آبه: توکیو به شرط حل مناقشه ارضی با مسکو توافق صلح امضا می‌کند

کدخبر: 2263060

نخست وزیر ژاپن امروز (جمعه) گفت، دولت توکیو همچنان بر موضع خود مبنی بر امضای توافق صلح با مسکو، تنها در زمان حل مناقشه ارضی، پابرجاست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، روز چهارشنبه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پیشنهاد امضای توافق صلح میان مسکو و توکیو را تا پایان سال جاری میلادی و بدون هیچ قید و شرطی مطرح کرد.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در جریان مناظرات پارلمانی در بخشی از کمپین انتخاباتی برای رهبری حزب حاکم لیبرال دموکراتیک گفت: این درست است که پوتین گفته بیایید برای توافق صلح همکاری کنیم اما شکی نیست که باید ابتدا اختلاف نظرها را کنار بگذاریم و حل و فصل کنیم. نخست باید مساله مورد مناقشه ارضی بین دو کشور حل و فصل شود و سپس چنین توافقی امضا شود.

رئیس جمهوری روسیه بر ضرورت ایجاد شرایطی تاکید کرده که در آن اوضاع برای مسکو و توکیو به منظور حل مناقشات دو جانبه آسان و راحت باشد.

حقیقت این امر این است که ژاپن و روسیه هرگز توافق دائمی صلح را پس از پایان جنگ دوم جهانی امضا نکردند و این مساله باعث اختلافات و تنش‌هایی در روابط دو کشور شده است.

مساله اصلی از میان برداشتن مناقشات بر سر چهار جزیره مورد ادعای دو طرف شامل ایتوروپ، کوناشیر، شیکوتان و هابومای است که همگی آنها در روسیه "کوریل جنوبی" و در ژاپن "قلمروهای شمالی" نامیده می‌شوند.

توکیو و مسکو برای انجام فعالیت‌های اقتصادی مشترک در این جزایر مورد مناقشه رایزنی‌های را انجام داده‌اند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: