وسیله‌ای محبوب اما خطرناک که جان کودکتان را تهدید می‌کند

کدخبر: 2265002

یکی از وسایلی که والدین در استفاده از آن برای خردسالان تاکید دارند و هزینه های بالایی برای خرید آن صرف می کنند،خطری جدی برای سلامت کودکان نوپا است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران ؛ پزشکان به والدین نوزادان نوپا هشدار می دهند از خرید و استفاده از وسیله مشهور به روُروُک (Baby Walker) خودداری کنند، زیرا این وسیله سبب بستری شدن هزاران نوزاد در سال می شود.

پژوهش دانشمندان درفاصله سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۴ شامل ۲۳۰۶۷۶ مورد مراجعه والدین به همراه کودک نوپا زیر ۱۵ ماه به مراکز اورژانس بیمارستانی به دلیل سقوط، ضرب دیدگی دست و پا، کبود شدن اعضای بدن، شکستگی، خونریزی از زخم، گاز گرفتگی زبان و ایجاد زخم بر روی آن، شکستن دندان و مواردی از این دست بوده است.

مطالعه درباره خطر های استفاده از روُروُک که بسیاری از والدین آن را برای فرزند خردسال خود تهیه می کنند به وسیله محققان مرکز بیمارستان کودکان در کلمبوس اوهایوی آمریکا انجام شده است.

نتیجه این پژوهش ها نشان داده است کودکان آمریکایی که از این وسیله استفاده می کنند حداقل ۵ بار در روز زمین می خورند یا دچار آسیب دیدگی های متعدد می شوند.

کارشناسان اعتقاد دارند دلیل آسیب دیدگی کودکان در زمان استفاده از روُروُک ، سرعت زیادی است که در زمان دویدن ایجاد می شود و کودک قادر به کنترل و کاهش سرعت روُروُک نیست و دچار آسیب دیدگی می شود.

توصیه های مهم به والدین هنگام استفاده کودکان از روُروُک

محققان به والدین توصیه می کنند از خرید روروک های بسیار سبک خودداری کنند، همچنین نظارت کافی بر کودک در زمان استفاده از این وسیله داشته باشند، این وسیله برای کمک به حرکت و محکم شدن عضله و مهره های ستون فقرات است، اما والدین با صرف وقت و کمک به کودک می توانند بدون ایجاد خطر برای فرزندشان او را به سرعت در راه رفتن مستقل کنند.

حرکت کودک برروی سطوح دارای ناصافی، مانند لبه فرش و موکت، بالای پله ها، روی سنگ با لبه تیز، در سرآشیبی پارکینگ های زیر زمینی و نزدیک سیم وسایل برقی به شدت خطرناک است و می تواند سبب سقوط و آسیب دیدگی جدی کودک شود.

کارشناسان اعتقاد دارند یکی از دلایل آسیب دیدگی کودکان در زمان قرار گرفتن در روروک، بی توجهی والدین و انجام کار های دیگر به وسیله آنهاست که سبب بروز حادثه برای کودک می شود.

محققان پیشنهاد می کنند والدین به جای استفاده از روروک برای فرزندان، با آن ها تمرین انجام دهند تا سریع تر مستقل شوند، به گفته دانشمندان از قرن ها پیش از اختراع این وسیله هم کودکان راه رفتن را به خوبی یادگرفته و آموخته اند و استفاده از روروک مزیت خاصی ندارد.

در زمان حرکت با روروک به دلیل وجود چندین چرخ برروی بدنه آن، کودک در زمان دویدن سرعت بسیار بالایی پیدا می کند و معمولاً توقف روروک با برخورد آن به دیوار، درب، برگشت از حالت تعادل و خارج شدن کودک از آسیب های آن است.

منبع:Dailymail انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: