یک مقام مسئول در راه آهن خبر داد:

تضمین تسهیلات ارزی و ریالی شرکت های ریلی تا سقف ۱۰۰درصد

عنوان

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن از تضمین تسهیلات ارزی و ریالی سرمایه گذاران در بخش حمل و نقل ریلی تا سقف ۱۰۰درصد خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، نورالله بیرانوند در نشست خبری معرفی فرصت های سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی گفت: توسعه پایدار شامل توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی است که بخش حمل و نقل ریلی در دستیابی به توسعه پایدار بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه سیستم های حمل و نقلی ما یکپارچگی بین بخشی ندارند و مودهای حمل و نقلی نمی توانند با یکدیگر مشارکت داشته باشند، افزود: متاسفانه در حوزه حمل و نقل به محیط زیست و مسائل اجتماعی که مهمترین آن عدم توجه به موضوع تصادفات است، توجه نمی شود. این در حالی است که ترکیب مدهای حمل و نقلی اساس توسعه پایدار بوده و باید جایگاه ریل در این زمینه را بررسی کرد.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن ادامه داد: اگر بخواهیم اندیشه توسعه پایدار را اجرا کنیم می بینیم که با سهم مطلوب از حمل و نقل ریلی فاصله داریم. در حال حاضر در بخش باری ۱۲ و در بخش مسافری ۸ درصد حمل و نقل برعهده بخش ریلی است.

بیرانوند یادآور شد: در بخش حمل و نقل بین الملل نیز علیرغم اینکه ایران چهارراه حمل و نقل جهان بوده و ظرفیت های بالایی در این زمینه دارد، به هیچ وجه سهم ما از بازار حمل و نقل بین الملل با بازارهای جهانی متناسب نبوده و با شاخص های جهانی فاصله زیادی داریم.

وی با تأکید بر اینکه باید سهم راه آهن تا سال ۱۴۰۰ از بخش باری به ۳۰ و مسافری به ۲۰ درصد برسد، تصریح کرد: بر این اساس باید در سال ۱۴۰۰ میزان جابه جایی داخلی بار از طریق حمل ریلی به ۱۸۶ میلیون تن و ۱۳۳ میلیارد تن –کیلومتر و همچنین سهم بار ترانزیتی ریلی به ۸.۶ میلیون تن و ۱۱.۵ میلیارد تن-کیلومتر برسد.

بیرانوند افزود: برای تحقق این اهداف ۱۲ میلیارد دلار در خصوص تأمین ناوگان باری و مسافری نیاز داریم که انتظار ما این است ۵۴ درصد این هزینه را بخش خصوصی و ۴۶ درصد آن را شرکت راه آهن با مشارکت بخش خصوصی تأمین کند. ضمن اینکه برای توسعه زیرساخت های ریلی نیز ۲۰ میلیارد یورو نیاز داریم که عمدتا به منظور توسعه قطارهای سریع السیر هزینه می شود.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن با تأکید بر اینکه قطارهای حومه ای یکی از روش های برون رفت از معضل آلودگی و ترافیک در کلانشهرهاست، ادامه داد: اخیرا موافقتنامه هایی با استانداری های مرکزی، اصفهان و یزد برای راه اندازی قطار حومه ای در این استان ها به مقصد اراک، اصفهان و یزد امضا کرده ایم.

وی از دیگر مزایای سرمایه گذاری در بخش ریلی را وجود قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی عنوان کرد و گفت: علاوه بر آن بندهایی از قانون برنامه ششم و رفع موانع تولید نیز در این حوزه به ما کمک می کند، از این رو شرکت راه آهن قانونا می تواند سرمایه گذاری بخش خصوصی در حمل و نقل ریلی را تضمین کند. همچنین این شرکت امکان خرید خدمات ریلی در هر نقطه ای را داراست که در نتیجه آن ریسک سرمایه گذاری در این بخش را کاهش می دهد. این سرمایه گذاری ها شامل خرید واگن و لکوموتیو، سوخت رسانی به قطارها و همچنین تضمین بازپرداخت تسهیلات ریالی و ارزی شرکت های ریلی تا ۱۰۰ درصد تسهیلات می شود.

به گفته معاون شرکت راه آهن، نرخ خدمات ریلی در بخش باری کاملا آزاد بوده و شرکت های حمل ونقل ریلی باری بدون محدودیت می توانند اعمال قیمت کنند و کسی نمی تواند در قیمت گذاری خدمات حمل ریلی بار از سوی شرکت های ریلی دخالت کند.

بیرانوند با اشاره به کاهش حق دسترسی به ریل از سوی شرکت راه آهن از ۵۷ درصد قبلی به ۲۰ درصد فعلی به نفع بخش خصوصی، گفت: میزان مصرف سوخت با حمل و نقل ریلی یک هفتم حمل و نقل جاده ای است.

وی از دیگر مزایای سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی را مجموعه ای از معافیت های مالیاتی شامل محاسبه مالیات بر ارزش افزوده با ضریب صفر و معافیت مالیات بر درآمد عنوان کرد.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

شکست تل آویو در ربایش فرمانده قسام

مقاومت به سادگی تن به آتش‌بس نمی‌دهد؛ تبادل اسرا چالش بزرگ نتانیاهو

۶ ایراد شریعتمداری به اظهارات عجیب ظریف

اظهارات دیروز آقای ظریف در دفاع از پیوستن ایران به گروه اقدام مالی FATF بلافاصله با عنوان «در ایران پولشویی گسترده انجام می‌شود»! به تیتر اول خبرگزاری‌های آمریکایی و اروپایی و سایت‌های خبری ضدانقلاب تبدیل شد که ‌اشاره به چند نکته و مطالبه پاسخ ایشان ضروریست.

از ترور قاسم سلیمانی تا اخلال در اقتصاد ایران

آنها عملیاتی مثل افشای اموال پنهانی سپاه قدس در سراسر جهان، ایجاد حساب های کاربری جعلی به زبان فارسی برای دامن زدن به اغتشاشات در ایران، تامین مالی گروه های ایرانی مخالف دولت و ایراد اتهام های علنی علیه مقامات ایرانی برای ایجاد شکاف میان آنان را طرح ریزی کردند.

ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۶ سال خلاف شرع است/ تصویب فوریت طرح هیجانی بود

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به طرح افزایش حداقل سن ازدواج دختران گفت:«ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۶ سال خلاف شرع است و تصویب یک فرویت بررسی طرح اصلاح قانونی مدنی یک کار هیجانی بود».

مهم‌ترین مطالب سرویس

شبکه کانون های تفکر ایران با ارسال نامه ای به وزیر نفت مطرح کرد
۵ پیشنهاد برای افزایش جذابیت و اثرگذاری سازوکار عرضه نفت در بورس
رییس هیات‌مدیره صنایع داروهای انسانی مطرح کرد:
دروغ آشکار آمریکایی‌ها درباره عدم تحریم دارویی ایران
حاشیه انتشار لیست اعضای هیات مدیره شرکت‌های وابسته به وزارت تعاون
چند شغله‌های متخلف در شرکت‌های زیر مجموعه وزارت کار
تعارض منافع عامل جدی عدم انتشار حقوق‌ها
انتشار داوطلبانه‌ فیش‌ حقوقی؛ مطالبه‌ای برای قانون‌مداری
جلیلی پس از بازدید از نمایشگاه بین المللی معدن:
نمی‌توانند با تحریم و فشار اقتصادی مانع پیشرفت و رشد ملت ما شوند
مدیرعامل شرکت ملی نفت از دو جا حقوق نجومی می‌گیرد!
ناگفته‌هایی از دستمزدهای چند ده میلیونی در وزارت نفت
به مناسبت روز ملی آمار و برنامه ریزی؛
مدرن سازی نظام آماری و شفاف سازی ضرورتی انکار ناپذیر
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین