حذف ۸۸ هزار نفری رای دهندگان از سوی کمیسیون انتخابات افغانستان

کدخبر: 2266622

کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد که در نتیجه ادامه غربالگری‌ها بیش از ۸۸ هزار نفر از فهرست رای دهندگان انتخابات پارلمانی در ۱۰ ولایت افغانستان حذف شدند.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرگزاری تسنیم، مسئولان کمیسیون انتخابات افغانستان به خبرنگاران گفتند که بیش از 88 هزار نفر از فهرست رای دهندگان به دلیل تقلب حذف شدند و نمی توانند در انتخابات شرکت کنند.

کمیسیون انتخابات در نشست مشترک با نهادهای ناظر بر روند انتخابات افغانستان فهرست ابتدایی رای دهندگان ولایت های بادغیس، بلخ، بامیان، قندهار، خوست، قندز، لغمان، لوگر، نیمروز، و سمنگان را اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، حدود 2.1 میلیون نفر در ولایت های یاد شده در روند ثبت نام رای دهندگان شرکت کردند اما 88 هزار نفر از آنها به دلیل تقلب از فهرست نهایی حذف شدند.

«ذبیح الله سادات» معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان به «پژواک» گفت: روند درج رای دهندگان در بانک اطلاعات مرکزی کمیسیون انتخابات افغانستان ادامه دارد.

وی افزود تا کنون تقریبا 9 میلیون نفر در بانک اطلاعات مرکزی کمیسیون انتخابات افغانستان درج شده است.

سادات خاطرنشان کرد که 88 هزار نفر به دلیل ارائه اطلاعات نادرست، زیرسن قانونی و ثبت نام تکراری از فهرست رای دهندگان در ولایت های یاد شده حذف شدند.

وی افزود: کسانی که درباره فهرست رای دهندگان شکایت داشته باشند تا 3 روز آینده می توانند به کمیسیون شکایات انتخابات افغانستان مراجعه کنند.

پیش از این کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرده بود که 9 میلیون و 72 هزار نفر در روند ثبت نام رای دهندگان در این کشور شرکت کردند که اعتراض احزاب سیاسی را به همراه داشت.

از نظر احزاب سیاسی افغانستان کمتر از 4 میلیون نفر در روند ثبت نام رای دهندگان شرکت کردند و آمار متباقی از سوی دولت افغانستان برای سازماندهی انتخابات تدارک دیده شده است.

اما کمیسیون انتخابات افغانستان تاکید کرد که روند درج رای دهندگان در بانک اطلاعات مرکزی تا کنون نهایی نشده است پس از پایان این روند، آمار نهایی رای دهندگان مشخص خواهد شد.

این در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات، هفتۀ گذشته نیز فهرست رای دهندگان ولایات فراه، زابل، سرپل و پنجشیر را تکمیل و اعلام کرد که از جمع بیش از 371 هزار رای دهنده، بیش از 24 هزار تن را از فهرست حذف کرده بود.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: