرکت در این مسابقه بسیار سردرگم و پریشان بودم به گونه‌ای که برای انتخاب آینده رشته دانشگاهیم میان رشته زبان انگلیسی و پزشکی مردد بودم اما پس از شرکت در این مسابقه بسیار راغب هستم که در رشته پزشکی تحصیلات را شروع کنم و احتمالا تهران را به دلیل رتبه علمی و جایگاه بالاتر برای دانشگاه محل تحصیل انتخاب خواهم‌کرد.

آرمان اظهارکرد: انتظار من از رشته مغزواعصاب، دروس فوق‌العاده سخت، فضایی و پیچیده بود در صورتیکه این‌گونه نیست و با کمی تلاش می‌شود حتی به سطح دانشجویان سال دوم یا سوم پزشکی هم رسید.

وی بااشاره به اینکه" اگر علاقه به این مسابقات در او بود، نوع مدرسه برایش فرقی نمی‌کرد" خاطرنشان کرد: اگر با این مسابقه آشنا می‌شدم و در مدرسه‌ای به غیر از سمپاد و فرزانگان درس می‌خواندم باز هم در چنین رویدادهای علمی شرکت می‌کردم. چنین مسابقاتی در مدارس دیگر حتی معرفی هم نمی‌شود و دانش‌آموزان باید با علاقه و پیگیری خود در این مسابقات حاضر شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: